וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: אותר האספן שהחזיק ביצירות שבזזו הנאצים

מגזין צרפתי איתר את קורנליוס גורליט, קשיש בן 80 שבביתו נמצאו 1,406 יצירות אמנות שנבזזו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה, בקניון סמוך למקום מגוריו במינכן

בעוד כלי תקשורת רבים בעולם תוהים אם קורנליוס גורליט – קשיש בן 80 שבביתו במינכן נמצאו 1,406 יצירות אמנות שנבזזו על ידי הנאצים, בהן ציורים של פיקאסו, מאטיס ושאגאל, עדיין בחיים, המגזין הצרפתי "פארי מאץ'", איתר את גורליט ברובע שוובנג במינכן שבגרמניה. גורליט, בנו של אספן האמנות הידברנדט גורליט, חביב הנאצים שזכה לקנות את הרכוש שהחרימו מהיהודים במחיר מוזל, אותר בעת שערך קניות בקניון מקומי. כשצוות המגזין פנה אליו בבקשה שיתראיין בנוגע ליצירות, גורליט הסכים רק לומר: "הבטחה שמגיעה מגורם רע זה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קורנליוס גורליט, כפי שתועד על ידי המגזין "פארי מאץ'"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כשבוע וחצי דיווח המגזין הגרמני "פוקוס" כי היצירות הוחרמו מבעליהן מכיוון שחלקן הוגדר "מנוונות" - כאלה שנוצרו על ידי אמנים יהודים או אמנים שאינם בני הגזע הארי. יצירות אחרות נגנבו או נקנו במחיר זעום מיהודים שאיבדו את כל רכושם בשואה. העבודות התגלו בביתו של גורליט במרץ 2012 בעקבות צו חיפוש שניתן על ידי בית המשפט בשל חשד שהקשיש ביצע עבירות מס. מומחים העריכו כי שווי העבודות הוא כמיליארד אירו לפחות. האחת העבודות, שצייר מאטיס, נגנבה מפול רוזנברג - סבה של העיתונאית הצרפתייה אן סינקלייר, גרושתו של יו"ר קרן המטבע לשעבר דומיניק סטרוס-קאהן.

ביתו של קורנליוס גורליט, אספן יצירות אמנות שבביתו נמצאו יצירות שבזזו הנאצים. רויטרס
הדירה שבה החזיק גורליט את אוסף היצירות במינכן/רויטרס

לפי הדיווח במגזין הצרפתי, גורילט לא ראה כל פסול בהחזקת היצירות. לאחר מלחמת העולם השנייה, אביו של גורליט שקיים קשרים הדוקים למדי עם בכירים במפלגה הנאצית, נוקה על ידי ארצות הברית מאשמה של שיתוף פעולה עם הנאצים. גורליט האב אף הציג את יצירות האמנות שנבזזו על ידו בגלריה שפתח, ובמהלך שנות ה-50 הוא ערך תערוכות אמנות בארצות הברית.

יצירות אמנות שבזזו הנאצים שנמצאו בביתו של קורנליוס גורליט במינכן שבגרמניה. רויטרס
שתי יצירות שנמצאו בדירתו של גורליט/רויטרס

מהמידע שהגיע לידי המגזין הצרפתי עולה כי גורליט חי בגפו מאז מות אמו ב-1967. הוא לא התיר לאף אדם להיכנס לדירתו במינכן, שבה אחסן את יצירות האמנות. לפי הדיווח ב"פוקוס", גורליט הערירי שמר את העבודות בחדרים חשוכים, ומדי פעם מכר את הציורים כאשר נזקק לכסף. העיתון הגרמני לא הצליח להתחקות אחר עקבותיו של גורליט.

(עדכון ראשון: 22:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully