וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת החוק תחת אש: היסטוריה של מקרים מדממים

גלעד גרוסמן

8.11.2013 / 0:01

ניסיון הפגיעה הראשון מסוגו בגורם מהפרקליטות מצטרף לשורת מקרי תקיפה של גורמי משפט - מרצח עו"ד נתן ז'ורנו עם בתו בירושלים השנה, ועד רצח יורם חכם, עדי אזר וענת פלינר

צילום: טל אנגלנדר, ניב אהרונסון, ערוץ 10; עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

כתבי אישום נפתחים בכיתוב "מדינת ישראל נגד...", אולם על המסמכים הללו חתום הפרקליט שחיבר אותם. הוא, או היא, הם שליחי המדינה. נכון יותר לומר שהם השליחים של אזרחי המדינה נגד הפשיעה. לא מדובר במשהו אישי - ולכן, הנחת מטען ברכבו של הפרקליט אמש (חמישי) בתל אביב, מעבר להיותה מעשה פלילי נואל, היא חציית קווים בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת.

נדמה שבשנים האחרונות אין קו שלא נחצה בכל הקשור ליחסים שבין רשויות אכיפת החוק ופורעי החוק. הרצח של השופט עדי אזר זעזע את המדינה. הוא גם הוביל לפרסומים על איומים על כמה שופטים שדנו בתיקי משפחות פשע; פרשת השוטרים הנוקמים הביאה לידיעת הציבור את העובדה שעשרות שוטרים נמצאים תחת איומים. בעבר גם היו איומים על פרקליטים שנאלצו להסתובב עם מאבטחים, אולם ניסיון חיסול מתחת לבניין הפרקליטות, כמה מאות מטרים מבית המשפט בתל אביב, הוא רף שאסור כחברה לקבל.

פיצוץ מטען החבלה במכוניתו של עורך הדין הוותיק הוא אמנם הפעם הראשונה שהיעד הוא אדם מהפרקליטות, אולם בשנים האחרונות היו כאמור סנגורים ואף שופטים על הכוונת של גורמים שונים. נוכח האירוע והחשש בקרב אנשי אכיפת החוק, גורם בפרקליטות אמר הערב כי "האיומים רק יגבירו את המוטיבציה של הפרקליטים".

יולי 2013

לפני כשלושה חודשים וחצי נכנס טאדסה גטאהון למשרדים בבניין כלל בירושלים וביריות אקדח "הוציא להורג", כך לפי דברי המשטרה, את עורך הדין נתן ז'ורנו ובתו ימית. "כשאני יורה אני פוגע, אני יורה טוב", כך אמר לחוקריו אחרי שנעצר. על פי כתב האישום שהוגש בחודש אוגוסט לבית המשפט המחוזי בירושלים, גטאהון - מאבטח בן 50 ממעלה אדומים - החליט לרצוח את עורך הדין הירושלמי אשר ביניהם התגלע סכסוך כספי. הוא האשים את עו"ד ז'ורנו בשיתוף פעולה עם אשתו, שעמה היה מצוי בהליך גירושים, ולכן לא היה מעוניין לשלם לו את שכר הטרחה עבור הטיפול בתיק.

זירת הרצח בבניין כלל בה נרצחו עו"ד נתן ז'ורנו וביתו ימית. יואב דודקביץ, באדיבות המשפחה
עו"ד נתן ז'ורנו ובתו ימית. ברקע, זירת הרצח בירושלים בחודש יולי/באדיבות המשפחה, יואב דודקביץ

יוני 2008

בקיץ שלפני חמש שנים נחצה קו אדום נוסף, עם חיסול הפרקליט הפלילי יורם חכם. עורך הדין הבכיר, בן 53, אב לארבע בנות, נהרג בפיצוץ רכבו ברחוב יגאל אלון בתל אביב ביוני 2008. חכם, שהיה מהבולטים בעורכי הדין הפליליים, ייצג דמויות מרכזיות בעולם הפשע הישראלי. שמו נקשר בשתי פרשיות מתוקשרות, באחת מהן הוא פוטר על ידי אחד מלקוחותיו, אסי אבוטבול. בפרשה אחרת הוא הואשם על ידי איש עסקים כי ניהל רומן עם אשתו וכי גנב ממנו כספים. הפיצוץ אירע ברכבו של חכם בשעת ערב - בעת נסיעתו. הרכב המשיך לנסוע ופגע ברכב חונה נוסף. כתוצאה מהפיצוץ נהרס לחלוטין הג'יפ שעליו הוטמן חומר הנפץ, ורסיסים עפו למרחק של עשרות מטרים. שני עוברי אורח שעברו במקום לקו בחרדה.

פיצוץ מכונית העו"ד בתל אביב. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
הג'יפ נהרס לחלוטין. זירת הפיצוץ בשנת 2008/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

אפריל 2006

אחד המקרים המזעזעים של השנים האחרונות אירע בשנת 2006, כאשר עו"ד ענת פלינר נרצחה בפתח ביתה ברמת השרון על ידי נער בן 15. אותו נער, ת', החליט לבצע שוד באחד הבתים ברמת השרון, סמוך למקום מגוריו. בשעה 21:00 נטל זוג כפפות שחורות וסכין קומנדו שהיה שייך לאביו, יצא מביתו והלך לאורך אחד הרחובות. כאשר הגיע לבית משפחת פלינר, ניגש לדלת הכניסה ודפק עליה. פלינר שאלה מי זה, והוא השיב: "אני שכן". כאשר היא פתחה לו את הדלת ציווה עליה הנער לתת לו את כספה ולאחר מכן שלף את הסכין, דקר אותה פעמיים בבטנה ונמלט מהמקום כשהוא משאיר את נדן הסכין ליד הבית. את הסכין והכפפות זרק לפח אשפה סמוך. הוא נתפס בהמשך, נשפט, וב-2011 נגזרו עליו 18 שנות מאסר. בחודש אוגוסט האחרון החמיר בית המשפט העליון את עונשו של הרוצח והעמיד אותו על 21 שנות מאסר.

רוצח ענת פלינר נמצא כשיר לעמוד למשפט. תאגיד כאן
עו"ד פלינר ובנה/תאגיד כאן

יולי 2004

שנתיים קודם לכן נורה למוות ד"ר עדי אזר, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, בכניסה לביתו ברמת השרון. אזר בן ה-49, נורה שלוש פעמים, על פי החשד, על ידי אסיר העולם רפי נחמני, שנשלח בהוראתו של אסיר העולם יצחק זוזיאשווילי לבצע את החיסול בניסיון להביא לקיצור תקופת מאסרו. בשנת 2006 בית המשפט הרשיע את השניים ברצח ובקשירת קשר לביצוע רצח.

אף שהמקרים הקטלניים הם שעלו לכותרות, רוב ההתנכלויות לאנשי אכיפת החוק היו בדמות איומים וניסיונות לפגוע בהם. לדוגמה, בשנת 2011 הוזעקו כוחות משטרת מחוז תל אביב לביתו של עורך הדין נסים מרום מפרקליטות המחוז, שהיה מעורב בתהליך הסגרת האחים יצחק ומאיר אברג'יל לשלטונות ארצות הברית. עורך הדין הזעיק את המשטרה בעקבות מכתב איום שהגיע לביתו בקריית אונו. בנוסף הוזעקו גם חבלנים למקום בעקבות חשד שלרכבו הוצמד מטען חבלה. התושבים ברחוב פונו מחשש לשלומם, אולם הסריקות העלו כי אין זכר למטען.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נורה בכניסה לביתו ברמת השרון. השופט אזר/מערכת וואלה!, צילום מסך

המקרה האחרון בשרשרת המטרידה נגד אנשי המערכת המשפטית אירע כאמור אמש. הפיצוץ העז שהתרחש במרכז תל אביב זעזע את משרדי הפרקליטות, וגם את הפרקליטים שישבו בתוך הבניין. הם אף לא ניסו להסתיר את ההלם מהמעשה. אצבעות מאשימות הופנו לשורה של גורמים, שלדעת פרקליטים שונים הובילו למצב שבו על פי החשד ארגון פשיעה סבור שניתן לכל הפחות להעביר מסר מרתיע לתובע באמצעות מטען חבלה. ביקורת, אומרים בפרקליטות, מותר להשמיע - באולם בית המשפט, בתקשורת ובכל מקום אחר - אבל גם לצורה יש חשיבות.

המקרה הזה, המצטרף לגל החיסולים באמצעות מטענים בתקופה האחרונה, מחייב את המשטרה והפרקליטות להגביר את המאמצים כדי למצוא את האחראים ולהבטיח את ביטחונם של אנשי אכיפת החוק ושל הציבור כולו.

לקריאה נוספת:
"החשד - ארגון מולנר מאחורי פיצוץ רכב הפרקליט"
במרכז ת"א: פיצוץ ברכבו של תובע נגד ארגונו של מולנר
פרקליטים על הכוונת: "עליית מדרגה, דמנו הותר"

(עדכון ראשון: 23:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully