וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רמות חריגות של רעל רדיואקטיבי בגופתו של ערפאת"

7.11.2013 / 15:59

מכון המחקר בשווייץ שבדק דגימות מגופתו של יו"ר הרשות הפלסטינית שמת ב-2004, מצא בהן פולוניום: "מותו לא יכול היה להיגרם מתאונה". משרד החוץ בצרפת: "אלה זיבולי שכל"

מערכת וואלה!

מדענים משווייץ טוענים כי יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר, יאסר ערפאת, ספג מנה קטלנית של חומר רדיואקטיבי מסוג פולוניום לפני שמת. לדבריהם, מותו לא היה יכול להיגרם מתאונה. גורמים שונים בישראל, בהם השר סילבן שלום, דחו בתוקף את ההאשמות. דובר משרד החוץ בצרפת הגדיר את הממצאים כ"זיבולי שכל".

רעייתו של ערפאת, סוהא, תובעת מאש"ף לפתוח בחקירה בנושא. היא לא הטילה על ישראל את האחריות למותו של בעלה, אך אמרה כי רק מדינות שפיתחו יכולת גרעינית מסוגלות להשיג פולוניום. "איני יכולה להאשים אף אחד, אך מדובר בפשע ברור", אמרה. "כעת הכדור נמצא אצל הרשות הפלסטינית. רק להם יש הכלים המשפטיים כדי להפנות את הפרשה לבתי הדין הבינלאומיים".

לקריאה נוספת
הפלסטינים דורשים חקירה בינלאומית נגד "מרעילי ערפאת"
דוח החקירה בשוויץ: "קרוב לוודאי שערפאת הורעל למוות"

מסיבת העיתונאים שערכו צוות המדענים שחקרו את גופת ערפאת, לוזאן, שוויץ, 7 בנובמבר 2013. רויטרס
צוות החוקרים מציגים את ממצאיהם, היום בעיר לוזאן שבשווייץ/רויטרס

פטריס מנגין, ראש המעבדה בשווייץ שבדקה דגימות מגופתו של ערפאת, אמר במסיבת עיתונאים בצהריים כי "לא ניתן לקלוט כמות כזו של פולוניום". לדבריו, אצל גופתו של ערפאת, שהוצאה מקברו בסוף 2012, התגלה פולוניום-210 בריכוז של פי 18 מהרגיל. "זה לא דבר שאמור להופיע בסביבה כזו", אמר.

עם זאת, מנגין לא הצליח לקבוע במפורש מה הרג את ערפאת, שכן הדגימות מהגופה היו באיכות נמוכה מדי. ערפאת מת בנובמבר 2004 בבית חולים צבאי בצרפת, אחרי חודש שבמהלכו נאבקו הרופאים על חייו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סוהא ערפאת באולפני אל ג'זירה. דוחא, קטר, נובמבר 2013. רויטרס
סוהא ערפאת, אמש באולפן אל-ג'זירה בקטר/רויטרס

החוקרים אמרו כי הם ניסו להתחקות אחר מקור הפולוניום. "ככל הנראה הוא הגיע מרוסיה", אמרו, "אך זה לא עזר לנו בחקירה, כי רוסיה היא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של פולוניום".

"הופתענו כשגילינו פולוניום בבגדיו התחתונים", אמרו החוקרים, אך הדגישו שהם אינו יכולים לקבוע מי אחראי להרעלה. "הקושי בביצוע בדיקה הוא רב, שמונה שנים אחרי המוות. כל כמה חודשים פוחתת הפעילות הרדיואקטיבית, ואחרי זמן כה רב נותר רק אחד חלקי מיליון מהפעילות המקורית".

דוח החקירה של המכון השווייצרי פורסם אמש. דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, אמר כי מדובר ב"יותר אופרת סבון מאשר במדע". לדבריו, "זהו הפרק האחרון באופרת הסבון שבה סוהא ערפאת מביעה התנגדות ליורשיו של בעלה", הוסיף.

רענן גיסין, שהיה ראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה אריאל שרון בזמן שערפאת מת, התייחס לנושא, והדגיש כי "החלטת הממשלה הייתה לא לגעת בערפאת בכלל". לדבריו, "אם מישהו הרעיל אותו, זה היה יכול להיות מישהו מהמעגל הקרוב שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully