וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין הלוגיסטיקה היוצא: "גם תחת אש, נגיע לכל מקום"

17.11.2013 / 0:01

לאחר 35 שנים בצה"ל, תת-אלוף מופיד גאנם מספר על הלקחים ממלחמת לבנון השנייה וממבצע "עמוד ענן". לאנשי המילואים שהתלוננו על האוכל הוא מוסר: "מלחמה זה לא פיקניק"

צילום: טל אנגלנדר, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד

במלחמת לבנון השנייה נמתחה ביקורת קשה על חיל הלוגיסטיקה של צה"ל, שידע להעביר אספקה בכמויות חריגות עד קו הגבול, אך ברגע שהתבקש להעביר אספקה לכוחות בעומק דרום לבנון, נתקל בקשיים. המזון לא הגיע וחיילי צה"ל נאלצו להסתפק באוכל שהותירו אחריהם אזרחי לבנון הנמלטים. חיל האוויר הישראלי גישר על הפערים החמורים בלוגיסטיקה והצניח אספקת תחמושת, מזון ומים מהאוויר, אך הביקורת לא נעלמה. צה"ל יצא למסע תחקירים מעמיק, ולאחר מכן פעל ליישום בשטח. חיל הלוגיסטיקה שינה את פניו ובמבצע "עופרת יצוקה" הציג יכולות מרשימות כולל "חמגשיות" לעומק השטח הפלסטיני. במבצע עמוד ענן, התגייסו עשרות אלפי חיילי מילואים והתלוננו על העיכוב בחלוקת המזון ועל טיב האוכל. משאיות האספקה התקשו להתמודד. אף שלא בוצע תמרון קרקעי, נותרה הביקורת באוויר.

תת-אלוף מופיד גאנם סיים בשבוע שעבר את תפקידו כקצין הלוגיסטיקה של צה"ל אחרי 35 שנות שירות. בראיון מיוחד לוואלה! חדשות, הוא מסכם את התקופה עם התבוננות על מה שהתחולל ממלחמת לבנון השנייה ועד מבצע "עמוד ענן", אך עם מבט לעתיד.

תא"ל מופיד גאנם קצין לוגיסטיקה ראשי. דרור עינב
"בטוח שבכל עימות הלוגיסטיקה תגיע לכל מקום". תא"ל גאנם/דרור עינב

תת-אלוף גאנם, אם בעוד שעות ספורות יודיעו לך שפורצת מלחמת לבנון השלישית, באיזה מצב לוגיסטי אנחנו נמצא את צה"ל?

"המצב הרבה יותר טוב מבעבר. עשינו תהליך ארוך של לימוד והפקת לקחים גם ממלחמת לבנון השנייה, מעופרת יצוקה וגם מהעימותים האחרונים (עמוד ענן – א.ב)".

במלחמת לבנון השנייה היה קושי של הכוחות להחדיר לשטח האויב מים, מזון ותחמושת למרחק של קילומטרים ספורים מגדר המערכת. למה אתה בטוח שצה"ל יצליח להחדיר מחר את האספקה הזו למרות איום הנ"ט של חיזבאללה או איום של חוליות טרור?

"יש ערך היום אצל כל חייל לוגיסטיקה שהוא ערך מוביל - חתירה למגע עם כוחותינו. זאת אומרת שהיום אני בטוח שבכל עימות, גם אם יידרש חיל הלוגיסטיקה להיכנס פנימה ולא קילומטר אחד אלא עשרות קילומטרים, הלוגיסטיקה תגיע לכל מקום".

מה נעשה בשנים שקדמו למבצע עמוד ענן ומאז כדי שתרגיש בטוח ביכולות הללו?

"אני רוצה להתחיל מהקצה. בסוף מי שייקח את הלוגיסטיקה מהמרחב ויחדיר אותו עד ללוחם זו פלוגת מפקדה. היום היא מאומנת. עומדים בראשה מפקדים מצוינים, מוכשרים ומאומנים. אני ראיתי אותם בתרגילים האחרונים. אני רואה את המוטיבציה והרצון של אנשי הלוגיסטיקה להיכנס ולתת בכל מקום שיידרש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
נאלצו לאכול אוכל לבנוני. חיילים במלחמת לבנון השנייה/GettyImages

במלחמת לבנון השנייה ראינו חיילים משתמשים באוכל לבנוני. האם התופעה הזו תחזור על עצמה?

"היא לא תחזור על עצמה. אחרי פלוגת מפקדה, חיזקנו את המרחב. יש לנו היום יכולת מצוינת שלא הייתה במלחמת לבנון השנייה, האלו"ג (אגד לוגיסטיקה) הנייד. הוא לוקח את הלוגיסטיקה ודוחף את הציוד לבפנים (לשטח האויב – א.ב). אחרי האלו"ג עשינו סדר באלמ"רים (אגד לוגיסטי מרחבי). הם היום מאוד מסודרים. לאחרונה אנחנו עושים שיפורים בניוד. גם אם לא ניתן לפרוש את הלוגיסטיקה בגלל טילים על המרחב. אנחנו יודעים להפוך אותה לניידת, זה נקרא 'מחלף תספוקת'".

בפיקוד העורף מדברים על תרחיש של מאות רקטות וטילים ביום בעימות הבא. כיצד חיל הלוגיסטיקה יצליח לשנע את המים, את התחמושת, את המזון ואת הכלים ממקום למקום בזמן שנופלים רקטות וטילים?

"הדבר המרכזי שעשינו הוא מודעות המפקדים. היום המפקדים יודעים שהם צריכים להפעיל את המערך הלוגיסטי תחת התקפת טילים. אנחנו גם בהכשרות מדגישים את העניין. יכול להיות שיירו על שיירה ויכול להיות שיהיו נפגעים. אני לא אומר שהכול יעבור חלק. צריך לזכור שבמלחמה יש ערך מוביל אחד - ערך הניצחון, ואני בטוח שאנשי חיל הלוגיסטיקה מהמרכז עד קצה יפעלו כמו שצריך".

אתה מדבר על פצועים והרוגים בהקשר של חיל הלוגיסטיקה שנמצא לפי התכנית המבצעית בחזית. בתרגילים שביצעתם בשנים האחרונות דימתם מצבי הרג, פצועים ואירוע רב נפגעים?

"כן. אנחנו בכל תרגיל שהוא בסוף מסיימים עם פצועים והרוגים, שיש דרישה לפנות אותם ובמקביל להמשיך לפעול ולתת תספוקת".

במלחמת לבנון השנייה גדוד חרב היה אחד הגדודים הבודדים שהצליחו לייצר לעצמם צירים לוגיסטיים. הם נכנסו לשטח הלבנוני ולא יצאו כי הצירים שלהם נשמרו כל הזמן. איך אתה מתאר את מה שנעשה מאז והיום בכלל גדודי החי"ר ושאר הדרש הנפרש?

"גדודי החי"ר נכנסים עם כמות תספוקת ליומיים-שלושה. אחרי זה אם תהיה בעיה בצירים ולא יהיה ניתן להכניס משאיות לאספקה יש לנו 'לבנת תספוקת'. מ"פ יודע איך לארגן את זה. במצבי קיצון כשיש סיכון רב על שדרת התספוקת הוא יכול לארגן שדרת תספוקת על גבי נגמ"שים. כמו שהלוחם מסכן את חייו מול האויב והוא חותר למגע, עלול להסתכן ולהיפגע - גם אנחנו. אנשי הלוגיסטיקה יכולים להיכנס ולהיפגע. אנחנו מדגישים שערך הניצחון הוא הערך המוביל וערך החתירה למגע. חיילנו יגיעו לשם".

במבצע "עמוד ענן" הייתה לא מעט ביקורת על סוגיית המובילים, כלים מאוד מיושנים. איזה שינוי נעשה מאז מבצע עמוד ענן בחלוף שנה?

"צריך להסתכל על מבצע 'עמוד ענן' כמבצע שהתרחש בעורף. הלוגיסטיקה לא נבחנה איך היא חודרת ונותנת לוגיסטיקה בפנים, מעבר לגדר. מה ראינו ב'עמוד ענן'? ריכוז ומוכנות כוחות. יש נושאים שאני נותן להם חשיבות ויש שלא. אלו שכן זה ריכוז הסד"כ והיו בעיות בזה. אנחנו הולכים לקנות בתר"ש (תכנית רב שנתית) מובילים. זה עניין של יכולת. אם יהיו לך יותר מובילים, תוביל יותר טנקים. אם יש לך מובילים תקינים, הם לא ייתקעו. אני מודע שיש לנו היום את ה'מקים' שהם ישנים מאוד. בשלב זה אני לא יכול לוותר עליהם. לוותר עליהם זה לוותר על יכולת. אני מאמין שבתר"ש נקנה חלק מהמובילים. ריכוז הסד"כ, שהוא לא רק יכולת של מספר המובילים אלא גם שיטה ושליטה. הפקנו לקחים. הבעיה לא נפתרה לחלוטין".

ראינו במבצע "עמוד ענן" פקקים בכביש שש ובצירים המובילים אל רצועת עזה. אם תפרוץ כאן מלחמה בכמה חזיתות, איך אתם נערכים לכך בזמן שיש חשש שהציבור יגדיל את הפקקים ואת העומס על הכבישים כדי לברוח מאזורי עימות?

"עניין הצירים זה משאב. צה"ל בשעת חירום ישלוט בצירים באמצעות המתנ"ל (מרכז תנועות לאומי). יש בה גם את משטרת ישראל והמשטרה הצבאית. צריך לתת עדיפות בשלבים הראשונים לריכוז הסד"כ של צה"ל, גם אם זה קשה. לא יהיה מנוס מלחסום צירים בפני אזרחים. לומר לאזרחים ש'על צירים אלו אתם לא נעים עכשיו כי אנחנו רוצים לרכז כוחות', והתרומה הכי גדולה לאזרח זה שצה"ל ירכז כמה שיותר מהר סד"כ, ייצא להתקפה ויסיים את המלחמה מוקדם כלל שניתן".

גם במבצע "עמוד ענן" עלתה שוב סוגיית הדיבור בקשר, השפה המשותפת והשילוב הבין זרועי. האם היום הלוגיסטיקה מדברת באותה שפה כמו השריון, החי"ר, התותחנים וההנדסה?

"הדבר הכי מרכזי בחיל הלוגיסטיקה, שהוא יותר חשוב מלדבר, זה לשלוט במשאבים. היום איש הלוגיסטיקה שיושב במטה הכללי יודע כל הזמן מה רמות המלאי שקיימות בגדוד. זה הדבר הכי חשוב. שולטים באמצעים וכמעט לא צריך לדבר. צריך להסתכל ולראות את כמות המשאבים מרמת הפלוגה ועד רמת הפיקוד".

במלחמת לבנון השנייה צה"ל נאלץ להסתייע בחיל האוויר כדי להעביר אספקה לכוחות. אם זה יקרה במלחמה הבאה, אתה חושב שזה יהיה כישלון לחיל הלוגיסטיקה?

"אני חושב שאם ציר התספוקת של הכוחות יהיה על בסיס חיל האוויר זה יהיה כישלון גדול ללוגיסטיקה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפקנו לקחים. הבעיה לא נפתרה לחלוטין". חיילי מילואים בתום מבצע "עמוד ענן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שני בנים שלך משרתים בצה"ל ביחידות קרביות. אתה שומע מהם ביקורת על הלוגיסטיקה?

"כשאני שואל איך האוכל ואיך הציוד, יאמר לזכותם שאני לא שומע ביקורת. איפה שהילדים שלי משרתים ביחידות לוחמות, הלוגיסטיקה שם היא טובה. תקלות תמיד יש. גם אם לפעמים רס"ר המטבח בבוקר לא יקום בזמן ולא יתייצב בזמן כי יש לו בעיה במשפחה או כל סיבה, אז יכולה להיות ארוחת בוקר לא טובה".

הצבא צועד על קיבתו. במבצע "עמוד ענן" גויסו עשרות אלפי חיילי מילואים. הם ציפו לקבל אוכל חם ביום הראשון ואולי גם ביום השני. האוכל החם הגיע באיחור. איפה בחשיבה החדשה שלכם הצלחתם לגשר על הפערים?

"אני לא רוצה לגשר על הפערים. התפישה שלי שונה מדעות אחרות באט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה). אני חושב שברגע שנפתחה מלחמה הדבר המרכזי שצריך להתבסס עליו זה מנות קרב. אני לא רוצה שיתעסקו ב'חמגשיות', לא קבלנים, ולא שייראה פיקניק. גם תודעתית זה נראה לא טוב. ברגע שנפתחה מלחמה יצאו מהבסיס והגיעו לשטחי כינוס שם יתחילו לאכול מנות קרב. יש דברים חשובים ויש שלא חשובים. מה שחשוב זה להיכנס, לתת תספוקת ולאפשר המשכיות ורציפות. אנחנו לא בפיקניק. במלחמה מתנהגים כמו במלחמה".

הכוחות שלך יצטרכו לדלג בין הכוחות בשטח. אתה חושש מריכוז שטחי הכינוס?

"אני לא אוהב את הריכוזים. אני בעד פרישה רחבה ככל שניתן עם מיגון אישי. הדבר הכי חשוב לא להקים כל מיני תשתיות שחייבו את צה"ל במקום להתכונן למלחמה לעסוק בתשתיות. המיגון האישי זה הכי טוב. ההתנהגות האישית היא הכי מרכזית ופרישה רחבה ככל שניתן. עם התנהגות מבצעית מצוינת של החיילים".

צה"ל פתח במבצע "אשד הנחלים" לספק ללוחמי הסדיר והמילואים ציוד שהיה חסר במלחמת לבנון השנייה. הפרויקט הסתיים?

"הוא כמעט מאחורינו. הציוד בימ"חים (יחידות מחסני החירום) מצוין. הרבה יותר טוב במלחמת לבנון השנייה. היום המחסנים מסודרים. בתהליך מעבר משגרה לחירום. הוא יהיה מהיר ומאורגן כמו שצריך".

חייל מילואים ימצא ציוד מושלם בימ"ח?

"חייל מילואים אסור שיהיה מופתע. אנחנו יודעים שאיש המילואים נמצא במחסן ויודע איפה הציוד שלו. במלחמת לבנון הוא הופתע. חשב על ציוד אחד והגיע היה לו ציוד אחר. היום הוא לא מופתע. איש מילואים יודע מה קיים. אם זה טוב אז טוב ואם לא הוא יודע מתי ישפרו את המצב. הפתעה שהייתה קיימת לא תהיה עכשיו".

אתה משרת כעת שירות של 35 שנה בצה"ל. במה אתה הכי גאה במסלול שלך?

"היינו באיזשהו כנס, והרמטכ"ל בא להגיד חג שמח לעדה הדרוזית. ביקשו ממני לומר כמה דברים. אני אמרתי שאני מסיים שירות בתחושת סיפוק אדירה. היו לי שתי תקופות מצוינות בחיים שלי בתקופה שהתגייסתי כחייל. עשיתי הרבה הכנות לגיוס, וגם התקופה הזו היא תקופה מצוינת. אני מסיים את השירות בצה"ל בתחושת סיפוק אדירה, אני משאיר אחריי מערך לוגיסטי מאורגן וחזק. הכרתי אלפי חיילים ומפקדים. יש לי רק חוויות מצוינות מצה"ל. לא זוכר שום חוויה לא טובה מצה"ל. צה"ל עבורי זה בית שאני גאה בו".

הזכרת את העדה הדרוזית. העובדה שבחרו באל"מ רסאן עליאן למפקד הדרוזי הראשון של חטיבת גולני זו מתנת שחרור נעימה?

"קודם כל אני רוצה לנתק את היכולת של רסאן מהעדה. להיות מח"ט דרוזי זו גאווה לעדה אבל אני מכיר את הקצין, מדובר בקצין שיש לו היסטוריה מפוארת. לוחם אמיץ, לא דילג על שום תפקיד. בסופו של דבר רסאן קיבל את זה בזכות ואני גאה בו וגם שמח שהוא הולך להיות מח"ט גולני".

מה לא הספקת בתפקיד שלך?

"אני רציתי לגזור את הסרט בקריית ההדרכה (עיר הבה"דים – א.ב). זה פרויקט שאני השקעתי בו אלפי שעות. היה לי קושי להוציא את הפרויקט הזה אל הפועל. היום שאני מבקר שם אני רואה שהמבנים מתחילים לקום ובסוף אני לא נמצא שם בגזרת הסרט. זה קצת כואב. אני יודע שיזמינו אותי ואני אהיה שם".

סיימת השבוע תפקיד. אם תפרוץ מלחמה. איפה אתה מוצא את עצמך?

"אני אמצא את עצמי עולה על הבגדים שלי ומתייצב אצל ראש אט"ל. לכל משימה שיידרש. אני לא אהיה בבית".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

לקריאה נוספת:
איזו יחידה מובחרת ניצחה בתחרות הירי של צה"ל?
בשיתוף המוסד: שייטת 13 נערכת למלחמה מצפון
קיצוצים בחטיבה היקרה בצה"ל: "נקצר את האימונים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully