וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט טוב: איזה ציון קיבלה ישראל במדד השחיתות?

גלעד גרוסמן

3.12.2013 / 9:45

מנתוני המדד לתפיסת השחיתות העולמית עולה כי בעיני הציבור, המצב דומה לשנה שעברה: "עדיין יש עשבים שוטים שצריך לעקור. בראש הטבלה – הסקנדינביות וניו זילנד. ומי קיבלה 8?

למרות הטלטלות הפוליטית והמשפטיות בישראל בשנים האחרונות, מבחינת הציבור לא חל שינוי ברמת השחיתות. כך עולה ממדד תפיסת השחיתות העולמית לשנת 2013 שמפרסמת הבוקר (שלישי) עמותת "שקיפות בינלאומית ישראל".

מיכה לינדשטראוס יו"ר עמותת שקיפות בינ"ל ישראל מגיש  את  מדד השחיתות העולמי לשנת לשרה ציפי לבני, צצמבר 2013. נועם מושקוביץ
דרושות "יד קשה וענישה מחמירה". לינדנשטראוס נותן את הדוח לשרת המשפטים ציפי לבני, היום/נועם מושקוביץ

מדד תפיסת השחיתות מציג את היקפי השחיתות במגזר הציבורי במבט השוואתי המתייחס גם לשאר מדינות העולם. מדובר במדד המתפרסם מדי שנה מאז 1995, אולם נחשב לסובייקטיבי לחלוטין – הוא מבוסס על ראיונות, סקרים והערכות של אנשי עסקים ומומחים בארץ הנבדקת ומחוצה לה.

בעמותה מסבירים כי זוהי הדרך הטובה ביותר לבחון את רמת השחיתות במדינה מסוימת. זאת מכיוון שבחינת מידע אמפירי בלבד, לדוגמה השוואת דיווחים על שוחד בתקשורת או מספר המשפטים והחקירות המשטרתיות בנושא, מראים על יעילות התביעה, המשטרה, בתי המשפט או התקשורת – אך לא חושפים את השחיתות המוסתרת.

עוד בנושא שחיתות שלטונית:
על ראשי ערים, שחיתות והנביא ישעיהו. דעה
יש בכלל הבדל בין לוביזם לשוחד?
ראש המועצה שתקע אותי

משתתפי הסקר נשאלו, בין השאר: באיזו מידה נמנעים פקידי ציבור מלנצל את מעמדם לטובת עניינים אישיים? האם שרים עושים שימוש לא נכון בכספי ציבור עבור מטרות מפלגתיות פרטיות? והאם במדינה קיימת תרבות של שוחד במטרה להבטיח זכייה במכרזים וקבלת טובות אישיות? הציונים בסקר נעו בין 0 (המדינה המושחתת ביותר) ל-100 (מדינה נקייה משחיתות).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קופנהגן, דנמרק. ShutterStock
שם, הייאוש משחיתות נעשה יותר נוח. קופנהאגן, בירת דנמרק/ShutterStock

על פי הסקר, ישראל מדורגת במקום ה-36 מתוך 177 מדינות, עם ציון 61. בשנה שעברה דורגה ישראל במקום ה-39, עם ציון דומה – 60. מבין מדינות ה-OECD שנסקרו במדד, ישראל מדורגת במקום ה-23 מתוך 34.

המדינות שאזרחיהן סבורים כי הן ה"נקיות" ביותר הן בעיקר מדינות סקנדינביה, בדומה לממצאי הסקרים הקודמים. בראש הרשימה ניצבות דנמרק וניו זילנד, שקיבלו ציון מכובד ביותר – 91. אחריהן מדורגות פינלנד ושבדיה עם ציון 89, נורבגיה וסינגפור עם ציון 86, ואחריהן שוויץ, הולנד, אוסטרליה וקנדה.

למעלה משני שלישים מהמדינות הנסקרות מקבלות ציון הנמוך מ-50, ואת הטבלה סוגרות אפגניסטן, קוריאה הצפונית וסומליה עם ציון 8. מדינות נוספות שהגיעו לתחתית הרשימה הן סוריה, טורקמניסטן ואוזבקיסטן עם ציון 17, עיראק (16), לוב (15), דרום סודן (14) וסודן (11).

"המאבק לטוהר מידות בשירות הציבורי צריך לקבל עדיפות גבוהה בפעילותם של גורמי אכיפת החוק", אמר יו"ר העמותה לשקיפות, מבקר המדינה לשעבר והשופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס. "קיימים, לצערנו, עדיין 'עשבים שוטים' של שחיתות ציבורית שצריך לעקור מן השורש ומיד, ביד קשה ובענישה מחמירה".

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה בתגובה: "זה מאוד סמלי לקבל את הדוח הזה דווקא במהלך חג החנוכה, שבו 'באים חושך לגרש', כי השחיתות משגשגת במקומות האפלים ואצל מי שממאנים לתת לאור השמש לחשוף את מעשיהם. אנחנו יכולים להתפאר בהרבה הישגים שלנו כמדינה וכחברה, אבל לא במאבק בשחיתות. בתחום הזה ישראל שוב זוכה בציון נמוך במיוחד ביחס למדינות המפותחות. הפתרון לשחיתות הוא מורכב ולא יכול להינתן בן רגע, אבל דרך ברורה אחת להתמודדות עמה היא החלת עיקרון השקיפות על כמה שיותר מהתחומים הציבוריים – כי כמאמר הקלישאה, אור השמש מחטא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully