וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ ההולנדי סירב לאבטחה - ביקורו בחברון בוטל

8.12.2013 / 17:28

השר הגיע ארצה יחד עם ראש הממשלה ההולנדי ושרים נוספים. לאחר שדרש ליווי פלסטיני במקום אבטחה ישראלית ונענה בשלילה, הוא ביטל את הסיור המתוכנן. וזו אינה המחלוקת היחידה

מחלוקות מדיניות מעיבות על הביקור החגיגי: החל משעות הבוקר (ראשון) מתנהל משבר דיפלומטי בין ישראל להולנד, על רקע הגעתו של ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, לביקור בישראל. רוטה נחת הבוקר בנתב"ג, מלווה בשר החוץ ההולנדי פרנס טימרמנס, ובכמה שרים נוספים. מטרת הביקור הייתה להגביר את שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות, אלא ששתי מחלוקות מהותיות בנושא הפלסטיני מעיבות על האווירה.

חדשות נוספות בנושא פוליטיקה וממשל:
לפיד: להתקדם במשא ומתן, גם במחיר שינוי הממשלה
פנייה למבקר: לבדוק חשבון ההוצאות של בית הנשיא
ועדת החוץ והביטחון תישאר שבוע נוסף בלי יו"ר

נשיא המדינה שמעון פרס נפגש עם ראש ממשלת הולנד מארק רוט בהאג, הולנד. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, עם הנשיא פרס לפני כחודשיים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

גורם המחלוקת הראשון הינו סיור ששר החוץ טימרמנס תכנן לערוך בעיר חברון, כדי להתרשם מהמצב הביטחוני השורר בה. לדברי גורמים בישראל, כל פרטי הסיור, כולל נהלי האבטחה, תואמו מראש מול משרד החוץ בירושלים, תוך הבנה שהשר ההולנדי יאובטח על ידי כוח ישראלי בזמן שהותו בעיר. פקיד ישראלי בכיר הסביר כי "היום, ברגע האחרון, התברר שההולנדים מסרבים לאבטחה ישראלית ודורשים לקבל ליווי פלסטיני בלבד לאורך כל שלבי הסיור". בישראל סירבו לדרישה הזו, וההולנדים בתגובה ביטלו את הסיור המתוכנן.

גורם המחלוקת השני נוגע למכונות לשיקוף סחורות שנתרמו לאחרונה על ידי ממשלת הולנד לטובת מעברי הגבול בין ישראל לירדן ולרשות הפלסטינית. בישראל מסרבים לאפשר לפלסטינים להשתמש במכונות השיקוף לצורך העברת סחורות מרצועת עזה לגדה המערבית, בטענה שצעד כזה יהווה סכנה מבחינה ביטחונית. ההולנדים טוענים כי כל מטרתה של תרומת מכונות השיקוף, היא לייעל את העברת הסחורות מבלי לפגוע בביטחון, ומביעים "אכזבה קשה" מהחלטת ישראל. המחלוקת על מכונת השיקוף, שעליה דווח לראשונה הבוקר בעיתון "הארץ", צפויה לעלות לדיון גם בפגישה הערב בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמיתו ההולנדי.

פקיד ישראלי בכיר שהיה מעורב בטיפול בשני המשברים הללו אמר לוואלה! חדשות כי "התחושה היא שבמשלחת ההולנדית יש גורמים שמחפשים חיכוכים ובעיות בכל מקום. אי אפשר לשנות בדקה ה-90 נהלי אבטחה שתוכננו מראש במשך ימים רבים. ההולנדים מבינים את המורכבות של חברון, שאינה חלק משטח A. הם יודעים שהאחריות הביטחונית שם היא ישראלית. לא ברור מה המסר שהם מנסים להעביר".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully