וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המבקר: עיכובים בגיור וברישום לנישואים

8.5.2013 / 16:00

נושאי דת לא חפים מביקורת: יותר מתגיירים ממכוני גיור, כשלים מנהלתיים ברישום והנפקת התעודות, היעדר נהלים למינוי רשמי הנישואים ומדריכות הכלות ושירות לציבור הלוקה בחסר

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בהגשת הדוח ליו"ר הכנסת, הבוקר)

דוח מבקר המדינה שפורסם היום (רביעי) בדק, בין מגוון הנושאים, את שירותי הדת באופן רוחבי ומקיף, ובפרט את מערך הגיור הממלכתי ורישום הנישואים במועצות הדתיות. מבדיקת מערך הגיור במשרד ראש הממשלה, עלה כי למרות שנחקקו חוקים בנושא והוצבו יעדים - בפועל, מספר חסרי הדת בישראל לא קטן, אף שמספר העולים ירד משמעותית בשנים האחרונות.

כ-320 אלף אזרחים המתגוררים בישראל ומבקשים להתגייר הם אזרחים שעלו לארץ, חלקם ממדינות חבר העמים וחלקם מאתיופיה, במסגרת חוק השבות, אך לא מוגדרים כיהודים על פי ההלכה, כיוון שאמם אינה יהודייה. במדינת ישראל פועלים 15 מכוני גיור. בדוח המבקר נכתב כי השלבים בתהליך הגיור – פתיחת תיק, לימודים במכון מיוחד ללימודי יהדות, דיון בבית הדין, עריכת ברית מילה וטבילה במקווה – לא יצאו חפים מביקורת הגולשת גם לנושאים טכניים ומנהלתיים.

תפילה. ShutterStock
ליקויים בהליך הגיור/ShutterStock

מבקר המדינה מצא כי המשפחות הדתיות שמלוות את המתגיירים, כחלק מהתהליך, אינן מקבלות הגדרות ברורות בנוגע לתפקידן. כמו כן, נמצא כי בישראל פועלים ארבעה מקווי טהרה בלבד שבהם אמורים לבקר המתגיירים – נתון שלא תואם את מספרם הרב של המתגיירים. כמו כן, עליהם לטרוח ולנסוע בחלק מהמקרים למרחקים כדי להגיע למקווה קרוב. המבקר מצא כי קיים עיכוב בהנפקת תעודות הגיור, שההמתנה להן לעתים אורכת חודשים ארוכים וכי קיימת פגיעה בשירות עבור המתגיירים בשל אי-איוש תפקיד מנהל אגף הגיור מאז פברואר 2012.

בדיקה נוספת העלתה כי מסמכי הגיור נמצאו פזורים בין בתי הדין ואין מאגר מסודר המרכז את הנתונים של כלל המתגיירים, דבר המוסיף לקושי באיתור תעודות הגיור של חלקם ומקשה בעת הצורך על הוכחת יהדותם. בנוסף, נתוני המתגיירים לא נמצאים במלואם במערכת המתוקשבת של המערך, דבר שיכול לסייע במעקב אחר כל הפונים ואופן הטיפול השוטף בהם לצורך בקרה.

אין נתונים על ילדים שנשרו מהליך הגיור

באשר לסוגיות ספציפיות יותר, בשנת 2011 הוחלט על הקמת ועדת חריגים שתפקידה לדון בבקשות גיור של נתינים זרים המתגוררים בישראל ולאפשר להם לפתוח בהליך הגיור בנסיבות מיוחדות. בפועל, על פי בדיקת המבקר, תנאי הסף שנקבעו הביאו לדחיית בקשותיהם של הנתינים על הסף ואלו לא נידנות בכל והם לא יכולים לערער על ההחלטה. סוגיה נוספת היא סוגיית גיורם של קטינים מאומצים. מממצאי הדוח עולה כי עד לחודש יוני אשתקד לא הייתה לבית הדין המיוחד לקטינים מערכת נתונים ממוחשבת, וכל המידע עליהם נוהל באופן ידני, פרט למתגיירים שסיימו את הליך הגיור ונתוניהם הוזנו למחשב. כתוצאה מכך, בארבע השנים האחרונות כ-130 ילדים שהחלו את הליך הגיור נשרו ממנו, אך לא נעשתה שום בדיקה כדי לבחון את הסיבה לכך.

לדברי המבקר, על אגף הגיור ומשרד המשפטים להגיש לרב הראשי לישראל הצעה לתיקון כללי הגיור ולהסדיר את התשתית הנורמטיבית הדרושה לתהליך. המבקר הדגיש כי על אגף הגיור לנקוט פעולות שיבטיחו את הסדרת ההליך: הבטחת טיפול סדיר ושוטף במערך המשפחות המלוות וקיצור משך ההמתנה לטבילה במקווה ולהנפקת תעודות המרה. "על אגף הגיור להבטיח את המשך השיפור בשירות הניתן למתגיירים ולפעול בנחישות ובמרץ לתיקון מכלול הליקויים שהועלו בדוח, בייחוד לנוכח רגישותו של הליך הגיור הנוגע במעמדם האישי של המבקשים להתגייר", נכתב.

חתונות מתעכבות בגלל ליקויים במחלקות לרישום הנישואים

תחום נוסף שבדק המבקר הוא התנהלות המחלקות לרישום נישואים של המועצות הדתיות. מהבדיקה עלה כי לא כל המועצות הדתיות מקפידות על הקריטריונים בנוגע לרישום לנישואים ופועלות באופן שונה זו מזו. כחלק מתהליך לרישום נישואים מתבצע הליך לבירור יהדות של הנרשמים. לדברי המבקר, ישנם מקרים בהם היה עיכוב במועד החתונה. כמו כן, חלק מהמועצות הדתיות מבררות על יהדות המועמדים דרך חברות פרטיות בניגוד לנהלים המסמיכים אך ורק את בתי הדין הרבניים לעשות זאת.

המבקר נגע גם בנושא השירות לציבור, ומבדיקתו עלה כי רוב המועצות מפיצות דפי הסבר רק בשפה העברית, דבר המקשה על מי שאינו דובר את השפה. כחצי מהמועצות בלבד מפרסמות את המידע באינטרנט, ואחרות רק בטלפון. קבלת הקהל בחלק מהמקרים מתבצעת רק אחר הצהריים. בנוגע לקבלת רשמי נישואים, לא קיים נוהל ברור ברבנות הראשית לבחירתם. כמו כן, לא קיים נוהל ברור למינוי מדריכות הכלות וחלק מהמדריכות הן נשות הרבנים הרושמים. גם היקף הלימוד לא קבוע ובכל מקום מתנהל הלימוד לפי החלטת המועצה. עוד נמצא כי מרבית המועצות הדתיות לא הקפידו לדרוש מהפונים את כל המסמכים הנחוצים, וכמחצית מהן לא הקפידו כי הנחה באגרת הנישואים תינתן רק למי שעמד בתנאי הסף שנקבעו לעניין זה. חלק מהמועצות הדתיות לא פעלו על פי הנחיות המשרד בכל הנוגע לגביית האגרות והתנהלותן הסבה עלויות מיותרות לפונים.

כמו כן, בניגוד לנהלים, בחלק מהמועצות מופנים זוגות בני הקהילה האתיופית לרב העדה והמועצות לא מטפלות בהם. בנוסף, מנהל בתי הדין הרבניים מחזיק ברשימה של מעוכבי נישואים שעל פי ההלכה אסור להם להינשא. בבדיקת המבקר נמצא כי הרשימה לא עודכנה במשך הזמן ונכללים בה אנשים ששמם היה צריך להימחק, ואחרים שהיו צריכים להיכנס לרשימה זו לא נוספו אליה. ליקויים נוספים נמצאו במתן אישורים לרבנים לערוך נישואים, כשלא כולם עומדים בקריטריונים הנדרשים.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי הדוח דווקא משבח את השיפורים שחלו באגף הגיור (עמ' 6). "ניכר כי נעשתה עבודה יסודית לצורך שיפור עבודת האגף בכלל והיחס למתגיירים בפרט".
עוד נמסר כי "הדוח נלמד ונבחן ע"י אגף הגיור וכבר הוכנה תכנית עבודה מסודרת וזמני ביצוע לתיקון הליקויים שנמצאו, זאת על מנת להמשיך ולפעול למען המבקשים להתגייר.


מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "קיבלנו לידינו לפני זמן מה את דו"ח מבקר המדינה ובאופן רשמי ובימים הקרובים יעסקו המחלקות המקצועיות והנהלת המשרד החדשה בלימוד הדוח, הגשת המלצות וביצועם בהמשך כשבראש סדר העדיפויות: פתיחת אזורי הרישום וקביעת נהלים אחידים וכן, תוכנית אב למחשוב המועצות הדתיות לשם יישום הדברים. כ-35,000 זוגות בשנה מתחתנים ועוברים את תהליך רישום הנישואין ועל כן, ישנם מספר מקרים חלקם, נקודתיים אשר אינם מעידים על הכלל וחלקם אף בטיפול הלשכה המשפטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully