וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפגינים ניצחו: ראשת ממשלת תאילנד תפזר הפרלמנט

רויטרס

9.12.2013 / 4:19

לאחר שבועות של הפגנות סוערות בבנגקוק, הודיעה ראשת הממשלה בקול רועד על בחירות בהקדם האפשרי: ”אחזיר את הכוח לעם”. מנהיג המחאה: נמשיך להפגין, מטרתנו לא הושגה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ראשת ממשלת תאילנד, יינגלוק שינאווטרה, הודיעה לפנות בוקר (שני) על פיזורו של הבית התחתון של הפרלמנט ועל בחירות "בהקדם האפשרי", בתום שבועות שבהם גדשו אלפי מפגינים את רחובות הבירה בנגקוק וקראו להתפטרותה.

"במצב זה, כאשר אנשים רבים מקבוצות שונות מתנגדים לממשלה, הדרך הטובה ביותר היא להחזיר את הכוח לעם התאילנדי ולערוך בחירות. כך העם התאילנדי יחליט", אמרה שינאווטרה – שנבחרה ב-2011 – בנאום טלוויזיוני, כשהיא נסערת וקולה רועד. זאת בשעה שכ-100 אלף מפגינים חידשו את ההפגנות במוקדים שונים בבירה וקראו ל"הכרעה סופית", לאחר הפסקה של כמה ימים לרגל יום הולדתו ה-86 של המלך התאילנדי. לפחות חמישה בני אדם נהרגו ו-289 נפצעו מאז החל גל המחאה הנוכחי.

ההתפתחויות האחרונות בתאילנד:
160 חברי מפלגת אופוזיציה הודיעו על התפטרותם
המשטרה נסוגה, מפגינים צרו על בנייני הממשלה
ישראלים בתאילנד: "הימנעו מלהגיע לאזורי הקניות"

על אף ההודעה הדרמטית, הודיע מנהיג המפגינים, סותהפ תאוגסובאן, כי אין בכוונתו להפסיק את ההפגנות. "היום נמשיך לצעוד לבניין הממשלה", אמר תאוגסובאן לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריו, "עדיין לא השגנו את מטרתנו. פיזור הפרלמנט איננו המטרה שלנו". הוא ציין כי איננו מעוניין בבחירות, אלא בכך ש"מועצה עממית" תנהל את המדינה. סותהפ מודע לכך שיינגלוק צפויה לנצח בבחירות הבאות, אם אלה אכן יתקיימו, ולפיכך הוא פועל להקמתה של אותה "מועצה עממית" שבה יהיו חברים "אנשים טובים", כהגדרתו. יינגלוק מתנגדת לרעיון, הנתפס כבלתי-חוקתי ולא-דמוקרטי. אתמול הזהיר סותהפ: "נעלה ונצעד בכל רחוב במדינה. לא נחזור הביתה שוב. אלה שילכו הביתה בידיים ריקות הם אלה במשטר טקסין".

הפגנות בתאילנד, דצמבר 2013. AP
מנהיג המחאה מעוניין ב"מועצה עממית". מהומות בבירה התאילנדית, בשבוע שעבר/AP

יו"ר האופוזיציה התאילנדית ומנהיג המפלגה הדמוקרטית, אבהיסיט וג'ג'יווה, נשמע אופטימי יותר מסותהפ, ואמר כי פיזור הפרלמנט מהווה "צעד ראשון" לקראת פתרון המשבר הפוליטי שפקד את המדינה. ואולם, כשנשאל אם ישתתף בבחירות, השיב וג'ג'יווה: "היום אנו מפגינים. אצעד עם האנשים לבניין הממשלה".

מפגינים נגד הממשל בתאילנד. Wason Wanichakorn, AP
מפגינים נגד הממשלה בבנגקוק/AP, Wason Wanichakorn

אתמול נרשמה עליית מדרגה במחאה נגד שינאווטרה, כאשר מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בפרלמנט, המפלגה הדמוקרטית, הודיעה כי חבריה יתפטרו על מנת להביא לבחירות במדינה. המפלגה מונה 160 חברים מתוך 500 אנשי בית הנבחרים בבנגקוק. הודעת המפלגה באה שעות ספורות לאחר הצעתה של שינאווטרה לערוך משאל עם על עתיד ממשלתה. בראיון טלוויזיוני הבטיחה המנהיגה התאילנדית להתפטר אם תוצאות המשאל יעלו כי זהו רצון העם.

איך הכול החל?

ההפגנות התקיימו לסירוגין מאז אוקטובר, בעקבות ניסיון של מפלגת השלטון להעביר חוק - שנדחה בסנאט - אשר עתיד היה להעניק חנינה לאחיה של ראשת הממשלה, המיליארדר ואיל התקשורת טקסין שינאווטרה. הוא עצמו שימש בעבר ראש הממשלה, עד שהודח בהפיכה צבאית ב-2006. שנתיים אחר כך הורשע בעבירות של ניצול משרתו. טקסין נמלט לגלות לאחר ההרשעה, אולם דמותו המשיכה לרחף מעל הפוליטיקה המקומית. הוא זוכה לתמיכתם של עניים רבין המתגוררים באזורים כפריים, שהצביעו לו בבחירות ב-2001 וב-2005. מאז נותרו תומכיו נאמנים לו ולמפלגות המייצגות את עמדותיו.

מתנגדי הממשלה ככל הנראה פחותים מבחינה מספרית, אולם יש להם השפעה רבה על המתרחש בממלכה האסיאתית – יש בהם שמרנים עשירים, גנרלים בכירים ופקידי ממשל. אלה רואים בטקסין מושחת וחבר של קפיטליסטים המתמרן החלשים באמצעות תרומות פופוליסטיות – טענות שהוא דוחה לחלוטין.

תאילנדים מפגינים נגד הממשלה מול משרד התעשייה בבנגקוק, 27 בנובמבר 2013. רויטרס
לפחות חמישה בני אדם נהרגו. מפגינים מול משרד התעשייה והמסחר בבנגקוק, לפני כשבועיים/רויטרס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully