וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ על פינוי מאחזים: "לא ניתן לסמוך על המדינה"

יהושע בריינר

18.11.2013 / 20:56

שופטי בג"ץ מתחו ביקורת חריפה על "גרירת הרגליים" של המדינה בפינוי שישה מאחזים שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית בגדה, והורו לפנותם תוך חצי שנה. שלום עכשיו: כרטיס אדום

ביקורת קשה וחסרת תקדים של שופטי בג"ץ נגד התנהלות המדינה בפינוי מאחזים בגדה המערבית. זאת, במסגרת פסק דין בו הורו השופטים לצה"ל לפנות תוך חצי שנה את כל המבנים אשר מצויים על קרקעות פלסטיניות פרטיות בשלושה מאחזים בגדה המערבית. כמו כן, הורו שופטי בג"ץ למדינה לשלם לתנועת "שלום עכשיו" – שדרשה מבית המשפט להורות על פינוי המאחזים - סכום של 25 אלף שקלים.

העתירה הוגשה על ידי הארגון בשנת 2007 ונגעה לשישה מאחזים, אשר חלקם הוקמו על אדמות פלסטיניות פרטיות, והמדינה נמנעה מלפנותם. במשך השנים מאז הגשת העתירה, נמנעה המדינה מפינוי המאחזים, בין היתר בשל רצונה להגיע לפינוי מוסכם עם המתנחלים, ובכל פעם לפני שפג המועד עליו התחייבה המדינה בפינוי, הגישו נציגי הפרקליטות טיעונים חדשים לבית המשפט.

מאחז גבעת אסף. יהושע בריינר
צפוי פינוי מינימלי. גבעת אסף/יהושע בריינר

היום, בצעד חריג, הורה בג"ץ על פינוי כלל המבנים המצויים על אדמות פרטיות ותקף את התנהלות המדינה במשך כל השנים האחרונות. "התנהלות המדינה אינה מניחה את הדעת", כתב נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בהחלטה. "בית המשפט נתן את אמונו בהתחייבויות המדינה. לא אחת צוין בפסיקה כי אכיפת החוק ביהודה ושומרון מקבלת משנה חשיבות כאשר ההפרות מביאות לפגיעה בזכויות קנייניות. פינוי מבנים החלטה קשה היא, אך עם זאת, אין בכך כדי להכשיר את גרירת הרגליים המתמשכת של המדינה, את היעדר האכיפה ואת אי החוקיות הטמונה בהותרת המבנים שעל קרקע פרטית על כנם במשך זמן כה רב".

גרוניס הדגיש גם את ההיבט המדיני בפינוי מאחזים. "אין צורך להכביר במילים על חשיבות הסוגיה שלפנינו. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא סוגיית מדיניות שהדרגים המדיניים הבכירים נדרשו לה וזו גם אחת הסיבות המרכזיות לאורך הרוח שגילה בית המשפט בעתירה זו". השופטת מרים נאור הוסיפה מילים חריפות משלה: "צר לי שהגענו עד הלום. צר לי שלא ניתן עוד לסמוך על התחייבויות שמוסרת המדינה באמצעות פרקליטיה לבית המשפט, בבחינת נדרנא לא נדרי. חוששתני שנצטרך לשקול, במקרים מתאימים בעתיד, 'גיבוי' הבטחות שיינתנו בצווים החלטיים, וחבל".

פינוי מתוכנן רק בשלושה מאחזים

כאמור, בסופו של דבר הורו השופטים על פינוי כלל המבנים במאחזים המצויים על קרקע פרטית בתוך שישה חודשים. בפועל, מדובר על פינוי מתוכנן בשלושה מאחזים: מצפה יצהר, שם כבר פונו המבנים, מעלה רחבעם שבגוש עציון, שם מצויים ככל הנראה מספר מבנים נוספים בודדים המצויים בחלקם על קרקע פרטית וגבעת אסף הסמוכה לעפרה. אלא שגם הפינוי בגבעת אסף צפוי להיות מינימלי מאוד. במהלך הדחיות בפינוי המאחז הצליחו המתנחלים לרכוש קרקעות במאחז ולמעשה כיום מצויים רק כרבע מהמבנים במקום על קרקעות פרטיות. בסופו של יום, יפונו רק כעשרה מבנים, המהווים כרבע בסך כל הבתים במאחז בו מתגוררות כ-25 משפחות. יתר המאחזים: נגוהות, גבעת הרואה ורמת גלעד מצויים על אדמות סקר ואדמות מדינה והפרקליטות כבר הודיעה כי בכוונת הדרג המדיני לפעול להכשרת המבנים במקום.

"בג"ץ מוציא כרטיס אדום לממשלה ובפסק דין חסר תקדים בחריפותו מורה על פינוי כל המבנים מהאדמות הפלסטיניות הפרטיות", אמרו בארגון "שלום עכשיו". "אנו נמשיך לעמוד בחזית כנגד כוונת המתנחלים להרוס את הסיכוי לשתי מדינות, תוך ביצוע עבירות על החוק ורממיסת זכויות הקניין".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully