וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמידרור רומז: אם ההסכם ייכשל, ניאלץ לתקוף באיראן

27.11.2013 / 19:48

היועץ לשעבר לביטחון לאומי כתב במאמר ל"ניו יורק טיימס" שההסכם בין איראן למעצמות הוא "כישלון דיפלומטי". לדבריו, "לאיראן יש כבר מספיק חומר כזה לייצור ארבע פצצות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(אובמה הודף את הביקורת על ההסכם, שני)

"הסכם מסוכן ביותר" - כך הגדיר היום (רביעי) אלוף (מיל') יעקב עמידרור, ששימש עד לאחרונה יועץ לביטחון לאומי, את ההסכם בין המעצמות לאיראן. עמידרור הקדיש להסכם מאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס", והזהיר כי "אם ההימור של המעצמות ייכשל, תישאר רק דרך אחת למנוע נשק גרעיני מאיראן" - רמז ברור לתקיפה צבאית ישראלית כנגד מתקני הגרעין.

עמידרור, שרק לפני כחודשיים סיים את תפקידו כיועץ לביטחון לאומי, טען במאמרו כי "ההסכם מייצג כישלון, ולא הישג, מבחינה דיפלומטית". הוא ציין כי "גם מול קוריאה הצפונית נחתמו הסכמים ונערכו טקסים - ואז הופיעה פצצת הגרעין". לדברים הללו צירף עמידרור אזהרה חד משמעית: "ישראל לא תוכל לקבל מציאות כזו במקרה האיראני".

עוד על הסכם הגרעין:
הלאה: ישראל במאמץ להשפיע על הסכם הקבע עם איראן
בריטניה מזהירה את ישראל: אל תחתרו תחת ההסכם
קבלת פנים של גיבורים באיראן: "כאילו חזרו מהקרב"

"ארה"ב פיתחה נשק מתקדם נגד איראן"

עמידרור הטיל ספק בתבונה שמאחורי הקלת הסנקציות על איראן: "האם ייתכן שהקלה כלכלית, הורדת הלחץ והפגנת רצון טוב כלפי איראן, יגדילו את הלחץ על המשטר האיראני להגיע להסכם קבע בנושא הגרעין? אני בספק. ההסכם רק יהפוך את איראן לעקשנית יותר. כל מי שעסק בניהול משא ומתן עסקי או מדיני יודע שאסור להפחית את הלחץ מעל היריב ערב תחילת המשא ומתן - אבל זה בדיוק מה שקרה בז'נבה".

עמידרור התייחס בביטול לסעיף בהסכם שקובע כי איראן תיפטר מהאורניום המועשר לרמת 20% שהיא מחזיקה ברשותה, מכיוון שלדבריו, כל עוד איראן יכולה להמשיך להעשיר אורניום לרמה של 3.5%, היא תימצא בטווח של חודשים בלבד מפיתוח נשק גרעיני. "הפיכת אורניום ללא מועשר, לאורניום מועשר ברמה של 3.5%, לוקחת יותר משני-שליש מכמות הזמן ליצירת חומר לפצצה גרעינית", הסביר עמידרור. "לאיראן יש כבר מספיק חומר כזה לייצור ארבע פצצות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
שרי החוץ של איראן והמעצמות בז'נבה/AP

עמידרור הפנה אצבע מאשימה למעצמות המערב על חוסר נכונותן להציב איום צבאי אמין בפני איראן: "ארצות הברית, בהובלת הנשיא אובמה, פיתחה נשק מתקדם במיוחד לצורך מניעת נשק גרעיני מאיראן. אבל הגישה הדומיננטית בבירות המערב היא - אוי ואבוי אם נצטרך להשתמש בנשק הזה. כתוצאה מכך, דווקא היכולות הצבאיות של ארה"ב גרמו למעצמות לחתור להסכם עם איראן. המעצמות רצו בהסכם יותר משאיראן רצתה בו". עמידרור הוסיף כי "ממשל אובמה מתעקש שהאופציה הצבאית עדיין קיימת במידה שאיראן תפר את ההסכם, אבל האיום הזה נראה פחות ופחות אמין".

את מאמרו סיים עמידרור באזהרה מפני תוצאות ההסכם: "אני מתפלל שההימור של המעצמות יצדיק את עצמו, כי אם לא, תיוותר רק דרך אחת למנוע מאיראן נשק גרעיני. ההסכם הפך את העולם למקום מסוכן יותר. זה לא היה חייב להיות כך".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully