וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: סוכן כפול אחראי למתקפת הטרור במומביי

לפי ה"סאנדיי טיימס", דיוויד הדלי נשלח לפקיסטן מטעם ה-CIA כדי ללכוד את אוסמה בן-לאדן, אולם במקום זאת תכנן את הפיגועים הרצחניים. הפרשה הביאה לשפל ביחסי ארה"ב והודו

עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

האם ארצות הברית אשמה במתקפת הטרור במומבאי ב-2008? העיתון "סאנדיי טיימס" חשף היום (ראשון) כי מאחורי שרשרת הפיגועים הקטלנית, שנמשכה על פני שלושה ימים והביאה למותם של 166 ולפציעתם של עשרות אחרים, עמד סוכן כפול אמריקני שנשלח לאזור על מנת לסייע בלכידתו של אוסמה בן לאדן. לפי הפרסום, דיוויד הדלי אמור היה לסייע ל-CIA לשים את ידה על מנהיג אל-קאעדה שחוסל ב-2011, אולם "הלך רחוק מדי" עם סיפור הכיסוי שלשמו נשלח. הוא נעצר בנמל התעופה הבינלאומי בשיקגו באוקטובר 2009, והשנה נידון ל-35 שנות מאסר.

מתקפת הטרור במומבאי, נובמבר 2008. AP
מלון הטאג' מהאל במומבאי עולה בלהבות, נובמבר 2008/AP

הדלי, כיום בן 53, נולד בוושינגטון לאם אמריקנית ולאב ששימש דיפלומט מטעם פקיסטן. כשהיה בן שנה עברה משפחתו לפקיסטן, שם קיבל חינוך מוסלמי אדוק. לאחר שהוריו התגרשו, חזרה אמו לארצות הברית, וב-1984 עבר גם הוא להתגורר בניו יורק. הוא נעצר כמה פעמים לאחר שהבריח כמויות גדולות של סם מסוג הרואין. ב-1997 הציע לרשויות בארצות הברית כי בתמורה לכך שיחסכו ממנו עונש מאסר כבד, הוא ינצל את הרקע המשפחתי שלו ויחדור לשורותיהם של ארגונים איסלאמיים. גורמים לשעבר ביחידה האמריקנית ללוחמה בטרור אמרו לעיתון כי הדלי נחשב ל"נכס יקר ערך". לדבריהם, הקריירה הסודית שלו נמשכה 11 שנים.

ב-2006 החל הדלי "להתערבב" בשורותיו של ארגון לאשקר א-טייבה הפקיסטני, המקושר לאל-קאעדה. מטרתו הייתה לזכות באמונם של ראשי הארגון האיסלאמי, ולאחר שהכיר את אלה, הוא הציע להם לפגע במומבאי. לצורך כך, ביקר בבירת המסחר ההודית שבע פעמים, ובמהלכן בחן את מלון "טאג' מהאל" ונקודות אחרות בעיר. אחר כך מסר מידע שאסף לעשרת המחבלים הפקיסטנים, ואלה הוציאו לפועל את המתקפה. כזכור, שניים מהקורבנות היו שליחי חב"ד, הרב גבריאל הולצברג ורעייתו הרבנית רבקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דיוויד הדלי, אמריקני-פקיסטני שתכנן את מתקפת הטרור במומבאי ב-2008. AP
השופט שקל לגזור עליו עונש מוות, אך התביעה התנגדה. הדלי בבית המשפט בוושינגטון/AP

לפי ה"סאנדיי טיימס", אחרי שהמודיעין ההודי גילה על מעורבותו של הדלי בפיגועים, הידרדרו היחסים בינה לבין ארצות הברית והגיעו לשפל חסר תקדים. הודו זעמה על כך שמפעיליו של הדלי אפשרו לו להמשיך בתכנון המתקפה, ובלבד שימשיך במאמצים ללכוד את בן-לאדן. ארצות הברית מצדה טענה כי ב-2006 הזהירה ה-CIA את הודו מפני מתקפה מהים, בין היתר במלון טאג' מהאל. המעצמה העולמית אף האשימה את הודו לאחר המתקפה כי היא לא פעלה על מנת למנוע אותה. הודו, מנגד, טענה כי מעולם לא נאמר לה מה מהימנותו של המקור שאחראי להתרעות.

מהפרסום עולה כי גם בני משפחתו של הדלי חשדו כי הוא מתכנן פעולה רצחנית, ואף דיווחו על כך לרשויות. רעייתו האמריקנית של הדלי, שלא ידעה כי הוא נישא לשתי נשים נוספות בפקיסטן, דיווחה עליו לרשויות לאחר ששמעה אותו משבח את מבצעי הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001. גם בן דודו דיווח עליו, לאחר שקרא לבנו שנולד זמן קצר לפני המתקפה במומבאי אוסמה, וכינה אותו "הטרוריסט הקטן שלי". ב-2007 ו-2008 דיווחה אחת מנשותיו הפקיסטניות לשגרירות האמריקנית באיסלאמבאד כי הוא מתכנן מתקפת טרור בהודו. "אמרתי להם, או שהוא טרוריסט או שהוא עובד עבורכם. התשובה שלהם הייתה משהו כמו 'לכי לעזאזל'", כתבה ביומן האישי שלה. השנה נידון הדלי כאמור למאסר ממושך. השופט שקל לגזור עליו עונש מוות, אולם התביעה התנגדה לכך, וציינה את "שיתוף הפעולה יוצא הדופן" שהיה עמו.

לקריאה נוספת:
דיווח: טרוריסטים תכננו לפגוע בישראלים בהודו
"מחבלים מתכננים לחטוף יהודים ולסחור בהם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully