וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מתרככת: לא דורשים הכרה בזכות העשרת האורניום

שר החוץ זריף אמר שמדובר בזכות טבעית המעוגנת באמנת ה-NPT ולכן טהראן אינה מתעקשת על כך שמדינות אחרות יכירו בה. ביום רביעי ייפגשו הצדדים בז'נבה בניסיון לחתום על הסכם

שר החוץ של איראן אמר היום (ראשון) כי לארצו יש זכות טבעית להעשיר אורניום, אך הבהיר כי טהראן אינה מתעקשת שמדינות אחרות יכירו בזכות הזו. בראיון לסוכנות הידיעות IRNA, אמר ג'וואד זריף כי זכות זו מעוגנת באמנה למניעת נשק גרעיני (NPT).

מדובר בפירוש הקלאסי - והשנוי במחלוקת - שאיראן עושה לפרק הרביעי באמנה. פרק זה קובע כי כל מדינה שחתמה על האמנה רשאית לעסוק במחקר גרעיני לצרכי שלום.

ביום רביעי ייפגשו נציגי איראן ושש המעצמות בז'נבה, לסבב נוסף של שיחות הנוגעות לתכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. צרפת סיכלה חתימה על ההסכם בסבב הקודם, אך ארה"ב, רוסיה ואיראן מאותתות כי מרבית המחלוקות עשויות להיפתר השבוע.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בסבב השני של שיחות הגרעין בין איראן המעצמות בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
שר החוץ זריף עם שרת החוץ האירופית אשטון, בסבב השיחות האחרון בז'נבה/רויטרס

אחת מנקודות המחלוקת היא טענתה של איראן לגבי זכותה להעשיר אורניום. ארה"ב טוענת כי אמנת ה-NPT אינה מעניקה לאיראן זכות אוטומטית לעשות זאת, וחושדת כי איראן מנצלת אותה לתכנית גרעין צבאית.

זריף אמר כי "זכותה של איראן להעשיר אורניום אינה נתונה לדיון, אך איננו רואים צורך להכיר בה ככזו, מכיוון שזו זכות שאינה ניתנת להעברה ועל כל המדינות לכבד זאת". באופן הזה, ייתכן שזריף מציע דרך לפתרון ביניים של אחת הסוגיות, המונעות כרגע חתימה על ההסכם.

שר החוץ האיראני לא פירט על התנאים האחרים שמציבה ארצו לקרב השיחות בז'נבה, או על ויתורים שהיא מוכנה לעשות, אך אמר כי "זה הכרחי להסיר את הסנקציות ואת הלחץ הכלכלי על איראן".

לקריאה נוספת
נשיא צרפת בישראל: גרעין איראני - סכנה לעולם כולו
בכירים אמריקנים מרגיעים: "הסנקציות שיוסרו - מוגבלות"
איראן: "שולטים במשא ומתן, לא נחצה קווים אדומים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully