וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו את חוק הגיור: "להפסיק את ההתבוללות"

הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן, המבקשת להקל על המתגיירים, אושרה ברוב מוחץ בוועדת השרים לענייני חקיקה. סגן שר הדתות: "אקדם את החוק רק בהסכמת הרבנים הראשיים"

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) ברוב גדול את הצעת חוק הגיור שיזם חבר הכנסת אלעזר שטרן (התנועה). הצעת החוק, לה התנגד רק השר אורי אריאל בעקבות התנגדות הרבנים הראשיים, מבקשת להסדיר במסגרת חקיקה ראשית את מערך הגיור הממלכתי בישראל, אשר מהקמתו מעוגן בהחלטת ממשלה בלבד.

על פי ההצעה, יוקמו 30 הרכבי גיור נוספים ברחבי הארץ, כאשר כל רכב של מועצה מקומית או עיר יוכל להקים בית דין לגיור וכל הרכב ימנה שלושה דיינים שיוסמכו לגיור. זאת, לעומת המצב כיום שבו ישנם רק כ-15 ראשי הרכבים וכ-30 דיינים. נוסף על כך, כל מתגייר יוכל לבחור היכן להתגייר כך שאם אחד הדיינים יחמיר עמו או יסרב לגיירו, הוא יוכל לפנות לדיין אחר.

ח"כ שטרן הביע שביעות רצון מאישור ההצעה בוועדת השרים. "את הצעת החוק הגשתי מיד עם כניסתי לכנסת והיא התבססה על יוזמתו של ח"כ דוד רותם מהכנסת הקודמת", אמר. "יש עוד דרך ארוכה עד אישור החוק סופית ואנחנו מקווים לעשות אותה קצרה ככל שניתן. בכל יום שעובר, מבלי שסוגיית הגיור נפתרת, אנחנו תורמים להתבוללות".

"הרבנות פשטה את הרגל בנושא הגיור"

סגן השר לשירותי דת, אלי בן דהן (הבית היהודי), אמר כי החוק, "שעתיד להשפיע רבות על עתידו של העם היהודי, צריך להתקבל תוך הסכמה גם על הרבנים הראשיים לישראל". לדבריו, "מדובר פה על שלמות העם היהודי לדורי דורות ועלינו לנקוט באחריות לאומית מרבית". משכך, הודיע בן דהן כי נוסח של חוק גיור יקודם מעבר לקריאה טרומית אך ורק בהסכמתו וכי הוא סיכם עם נשיא בית הדין הגדול, הרב הראשי יצחק יוסף, כדי שישבו יחד וינסחו נוסח שיהיה מקובל על הרבנים הראשיים לישראל.

בשבוע שעבר הודיעו הרבנים הראשיים, דוד לאו ויצחק יוסף, כי הם מתנגדים להצעת החוק של ח"כ שטרן מאחר שלא נחשפו לסעיפים רבים בה. הערב בירך הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, על היוזמה של סגן שר הדתות לפיה לא יקודם החוק ללא הסכמתו. "חזקה על סגן השר הרב בן דהן כמי שצבר ניסיון רב במערכת בתי הדין ומודע לחשיבות הנושא, כי יגיע יחד עם נשיא בית הדין להסכמה על נוסח חוק שישמור על אחדותו ושלמותו של עם ישראל".

שני הרבנים הראשיים: הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, אוגסט 2013. יואב דודקביץ'
הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף/יואב דודקביץ'

התנועה הרפורמית הביעה תמיכה מסויגת בהצעת החוק. "פשיטת הרגל של הרבנות בנושא הגיור מצדיקה מהלכים ממשלתיים משמעותיים להסרת החסמים בפני המתגיירים", מסרה התנועה. "בצד התמיכה במהלכים אלו, תעמוד התנועה הרפורמית בארץ ובעולם ותוודא שבחסות הצעת החוק לא תהיה כל פגיעה במתגיירים הרפורמיים והקונסרבטיבים בישראל כפי שקרה בעבר בעת קידום חוק ההמרה ו'חוק רותם'".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי החוק "אינו הפתרון למחדל הגיור הגדול, אלא גלגל הצלה לממסד האורתודוקסי האטום. הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים כשלו כליל באתגר הגיור הלאומי. הם הרחיקו את אחינו העולים חסרי הדת מהיהדות ויצרו פילוג קשה בעם. רבים מאלה המבקשים להתגייר נאלצים לשקר ולהעמיד פנים שהם מתכוונים להיות דתיים ברוח האורתודוקסית. הפתרון איננו יכול להיות הנצחת המונופול האורתודוקסי על הגיור, והסתפקות בהרחבת שורות המגיירים מקרב הממסד האורתודוקסי. הפתרון חייב להיות הכרה של המדינה בגיורי כל הזרמים המרכזיים בעם היהודי ופתיחת שערים רחבים לגרים. רק אז יש סיכוי שנצליח להתמודד עם מחדל הגיור הגדול".

לקריאה נוספת:
בדיקת וואלה!: אפילו החרדים לא עוברים מבחני הגיור
רות המואביה מעכו: ראניה דנדן רוצה להיות יהודיה
דוח המבקר: עיכובים בגיור וברישום לנישואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully