וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונשי מאסר בפועל על מבצעי הלינץ' במחבל היהודי נתן זאדה

קובי מנדל

28.11.2013 / 13:29

בית המשפט המחוזי בחיפה שלח שישה מהנאשמים שהורשעו בניסיון הריגה של החייל וכן תקיפת שוטרים לתקופות של 11 חודשים עד שנתיים בכלא. מחוץ לבית המשפט פרצו מהומות

מערכת וואלה!

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (חמישי) עונשי מאסר בפועל על שישה מהמעורבים בלינץ' המחבל היהודי עדן נתן-זאדה, אשר הורשעו בביצוע עבירות של ניסיון הריגה ותקיפת שוטרים בעת שצרו על האוטובוס שבו התבצר נתן-זאדה לאחר שרצח ארבעה בני אדם ופצע 16 נוספים בשפרעם באוגוסט 2005. שישה מהנאשמים נשלחו למאסר בפועל של 11 חודשים עד שנתיים, ונאשם שביעי נשלח למאסר על תנאי של שישה חודשים.

בהכרעתם כתבו השופטים: "אין מדובר בהתפרעות ואלימות רגעים, אלא באירוע אכזרי שנמשך שעתיים, במהלכו עשו הנאשמים שימוש באבנים, ברזלים, בעיטות ומכות, ובתוך נחישותם פגעו בשוטרים שמילאו את חובתם פגיעות רבות".

הפגנות מחוץ לבית המשפט בחיפה בעקבות גזר הדין לנאשמים בהריגתו של עדן נתן זאדה. נובמבר 2013. יותם רונן
חברי הכנסת זועבי וזחאלקה בהפגנה מחוץ לבית המשפט/יותם רונן

בגזר הדין שניתן בהרכב שבראשות אב בית הדין השופט אילן שיף ציינו השופטים שמשימת קביעת העונשים לא הייתה קלה. "שנים הרבה יושבים אנו על כס השיפוט ומקרה ייחודי זה, בגין הנסיבות הכלליות והאישיות מציב בפנינו קושי בשקילת העונש הראוי", אמרו השופטים. "בסופו של דבר השיקול המשמעותי ביותר בענישה שיפוטית הוא הגמול. החברה, באמצעות בתי המשפט, גומלת לעבריין כגמולו על מעשיו הנפשעים. מהו הגמול הראוי לו למי שפעל בנסיבות הנוראיות הנדונות? כיצד לשקלל את כל הנסיבות לקולא ולחומרא שסקרנו לעיל? איש איש והשקפתו, אך אנו כשופטים, חייבים להביא השקפתנו לידי ביטוי מעשי בהחלטה על גזר דין, בהתאם לעקרונות שפרטנו לעיל. כאמור, גם לנו כשופטים, שגזירת הדין היא מלאכת יומנו, קשה המשימה".

הם הדגישו כי אלמלא הזמן הרב שחלף מהאירוע ועד סיום ההליך, היו נקבעים עונשים חמורים יותר. "עלינו לשדר מסר כי כל המבצע מעשים דומים, בנסיבות שכאלו, ללא הבדל גזע, דת או השתייכות, יבוא על עונשו ולא תעמוד לו 'ההגנה' עתיקת היומין של 'עין תחת עין ושן תחת שן', שהייתה נכונה בשעתה, בהיעדר רשויות מוסמכות לאכיפת החוק. מן הראוי שדברים אלו יהדהדו בליבם של שואפי נקם פוטנציאליים", המשיכו השופטים.

בתום גזר הדין נישאו הנאשמים על כפיהם של מאות צעירים שהתגודדו בהכניסה להיכל המשפט כשהם מסמנים V ומניפים דגל פלסטין. אחר כך החלו יידוי אבנים בשדרות פל-ים, וכוחות יס"מ השליטו סדר ועצרו עשרה מהמתפרעים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הקראת גזר דין למורשעים ברצח של עדן נתן זאדה בבית המשפט המחוזי, חיפה. נובמבר 2013. יותם רונן
המורשעים בפרשת הלינץ' בבית המשפט/יותם רונן

בחודש יולי השנה הרשיע בית המשפט שישה מעורבים בלינץ': נעמאן בחוס, בן 37, הורשע בניסיון הריגה, תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. הוא נשפט ל-24 חודשי מאסר ארקאן כורבאג', בן 27, הורשע בחבלה בכוונה מחמירה ותקיפת שוטר, ונשלח היום ל-11 חודשי מאסר. מוניר זקוט, בן 27, הורשע בתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, ועליו נגזרו שמונה חודשי מאסר על תנאי. באסל קדרי, בן 35, הורשע בניסיון הריגה ותקיפת שוטר, ונידון ל-24 חודשי מאסר. באסל חטיב, בן 29, הורשע בניסיון הריגה ותקיפת שוטר, ונידון ל-20 חודשי מאסר בפועל. פאדי נסראללה, בן 40, הורשע בחבלה בכוונה מחמירה ונידון ל-18 חודשי מאסר בפועל ותקיפת שוטר בנסיבות מחמירות וג'מיל ספורי, בן 49, הורשע בניסיון הריגה ותקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ונידון ל-24 חודשי מאסר בפועל.

ג'מיל ספורי, שנדון לשנתיים מאסר בפועל אמר לוואלה! חדשות : "אנחנו חפים מפשע, לא עשינו כלום. אני פעיל פוליטי ותפרו לי תיק. הייתי בחקירות בשב"כ וכל פעם אמרו לי בסוף אנחנו נסדר אותך". גם באסל חטיב התעקש על חפותו. "גם יום אחד זה לא צודק", אמר. "לא עשיתי כלום, אני חף מפשע. אין לי שום דבר נגד השופטים, וכל יום מאסר זה לא צודק. איפה הפרנסה שהפסדנו במשך שבע שנים, אני מתפלל לאלוהים שיעזור לנו. אני הולך לערער".

עו"ד גמאל ראג'ה שייצג את מוניר זקוט שנדון לשמונה חודשי מאסר על תנאי ואת באסל חטיב שנדון ל-20 חודשי מאסר אמר: "אני חושב שבית המשפט ניהל את התיק בצורה מקצועית ומתחשבת. העונשים חמורים במיוחד לאור נסיבות המקרה. אך ברמה המקצועית אנו די מרוצים מהתוצאה, וסבורים שמוטב היה שלא להגיש את כתבי האישום מלכתחילה".

חשש לחיי השוטרים

ב-4 באוגוסט 2005, על רקע תכנית ההתנתקות מרצועת עזה, עלה נתן-זאדה על אוטובוס "אגד" שנסע מחיפה לשפרעם. כשהוא לבוש מדים ומצויד ברובה, הוא פתח בירי לעבר נהג האוטובוס והנוסעים בשפרעם. בתגובה לכך התאסף המון זועם סביב האוטובוס וביצע לינץ' בנתן-זאדה עד שמת. מהכרעת הדין עולה כי שוטרים שהוזעקו למקום היו מעטים ביחס להמון, ופעלו בתחושה של סכנת חיים, כשהם ונתן-זאדה מותקפים מכל עבר באבנים, חפצים, דחיפות, אגרופים ובעיטות. חלקם התעלפו, נפצעו והותשו. סכנת החיים שנשקפה לשוטרים התעצמה לאחר שנשפך דלק לתוך האוטובוס והיה חשש שיוצת. בשלב שלאחר שפיכת הדלק לאוטובוס, ניצל ההמון את ירידת חלק גדול מן השוטרים מהאוטובוס. אז הוכה נתן-זאדה קשות ומת.

הפרקליטות ביקשה להטיל על ארבעה מהמעורבים בפרשה, שהורשעו בניסיון הריגה ובתקיפת שוטרים, עונשי מאסר של שש עד תשע שנים, ואילו על השניים שהורשעו בחבלה בנסיבות מחמירות ובתקיפת שוטרים, עונשי מאסר של ארבע עד שש שנים.

עוד במהדורה:

קיצור החופש הגדול: שר החינוך, שי פירון, הכריז על קיצור חופשת הקיץ בשלושה שבועות לתלמידי בתי הספר היסודיים. הצעד ייכנס לתוקף כבר ביולי הקרוב ויחול תחילה על תלמידי כיתות א ו- ב', כאשר בעוד שנתיים יצטרפו לרפורמה כל תלמידי היסודי. כמה כסף תחסוך "המהפכה" להורים ומה חושבים הילדים על הסידור החדש?

בארה"ב חוגגים את "הת'נקסגיבוכה": בפעם הראשונה מאז שנת 1888 ועד שזה יקרה שוב בעוד 79 אלף שנה יש חפיפה בין חג ההודיה האמריקני לחנוכה. המוח היהודי קפץ על ההזדמנות: מלטקעס ברוטב חמוציות ועד לשילוב בין תרנגול הודו למנורה. כתבתנו נטשה מוזגוביה מדווחת מוושינגטון על חג היהודי- אמריקני.

השבוע בדקה: מה הקשר בין אייל גולן לבין חבורת מונטי פייתון? הכותרות שעשו את השבוע בחדשות.

תחזית: היום ירידה בטמפרטורות ועלייה בלחות, מחר התקררות נוספת ומעונן חלקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully