וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תסבסד את בדיקות ה-HIV האנונימיות

בשנת 2012 צנח מספר הנבדקים ל-HIV ב-50 אלף. אחרי פנייה של ח"כים לשרת הבריאות, הוחלט להעניק מימון לבדיקות האנונימיות, שם מתגלים יותר נשאים. "נגיע ליותר אוכלוסיות"

שרת הבריאות, יעל גרמן, הורתה לראשונה על נוהל חדש שיבטיח סבסוד של בדיקות ה-HIV האנונימיות שעורך הוועד למלחמה באיידס. ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של חברי כנסת לשרה, ולנוכח הירידה הדרסטית שחלה במספר הנבדקים. עד כה, מימן משרד הבריאות חלק מהבדיקות על ידי העברת תקציבים לוועד למלחמה באיידס, אם כי לא היה מדובר בתקציב קבוע. המהלך הנוכחי צפוי להבטיח את המשך ביצוע הבדיקות במרכז והן את הרחבתן לפריפריה.

נתוני הוועד למלחמה באיידס מעידים על כך שלבדיקות האנונימיות חשיבות גדולה בגילוי נשאים. על פי נתונים אלה, בשנים 2011-2012 בוצעו 14,812 בדיקות HIV במרכז הבדיקות האנונימיות של הוועד. אלו מהוות 2.7% מסך הבדיקות שבוצעו בישראל בתקופה זו. בבדיקות אלו נמצא כי אחד ל-196 נבדקים התגלה כחיובי ל-HIV, הווירוס שאחראי למחלת האיידס, בשעה שבשאר תחנות הבדיקה, שרובן אינן אנונימיות, אחד ל-615 נבדקים "בלבד" התגלה כחיובי ל-HIV.

אילוסטרציה. ShutterStock
כ-70% מן הישראלים מעולם לא נבדקו ל-HIV/ShutterStock

סקר שערך הוועד העלה כי כ-70% מן הישראלים מעולם לא נבדקו ל-HIV. נוסף על כך, בשנת 2012 נרשמה ירידה משמעותית במספר הנבדקים: 244,902 לעומת 294,294 נבדקים בשנת 2011 - צניחה של כ-50 אלף נבדקים. בעקבות הנתונים המטרידים הללו, ואחרי פגישה עם נציגי הוועד - פנו ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ אראל מרגלית (העבודה) לשרת הבריאות, בבקשה לאשר נוהל קבוע לסבסוד הבדיקות. גרמן החליטה להיענות ולאשר את הנוהל החדש.

"אני מברכת את שרת הבריאות על הפתיחות וההבנה", אמרה ח"כ אלהרר. "על אף שבבדיקה אנונימית התוצאה אינה מגיעה לרישומיו של משרד הבריאות, מוטב כי האדם יגיע להיבדק ויידע ראשית בעצמו אם הוא נושא את הנגיף. הדבר יאפשר למי שיימצא נשא להתחיל לקבל טיפול תרופתי בשלב מוקדם וגם ימנע העברה של הנגיף לאנשים נוספים שלא ביודעין".

גם בוועד למלחמה באיידס בירכו את גרמן על הצעד, ואמרו כי מדובר בלקיחת אחריות מסוימת על הנושא מצד משר הבריאות. "הניסיון בעולם מלמד שהאפשרות להיבדק באופן אנונימי מגדילה את מספר הנבדקים ואת מספר הנשאים שמתגלים", אמרו בוועד. "הסבסוד יאפשר לנו להגדיל את מספר הבדיקות האנונימיות שאנו מקיימים בפריפריה בחינם, ובכך להגיע לאוכלוסיות חדשות של נבדקים - וזו המטרה העיקרית".

לקריאה נוספת:
האו”ם: מספר הנדבקים ב-HIV והמתים מאיידס בירידה
כוכבת הפורנו שנדבקה באיידס בכתה: ”שימו קונדום”

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully