וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקורת על הוצאות נתניהו - פופוליזם חזירי

יורם דורי

3.12.2013 / 9:17

יורם דורי אמנם אינו מחסידיו של רה"מ, אבל מסרב להצטרף לתרעומת הקטנונית והקנטרנית על הוצאות ביתו. מה עדיף, שלפני ישיבה חשובה הוא יקיים התייעצויות - או יתלה כביסה?

למען הגילוי הנאות - מעולם לא הצבעתי עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו. אני סוציאל-דמוקרט בנשמתי, רוצה בביטחון ורודף שלום. משהו כמו המפאיני"ק של פעם. כאשר שמעתי על החשיפה המדהימה של הוצאות מעונות ראש הממשלה, גובה התשלום לבזק, חשבון המים, עלות הניקיון וההוצאות על הסעדה - הבטן אמרה לי להתקומם, אבל הראש חשב אחרת. שיחה עם ידיד קרוב, גם הוא ממבקריו המדיניים והחברתיים הגדולים של ראש הממשלה, הוכיחה לי כי איני היחיד בדעתי זו, בכל הקשור לעיסוק המיותר והקנטרני בהוצאות ביתו של ראש ממשלת ישראל.

לכל ראש ממשלה בעולם, ובוודאי לזה של ישראל, עשרות אם לא מאות סוגיות המונחות על סדר יומו. חלקן שאלות של חיים ומוות וחלקן נוגעות באיכות החיים של כל אחת ואחד מאיתנו. אני, למשל, רוצה ראש ממשלה נקי מדאגות יום-יום. אינני רוצה בראש ממשלה שלפני ארוחת ערב עם נשיא ארצות הברית במשכנו או ארוחת בקר עם נשיא רוסיה יעמוד במטבח, יקצוץ סלט או יטגן חביתות (השוביניסטים בטח יעירו שזו מלאכה ראויה לרעיית ראש הממשלה). הזמנת קייטרינג לאורחים הוא מעשה הגיוני. גם אני מעדיף שראש הממשלה יתייעץ עם ראש המטה לביטחון לאומי לפני ישיבות כאלו ולא ייקח סמרטוט ודלי לשטוף את הרצפה. כך שגם הוצאות ניקיון אינן נושא לעסוק בו. כשראיתי את הביקורת על ההוצאות לכביסה, הבנתי שיש מי שחושבים שרצוי שלפני ישיבות, ראש הממשלה יתלה כביסה ויגהץ. לי יש סדר עדיפויות אחר בשבילו.

כמה מקלחות צריך בשביל חשבון מים של 80 אלף?

ואז חשבתי על הוצאות הטלפון. שומו שמים. ראש הממשלה משוחח בטלפון גם בסופי שבוע. האמת, אילו המבקרים היו יריביו מהמחנה החרדי, הייתי מבין. ראש ממשלה של מדינת היהודים מחלל שבת ומשוחח בטלפון. אבל החילונים, מה יש להם להלין. אמנם ייתכן שהשימוש ביוני דואר הוא זול טוב יותר. גם אין שיבושים בקו. אבל המרחק לברלין או ללונדון גדול ופגעי מזג האוויר עלולים לפגוע באיכות המשלוח, ומכתבו של ראש הממשלה עלול להירטב בדרך. אם כך, שיחות טלפון, גם הן בתחום ההיגיון - ואין זה ראוי שראש הממשלה יחשוב לפני כל שיחה למנהיג בעולם האם כדאי להתקשר או עדיף לחסוך בהוצאות.

ומכאן לפרשת המים. הסכום, 80 אלף שקלים בשנה, אכן ענקי. טוענת לשכת ראש הממשלה כי מדובר בחשבונות של יותר משנה אחת. הואיל ובקרב עמי אני יושב, אני מודע לניסיון המרומז לייחס את הוצאות המים הגדולות לשיגעון הניקיון של סביבת ראש הממשלה. ערכתי מספר בדיקות ומצאתי כי גם אם ראש הממשלה ורעייתו היו מתקלחים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ההוצאה לא הייתה מגיעה לסכום זה. הואיל ואין מדובר במילוי מים בבריכת עינוגים (כך טוענת לשכת רה"מ) הרי שהבעיה נמצאת במקום אחר. אולי דליפה גדולה או טעות בחשבון. בככל מקרה, לדעתי ראש הממשלה לא צריך עכשיו לגייס את כישורי השרברבות שלו ולנסות ולחפש פיצוצים בצינורות. יש לו נושאים אחרים לעסוק בהם. במשרד ראש הממשלה צוות גדול שייעודו לעסוק בכגון אלו, ורצוי שיעשה זאת.

אילו שכרו של ראש ממשלה היה מרקיע שחקים ודומה לזה של ראשי מערכת הבנקאות או הקהילה העסקית בישראל, הייתי מבין אילו הוצאות אחזקת הבית היו מוטלות עליו. אך במצב הנוכחי (אני הייתי מוכן להתחלף בשכר, אבל זה אינו קריטריון) - עדיף שלא יבקש משכנתא לצורך כיסוי הוצאותיו.

רבים מאזרחי ישראל אינם מסכימים עם מדיניותו של נתניהו; חולקים על העימות הפומבי עם ארצות הברית בשאלת איראן, רוצים יתר אסרטיביות במו"מ עם הפלסטינים, זועמים על יוקר המחיה ועל מחירי הדיור. זה השדה בו יש לבקר את ראש הממשלה (גם לי יש לא מעט ביקורת). ולא בגובה חשבון שיחות הטלפון. בראותי מקצת מהביקורת, אני מגלה שבנוסף לקפיטליזם חזירי יש, כנראה, גם פופוליזם חזירי.

יורם דורי הוא יועץ אסטרטגי; שימש בעבר כדובר מפלגת העבודה

עוד דעה: נתניהו, נעלבת? אנחנו נעלבנו יותר / דפני ליף

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully