וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרהיב: ליקוי חמה חלקי נצפה בשמי בישראל

החל מהשעה 15:12 ועד 16:45 ניתן היה להבחין בארץ בליקוי החלקי שכיסה כ-13% מפני השמש. "אסור לצפות באופן ישיר בליקוי, זה עלול לגרום לעיוורון". ואיפה היה ליקוי מלא?

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

בישראל וברחבי נושאים עיניים לעבר ליקוי החמה ההיברידי שהתרחש היום (ראשון). ליקוי החמה התחיל כליקוי מלא וגם הסתיים ככזה, כאשר באמצעו היה ליקוי טבעתי. בישראל ניתן היה להבחין בליקוי חלקי בלבד, אך הוא נראה במיטבו במערב ארצות הברית, בחלקה הצפוני של יבשת דרום אמריקה, מרכז האוקיינוס האטלנטי ברוב מדינות אפריקה, דרום אירופה ובמזרח התיכון. מהמחלקה למדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה נמסר כי הליקוי המלא החל כליקוי טבעתי מזרחית לחוף המזרחי של ארצות הברית, הפך לליקוי מלא מדרום לאזור חוף השנהב ויחזור להיות ליקוי טבעתי במרכז אפריקה עד סוף הליקוי המלא.

ליקוי חמה כמעט מלא ב-2020

"הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש והוא צפוי להסתיר חלק ממנה", הסביר לוואלה! חדשות ד"ר יגאל פתאל, יושב ראש איגוד האסטרונומים בישראל, לפני תחילת הליקוי. לדבריו, הליקוי בישראל החל בשעה 15:12 ויסתיים בסביבות 16:45, לקראת השקיעה. "בישראל נוכל לצפות רק בחלק מהליקוי כיוון שהירח יכסה כאן כ-13% משטח השמש", אמר ד"ר פתאל. לדברי האסטרונום, הליקוי הבא שניתן יהיה לצפות בו צפוי להתרחש ב-2015 ואילו בשנים 2020 ו-2027 צפויים ליקויי חמה כמעט מלאים.

ליקוי חמה במצפה הכוכבים, גבעתיים. נמרוד סונדרס
הליקוי ממצפה הכוכבים בגבעתיים/נמרוד סונדרס

ד"ר פתאל הדגיש כי "אסור בהחלט לצפות באופן ישיר בליקוי החמה, גם לא באמצעות משקפי שמש. זה עלול לגרום לעיוורון". לדבריו, ניתן לצפות בתופעת הטבע באמצעות ניקב חור קטן בקרטון והתבוננות בהיטל של הליקוי על גבי קיר או רצפה. "בכל שנה יש לפחות שני ליקויי חמה. זו תופעה שכיחה יחסית אך לא ניתן לצפות בכל מכל מקום בכדור הארץ", אמר ד"ר פתאל. לדברי האסטרונום, כאשר מתרחש ליקוי חמה מלא או כמעט מלא, ניתן להרגיש בשינויים שמתחוללים בבעלי חיים וכנף. מכיוון שבישראל הירח צפוי לכסות רק חלק קטן מהשמש, קשה יהי להבחין בשינוי בהתנהגות בעלי החיים.

ליקוי חמה במצפה הכוכבים, גבעתיים. נמרוד סונדרס
ליקוי חמה במצפה הכוכבים, גבעתיים/נמרוד סונדרס

לקריאה נוספת:
תנו לשמש יד: ליקוי חמה חלקי מחר בישראל

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully