וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאשם בלינץ' נגד זאדה: "הגיע לו למות"

ניר יהב, קובי מנדל ועדי שמחוביץ

1.7.2009 / 10:01

משפטם של תושבי שפרעם המואשמים בביצוע לינץ' במחבל היהודי עדן נתן-זאדה נפתח הבוקר בחיפה. פרקליט הנאשמים: המחבל לא פעל לבד, צריך להמשיך בחקירה

"אנחנו כועסים על המדינה. אנחנו חיים יהודים וערבים במדינה אחת. לא רק 12 איש היו, כל שפרעם היתה שם. הוא עשה פיגוע, ומי שעשה פיגוע מגיע לו למות". כך אמר הבוקר (רביעי) לוואלה! חדשות אחד משבעת הנאשמים בביצוע לינץ' במחבל היהודי עדן נתן-זאדה, עם פתיחת המשפט נגדו ונגד חבריו בבית המשפט המחוזי בחיפה. שבעת הנאשמים כופרים באישומים נגדם, ובית המשפט נתן ארכה לסנגורים להגיש את תשובותיהם לכתב האישום עד 1 בספטמבר.

עורך הדין מאהר תלחאמי, שמייצג את הנאשמים, גילה במהלך הדיון כי לאחר הפיגוע שביצע זאדה באוגוסט 2005 נפתחה גם חקירה נוספת בחשד שהוא לא פעל לבדו. "פניתי למשטרה ולפרקליטות מספר פעמים. קיבלתי חלק מהחומר ואני טוען שהחקירה לא מוצתה", אמר תלחאמי. "עשיתי בדיקה פרטית באמצעות חוקר פרטי נחשב, בעקבותיה אנחנו יכולים לטעון שזאדה לא פעל לבד ואנחנו מבקשים לקבל את החומר כדי להגיע לאמת בעניין הזה".

מהפרקליטות נמסר בתגובה לטענות כי " כל חומרי החקירה נמסרו לסניגורים והממצאים מחקירת הפרקליטות הובילו למסקנה שזאדה פעל לבדו".

שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה רון שפירא החליט לשחרר את הנאשמים בפרשה בתנאים הבאים:
כל נאשם ימציא ערב שיחתום על ערבות עצמית בסכום 10,000 שקלים להבטחת התייצבותו של הנאשם לו הוא עורב, לדיונים, יתחייב בעצמו בהתחייבות אישית בגובה 10,000 שקלים להבטחת התייצבותו לדיונים וכן הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד כל הנאשמים.

השופט שפירא קבע בהחלטתו כי משהוגש כתב אישום בעבירה חמורה, מתעורר חשש מעצם ההליך כי מי שהוגש נגדו כתב אישום ינסה להימלט מאימת הדין. ואולם, במקרה זה נראה כי חשש זה אינו ממשי ובכל מקרה, אין ראיה של ממש המבססת חשש זה. השופט הבהיר כי הנאשמים יודעים לפחות משנת 2006 שהם חשודים ושצפוי להיות מוגש כתב אישום וכי עד כמה שידוע, לא נעשה ניסיון על ידי אף אחד מהם להימלט מאימת הדין.

מחוץ לאולם בית המשפט התאספו עשרות מפגינים, בהם בכירים במגזר הערבי, במחאה על ההחלטה להעמיד לדין את הורגי זאדה, שרצח ארבעה בני אדם. לטענתם, מדובר בקורבנות ולא בנאשמים. עוברי אורח קיללו את עשרות המפגינים הערבים ואחד מהם אף ניסה לתקוף מפגין. המשטרה הרחיקה אותו מהמקום.

"אני רוצה להזכיר לכולם שמה שקרה הוא שאנשי שפרעם לא תקפו אך הותקפו בתוך העיר", אמר לוואלה! חדשות ראש עיריית שפרעם, נאהד חאזם. "הרוצח בא וטבח בארבעה מבני העיר בשפרעם, אנשים תמימים שחזרו מעבודתם ומלימודיהם. הרי אם היה עולה בידיו, היה הורג את כולם". חאזם סיפר עוד כי פנה לקברניטי המדינה, בכללם נשיא המדינה שמעון פרס, בבקשה לסגור את התיקים. "אני חושב שאת התיקים האלה צריך לסגור לאלתר ולהמשיך את החיים שאנחנו מתכננים. הפצע הזה צריך להגליד כבר, כי כל פעם פותחים אותו וזה לא לטובת העיר, לא לטובת הציבור הערבי ולא לטובת היחסים בין יהודים וערבים. אם התיקים ייסגרו, גם האש בתוך האנשים תיכבה והם יחזרו למסלול הנורמלי".

"גם לערבים יש זכות להגנה עצמית"

"זה משפט פוליטי שמתקיים בלחץ של הימין", אמר לוואלה! חדשות יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה. "בין עמיתיי בכנסת יש כמה אנשים שיש להם הרבה ידיים ורגליים במערכות השונות, גם במערכת ביטחון וגם במערכת המשפט, ולכולם יש דעה אחת: אם היה מדובר במפגע פלסטיני שהיה נהרג במהלך הפיגוע שהוא עשה, אף אחד לא היה עומד בפני משפט".

לדברי ח"כ ברכה, "יש כאן ניסיון לשפוט את הקורבן בגלל שהוא ערבי. אנחנו לא ניתן לפארסה הזו להימשך גם היא מתקיימת בתוך כותלי בית המשפט. המאבק הציבורי שלנו לא יפסיק לרגע. אני מצפה שהיועץ המשפטי לממשלה ימשוך את כתבי האישום ויפסיק את הפארסה הזו באופן מיידי".

יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, הבהיר כי הציבור הערבי דורש להקים ועדת חקירה נייטרלית: "גם לאזרחים הערבים יש זכות להגנה עצמית", זחלאקה אמר לוואלה! חדשות כי "זו אינה פריבילגיה רק של יהודים. המסר של כתב האישום הוא שאין לערבים זכות להגנה עצמית. אנחנו רוצים ודורשים להקים ועדת חקירה נייטרלית שתחקור את כל הנושא ובעיקר את הגורמים שאליהם היה קשור נתן-זאדה לפני שהוא ביצע את הפשע שלו".

ח"כ זחאלקה תהה מה עשתה המשטרה עם המידע לפיו לנתן -זאדה יש נשק וכי הוא מתכוון לפגוע בערבים. "יש כאן מחדל גדול של המשטרה והיא רוצה לכסות עליו. גם בגזרת האירוע היתה משטרה - למה היא לא הגנה עליו? אני מצפה שהצדק ייצא לאור, אני בטוח שהנאשמים משפרעם ייצאו זכאים ואני מצפה מבית המשפט לעמוד על כך שגם לאזרחים ערבים יש זכות להגנה עצמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully