וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-CIA: "בגין פרובוקטיבי, לסאדאת יש תסביך נובל"

14.11.2013 / 0:01

ה-CIA התירה לפרסם אלפי מסמכים הקשורים להסכם השלום בין ישראל ומצרים וכוללים פרופילים של שני המנהיגים שנכתבו בתום "מעקב ממושך". "ניגודים גדולים באישיות של בגין"

העולם כולו סוער בחודשים האחרונים בשל פרסום "מסמכי סנודן", שחשפו כיצד סוכנויות הביון של ארה"ב מאזינות לאזרחים אמריקנים ולמנהיגים בכירים ברחבי העולם. את עיקר הסערה גרמו הגילויים לגבי האזנות לטלפונים של מנהיגי מדינות, בהם קנצלרית גרמניה ונשיאת ברזיל. אלא שכעת מתברר כי הביון האמריקני עקב אחר מנהיגים זרים כבר בסוף שנות ה-70. באופן ספציפי, הכוונה לראש ממשלת ישראל דאז, מנחם בגין, ולנשיא מצרים באותן שנים, אנואר סאדאת. על בגין נאמר במסמכים כי הוא "נוטה לפרובוקציה בהצהרותיו, לעתים קרובות בשל שאלות מעיתונאים", ועל סאדאת נכתב כי "יש לו תסביך פרס נובל לשלום".

מסמכי ה-CIA מהסכמי קמפ דייויד שנחשפו, 13 בנובמבר 2013. AP
אסופת המסמכים שפורסמו/AP

הפרטים לגבי המעקב אחר שני המנהיגים נחשפו אמש (רביעי) לאחר שסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, ה-CIA, התירה לפרסום אלפי מסמכים הקשורים להסכם השלום הישראלי-מצרי. המסמכים, שמתעדים את המגעים בשנים 1977-1979, כוללים פרופילים אישיים מפורטים של בגין וסאדאת, ששימשו את נשיא ארה"ב דאז, ג'ימי קרטר, כחומר הכנה לקראת פסגת קמפ דייויד, שבה נחתם הסכם השלום ההיסטורי. הכנת הפרופילים כללה "מעקב ממושך" אחר השניים. המסמכים לא מפרטים כיצד נערך אותו מעקב.

הנשיא לשעבר קרטר אמר על המסמכים שנחשפו הערב כי הם סייעו לו לנהל את פסגת השלום המוצלחת. אבחנות האישיות שמופיעות במסמכים מבהירות כיצד ראו האמריקנים את שני המנהיגים: על בגין נכתב כי קיימים "ניגודים גדולים" באישיותו, וכי הוא נוהג לרדת לעומקם של פרטים קטנים בנושאים החשובים לו. על סאדאת נכתב כי הוא עוסק רבות ב"הבטחת מקומו בהיסטוריה", וכי הוא תאב פרסום. כמו כן נכתב כי סאדאת מעוניין לזכות בפרס נובל לשלום, וכי זו אחת המוטיבציות שלו לקידום תהליך השלום עם ישראל. סאדאת ובגין אכן זכו יחדיו בפרס היוקרתי ב-1978.

מסמכי ה-CIA מהסכמי קמפ דייויד שנחשפו, 13 בנובמבר 2013. AP
כ-1,400 מסמכים, שמכסים תקופה של 26 חודשים/AP

בין המסמכים שנחשפו ישנן גם הערכות מצב של המטה לביטחון לאומי בבית הלבן שנערכו לפני ותוך-כדי הוועידה בקמפ דייויד. בהערכות המצב הללו נכללו גם תיאורים מפורטים של פגישות שערכו בגין וסאדאת עם גורמים אמריקנים בכירים, בהם הנשיא קרטר ושר החוץ לשעבר הנרי קיסינג'ר, שלא כיהן עוד בתפקיד בעת הוועידה אך תרם מניסיונו הרב ביחסי ישראל-מצרים כדי לקרב בין הצדדים. בסך הכל מדובר על כ-1,400 מסמכים, שמכסים תקופה של 26 חודשים דרמטיים בתולדות ישראל, מצרים וארה"ב.

לקריאה נוספת:
כך נראתה מלחמת יום הכיפורים ממחלקת המדינה
המרגל הבכיר של מצרים: יש לי קשר ישיר לראש ה-CIA
מסמכי CIA: ישראל פיתחה נשק כימי אחרי מלחמת יום הכיפורים
דוח אמריקני סודי חושף: מפעילים ריגול נגד ישראל

(עדכון ראשון: 23:27)

מנחם בגין מדריך את אנואר סאדאת בבאר שבע, 27/05/1979. יעקב סער, לשכת העיתונות הממשלתית
הכנת הפרופילים כללה "מעקב ממושך" אחר השניים. בגין וסאדאת/לשכת העיתונות הממשלתית, יעקב סער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully