וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי הותקף בקונגרס: "השיחות עם איראן – סטירת לחי לישראל"

מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים מפגינים בימים אלה אחדות דעים נדירה נגד כוונת הממשל לבלום סנקציות על איראן ולחתום עמה על הסכם: "לא יגן על ארצות הברית ובעלות בריתה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

הממשל האמריקני מתמודד בימים אלה עם ביקורת חריפה בקונגרס על נכונותו לבלום סנקציות נוספות נגד איראן במסגרת הסכם ביניים. אתמול (רביעי) ניסה שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לשכנע בישיבה סגורה את חברי הוועדה הבנקאית של הסנאט – גוף מרכזי בכל הנוגע להטלת סנקציות כלכליות – שמדובר בצעד חיוני להצלחת המשא ומתן, ואילו בוועדת החוץ של בית הנבחרים קיימו דיון נפרד בנושא עם שלושה מומחים. המחוקקים הפגינו אחדות דעים הנדירה בימים אלה בגבעת הקפיטול: הערכות לא מחמיאות על מדיניות הממשל נשמעו מפי רפובליקנים ודמוקרטים כאחת.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אחרי תדרוך לחברי הקונגרס לגבי הסנקציות על איראן. נובמבר 2013. GettyImages
"מדוע עלינו לעצור את הסנקציות?". קרי אחרי התדרוך בסנאט, אתמול/GettyImages

יו"ר ועדת החוץ, הרפובליקני אד רויס, הגדיר את המו"מ "שיחות היסטוריות, בעלות פוטנציאל להשפיע על הביטחון הלאומי שלנו", אך גם הביע סיפוק שסבב השיחות השני שהסתיים בסוף השבוע בז'נבה לא נחתם בהסכם. "ההסכם היה מאפשר לאיראן להמשיך בהעשרת אורניום וגם לבנות צנטריפוגות חדשות", אמר רויס. "בקונגרס גוברת הדאגה שמסגרת ההסכם הזה לא תואמת סטנדרט הנדרש להגנת ארצות הברית ובעלות בריתה. המומחים אומרים שאפילו אורניום מועשר בדרגה נמוכה זה כבר שבע עשיריות מהדרך ליצירת הנשק הגרעיני. כל עוד איראן לא עצרה את תכנית הגרעין שלה, מדוע עלינו לעצור את הסנקציות?", תהה.

חבר הקונגרס אליוט אנגל, שמקבל תדרוכים תכופים מנציגי הממשל בנושאי מדיניות חוץ כנציג הדמוקרטי הבכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, אמר כי הבהירו לו שממשל אובמה רואה בהסכם ביניים צעד חיוני. "האם הוא באמת חיוני?", שאל את המומחים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

אפשר לייבא אורניום מרוסיה

מארק דובוביץ', מנכ"ל מכון וושינגטון להגנה על הדמוקרטיות – גוף הנחשב שמרני – אמר כי לדעתו, הסנקציות נגד איראן אינן משתקות והאופציה הצבאית גם היא אינה אמינה. "ממשל אובמה עשה כל שביכולתו להפוך את האופציה הצבאית של ישראל לבלתי אמינה", אמר. "ובמו"מ, במקום להכריז על הפסקת העשרת האורניום ופירוק הסרכזות כתנאי מקסימלי, היו צריכים להציג את זה בתור תנאי מינימלי. אם נצמצם את הסנקציות, זה יקטין את מנוף ההשפעה שלנו במו"מ וישפר את עמדת איראן", הסביר.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף. ז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בז'נבה/רויטרס

לעומתו, קולין קאהל, בעבר סגן שר ההגנה האמריקני וכיום מרצה באוניברסיטת ג'ורג'טאון, אמר שיהיה זה "חסר אחריות" לא לאמץ את הסכם הביניים. "זה יקנה זמן הנדרש לקידום ההסכם הסופי עם איראן", אמר. "מהן האפשרויות החלופיות? להמשיך להחריף את הסנקציות, אך הן ישפיעו אחרי הזמן שנדרש לאיראן לפתח נשק גרעיני. יש גם אפשרות של תקיפה אמריקנית או ישראלית, אך אחריה איראן תוכל לשקם את תכנית הגרעין שלה". לדברי קאהל, "הסכם הביניים יאריך פי שניים את הזמן הנדרש לפריצה, ויעצור את המרכיבים של תכנית הגרעין המדאיגים ביותר עבור הקהילה הבינלאומית: התקנת סרכזות חדשות והעשרת אורניום לרמה של 20%".

לשאלתו של חבר הקונגרס טד דויטש כמה אורניום האיראנים צריכים להעשיר אם מטרתם היא באמת "גרעין שלום", השיב קאהל: "אפס. הם יכולים לייבא את זה מרוסיה".

"מה הצעד הבא? אובמה יציע לרוחאני לשחק גולף?"

כמה מחברי הוועדה מתחו ביקורת על עצם קיומו של מו"מ עם איראן. "הם בריונים ופסיכופתים", אמר חבר הקונגרס הרפובליקני תומס מארינו. "איך בכלל הגענו למצב שבו אנחנו מנהלים מו"מ עם טרוריסטים שמממנים מחבלים מתאבדים? רוחאני הוא בובה. מה לדעתכם גרם לקצבים האלה לשנות את דעתם? השיחות האלה הן סטירת לחי לבעלת הברית שלנו ישראל", טען.

עמיתו הדמוקרט אלביו סירס, חבר קונגרס מניו-ג'רזי, חיזק את דבריו: "לפני שנה, המדינה הזאת (איראן) הייתה מוכנה לפוצץ מישהו במרכז וושינגטון (הכוונה לתכנית החיסול של שגריר סעודיה שלא יצאה לפועל, נ.מ), ופתאום מישהו ממצמץ – והנה אנו מנהלים אתם שיחות, ואובמה מטלפן לרוחאני. מה יהיה הצעד הבא? הנשיא אובמה יציע לו לשחק גולף? הם (המשטר האיראני) שקרנים שרק עושים בעיות".

חבר הקונגרס דיינה רורבכר קבל כי אמריקה "נראית חלשה", ושעדיף היה לתמוך באופוזיציה האיראנית מאשר לנהל מו"מ עם המשטר: "המולות האלה רוצחים את בני עמם, למה שינהגו טוב יותר כלפי שאר העולם? כבר שלחנו דלק ומזון לקוריאה הצפונית בתקווה שהם יוותרו על תכנית הגרעין שלהם. בסוף יצא שאנחנו מפרנסים משטר פגום, ואולי הסיוע שלנו אף האריך את ימיו".

הציבור מפולג

במקביל, הנשיא אובמה עשה מאמץ לשכנע שבקרב שש המעצמות המשתתפות בשיחות עם איראן, אין חילוקי דעות לגבי הדרישות שהוצגו בסוף השבוע לצוות האיראני. הוא שוחח עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ועם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ובהודעות הבית הלבן הודגש כי עמדת המדינות כלפי המו"מ עם האיראנים וכלפי טיוטת ההסכם "זהה". "השישייה הציגה עמדה אחידה, שנדחתה על ידי איראן", אמר אתמול דובר הבית הלבן ג'יי קרני, "אך נכון להגיד גם שהמו"מ בז'נבה היה רציני והייתה התקדמות". הוא ציין כי הנשיא "לא הוריד שום אופציות מהשולחן, אך באחריותו כמפקד העליון של הצבא למצות באמצעות מו"מ את האפשרות למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני. האלטרנטיבה נשארת על השולחן, אך עדיף בהרבה, אם הדבר אפשרי, להשיג הסכם אמין ושקוף".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא פולין ברוניסלב קומורובסקי. נובמבר 2013. AP
חצי מהאמריקנים סבורים כי יש לעזור לישראל לתקוף – אך חצי מתנגדים לכך. ראש הממשלה בנימין נתניהו/AP

הציבור האמריקני מצדו מפולג בנושא השיחות עם איראן. לפי סקר חדש של מכון רסמוסן, 52% מהאמריקנים תומכים בהסכם עם איראן, אם ניתן יהיה לוודא שהרפובליקה האיסלאמית משתפת פעולה. 29% מתנגדים להסכם אם הדבר כרוך בהקלת הסנקציות, ו-19% מתלבטים. 37% מהאמריקנים סבורים כי ארצם צריכה לקבל אישור של ישראל להסכם עם איראן, ואילו 41% חושבים שלא. 51% סבור כי יש לעזור לישראל אם היא תתקוף את איראן – אך המחצית השנייה חושבת שמעורבות אמריקנית במזרח התיכון היא דבר גרוע.

לקריאה נוספת:
שגריר צרפת: אנחנו עיכבנו את ההסכם עם איראן
אובמה וקמרון שוחחו: "תמכו בהצעת המערב לאיראן"
"נתניהו היסטרי ומחבל במשא ומתן עם איראן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully