וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים מאיימים: "הבנייה בהתנחלויות תביא לסוף המו"מ"

נטשה מוזוגביה, וושינגטון

12.11.2013 / 22:49

הנהגת הרשות תערוך הערב ישיבת חירום בעקבות תכנית משרד השיכון לבנות רבבות יחידות דיור בהתנחלויות, שהוקפאה בחלקה ע"י נתניהו. גם בארה"ב זעמו: "דורשים הסברים מישראל"

הרשות הפלסטינית מאיימת: נפסיק את המשא ומתן אם ישראל תוציא לפועל את תכנית הבנייה של 21 אלף יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון. ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, התייחס הערב (שלישי) לתכנית משרד השיכון, שאת חלקה כבר הספיק ראש הממשלה נתניהו להקפיא, ובנוסף לאיום האמור הודיע גם כי אבו מאזן הורה לכנס את הנהגת הרשות לישיבת חירום הלילה, וציין: "כל האופציות פתוחות". בין היתר, אמר עריקאת כי ייתכן שבעקבות הצעד תפנה הרשות הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם.

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) חוגג עם אסירים ששוחררו מישראל, רמאללה, 30 אוקטובר 2013. רויטרס
אבו מאזן הורה לכנס את הנהגת הרשות לישיבת חירום/רויטרס

לא רק ברמאללה זעמו על התכנית. "אנחנו מודאגים מאוד מהדיווחים לגבי הקמת 21,000 יחידות דיור", אמרו בוושינגטון. סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה: "אנחנו מופתעים מההודעה הזאת, ודורשים הסברים מהממשלה בישראל. אנחנו לא רואים את ההתנחלויות לגיטימיות. לא ראינו את ההודעה הזו מראש". סאקי הזכירה כי רק בימים האחרונים ביקר שר החוץ קרי בישראל, "כדי לבחון את הדרך להתקדם במשא ומתן".

כשנשאלה אם הבנייה בהתנחלויות מהווה מכשול למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, השיבה סאקי: "זה המסר שאנו מעבירים בעקביות לישראלים, הן בפומבי והן באופו פרטי". לדבריה, "יש עניינים שהועלו (בשיחות) בין נתניהו לקרי. קידום השיחות נמצא בעדיפות עליונה, זו הדרך היחידה לפתור את העניינים הללו". היא טענה כי האמריקנים ידעו שישראל תמסור הודעות נוספות בדבר הבנייה בהתנחלויות, אך "לא ידענו על (הודעה) זאת מבעוד מועד".

בנימין נתניהו וברק אובמה במהלך פגישתם בבית הלבן. רויטרס
עוד נדבך במתיחות בין ארה"ב וישראל. אובמה ונתניהו/רויטרס

כוונת משרד השיכון הייתה בנייה בהתנחלויות מבודדות – לרבות שטח המריבה E1 שבין ירושלים לרמאללה, שכבר עורר סערה כשהחלטות לבנות בו פורסמו בתקשורת. בסך הכל, עלות התכנית כ-50 מלייון שקלים. המכרזים יצאו אל משרדי התכנון לצורך הכנת תכניות לשכונות מגורים חדשות והדרך לבנייתם עוד ארוכה, אולם בפועל, נראה היה כי מדובר בהצהרת כוונות ברורה מצד ישראל. על פי המכרז, המדינה מבקשת לבנות במקום 1,200 יחידות דיור חדשות במקום הנקרא "מבשרת אדומים צפון", זאת בנוסף למכרז שכבר יצא, הכולל 2,500 יחידות דיור. אלא שכאמור, לא רק אזור זה נמצא במכרזי התכנון. כך למשל, מתכננת המדינה לבנות 840 יחידות דיור גם ב"גבעת העיטם" בהתנחלות אפרת, שטח שאינו מיושב כיום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שטח E1/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוגע לבנייה בהתנחלויות מבודדות, שקיים סיכוי גבוה שיפונו בכל הסדר מדיני עתידי, עולה תמונה המצביעה על תנופת בנייה במקומות אלו. כך למשל, מתוכננת בנייה בנחליאל (350 יחידות דיור), שילה (1,250 יחידות דיור), כוכב השחר (150 יחידות דיור), נווה צוף (600 יחידות דיור), מעלה לבונה, שבות רחל (אלף יחידות דיור), עלי (2,000 יחידות דיור), מצפה יריחו (אלף יחידות דיור), פסגות ודולב. סך כל יחידות הדיור המתוכננות במכרזים הנוכחיים עומד על 19,786. עם זאת, כאמור, ראש הממשלה נתניהו החליט להקפיא את התוכניות. "אין צורך לשלם מחיר בינלאומי עבור תהליך שאין לו משמעות של ממש", הסביר גורם מדיני.

מדובר בנדבך נוסף במתיחות האחרונה ביחסים הדילפומטיים בין ישראל לארצות הברית, על רקע כוונת וושינגטון לחתום על הסכם עם איראן בדבר תכניתה הגרעינית, שבין היתר יכלול הקלה של חלק מהסנקציות על הרפובליקה האיסלאמית. ישראל טוענת שוב ושוב כי מדובר ב"עסקה רעה", ומנגד מאשימים בארצות הברית כי בישראל לא מכירים את פרטי ההסכם. נתניהו התייחס לסוגייה גם הערב. "בכל יום שעובר איראן נמצאת תחת לחץ כלכלי. אין סיבה למהר לעסקה גרועה. צריך לנצל את הזמן שניתן בסוף השבוע בז'נבה כדי להגיע לעסקה טובה שמקפיאה את תכנית הגרעין". את הדברים אמר נתניהו באירוע של "הוועידה הבינלאומית לתחליפי דלקים" במלון הילטון בתל אביב.

לקריאה נוספת:
שר השיכון קידם בנייה ב-E1 - נתניהו הורה להקפיאה
ליברמן חזר למשרד החוץ: "להרגיע הרוחות עם ארה"ב"
איראן: "ספינים לא ישנו את מה שהיה בשיחות הגרעין"

(עדכון ראשון: 21:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully