וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על הסרת האבטחה: יישובי הגדר מחזירים הנשק

31.10.2013 / 21:56

התושבים בגבול הצפון והדרום החליטו לפרק את כיתות הכוננות, לסגור את השערים ולמנוע כניסת כלי רכב צבאיים. "ההחלטה ההזויה של משרד הביטחון לא השאירה ברירה"

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

צה"ל מסיר הערב (חמישי) את השמירה שהציב במשך עשרות שנים ביישובים שעל גדר הגבול בצפון ובדרום, וכמה יישובי גדר בגליל המערבי כבר מכריזים על צעדי מחאה חריפים נגד ההחלטה. בישיבת חירום שכינסה הערב המועצה האזורית מעלה יוסף במושב זרעית, החליטו הוועדים של זרעית, שתולה, נטועה ומצפה מתת לפרק מחר ב-10:00 בבוקר את כיתות הכוננות שלהם ולהחזיר את כלי הנשק לצה"ל. כמו כן, מתכוונים יישובי הגדר לסגור את שעריהם ולמנוע כניסת כלי רכב צבאיים לתחומם.

צה"ל עושה עיבוי בגדר בגבול הצפון, יולי 2011. משה אסרף, ג'יליס
"גם אנחנו קיבלנו החלטה חד-צדדית". גדר הגבול בצפון/ג'יליס, משה אסרף

"משרד הביטחון פעל בצורה חד-צדדית והפסיק את שמירת החיילים על היישובים שלנו, אז גם אנחנו קיבלנו החלטה חד-צדדית לסגור את הצירים ליישובים ולהפסיק את שיתוף הפעולה", אמר סגן ראש המועצה האזורית מעלה יוסף שבגליל המערבי, יוסי אדוני. "אנחנו עושים את זה בעקבות ההחלטה ההזויה והחד-צדדית של משרד הביטחון, כי פשוט לא השאירו לנו הרבה ברירות", הוסיף. לדבריו, "מאז הקמת יישובי הגדר השמירה הזאת קיימת, והיום מורידים לנו אותה בפעם הראשונה בהיסטוריה. הצעד חסר האחריות הזה פוגע פגיעה ממשית בתחושת הביטחון של התושבים. הסיוטים הגרועים ביותר של התושבים והילדים על חדירת מחבלים יחזרו וחיי התושבים יהיו הפקר בלילות".

בכל יישובי הגדר בארץ פועלות כיתות כוננות המורכבות מתושבים המתגוררים במקום. החברים בכיתות הכוננות עוברים במהלך השנה אימונים, לרבות אימוני ירי באש חיה. מטרת ההכשרה של כיתות הכוננות על ידי צה"ל היא לתת מענה ראשוני ליישובים עד להגעת כוחות צה"ל למקום במקרה של אירוע ביטחוני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"גם כשחדרו מחבלים הסתמכו על האמצעים הטכנולוגיים"

ביישובי הגדר לאורך גבול הצפון והדרום הביעו בימים האחרונים חששות כבדים ביותר מהשלכות ההחלטה שקיבל משרד הביטחון. "זאת החלטה שגויה וחסרת אחריות שגוררת דברים נוספים ביישובי הגדר", אמר קב"ט המועצה האזורית מבואות חרמון, יורם מכלוף. הוא הסביר כי "בנוסף לחייל שמוצב בכניסה ליישובים, משטרת ישראל מעמידה שומר ממג"ב. התנאי להצבת שומר ממג"ב הוא העמדת שומר נוסף ביישוב. יישובי הגדר הם חלשים כלכלית ואין להם כסף לתקצב שומר בשכר. המשמעות היא שברגע שהצבא מסיר את השמירה, גם משטרת ישראל תסיר אותה והתושבים יופקרו". לדברי מכלוף, "זה נכון שבצפון אנחנו נהנים מכמה שנים של שקט, אבל גם מלחמת לבנון השנייה פרצה ככה פתאום ביום בהיר אחד אחרי שש שנים רצופות של שקט, ואני לא מדבר על חדירות המחבלים המפורסמות שהיו לכפר יובל ולמשגב עם בשנות השבעים והשמונים".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בתצפית הר אדיר במסגרת סיור בפצ"ן. ערן גילווארג
"נעשתה עבודת מטה רצינית". שר הביטחון משה יעלון מבקר בגבול הצפון, אוגוסט 2013/ערן גילווארג

גם בגליל המערבי זוכרים התושבים כמה אירועים קשים שהיו על הגבול ב-15 השנים האחרונות. "הזיכרון המר מחדירת המחבלים בזרעית וחטיפת חיילי המילואים גולדווסר ורגב שהביאה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה הוא בן שבע שנים בלבד", אמר אדוני. "גם חדירת המחבלים שאירעה בתחילת שנות האלפיים במצובה זכורה לנו היטב. גם אז צה"ל סמך על אמצעי ההתרעה הטכנולוגיים על הגבול ובמשך מספר שעות המחבלים הסתובבו בתחומי ישראל והרגו אזרחים וחיילים".

יישובי הגדר בנגב ובגליל מביעים תמיכה בצעדי המחאה שעליהם החליטו במועצה האזורית מעלה יוסף. כעת מעריכים ביישובים כי כבר בתחילת השבוע הבא יפרקו יתר יישובי הגדר בנגב ובגליל את כיתות הכוננות ויחזירו את כלי הנשק לצה"ל.

ביום שני דרשו ביישובי עוטף עזה להיפגש עם שר הביטחון משה יעלון, על רקע ירי רקטות מרצועת עזה והנחיית צה"ל לחקלאים שלא עבד את אדמותיהם. "ברגעים אלה ממש הגזרה שוב מתחממת", אמר ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר. הוא התייחס להסרת האבטחה, ואמר כי "הירי הוא עובדה קיימת, מנהרות הטרור הן עובדה קיימת, ניסיונות החדירה הן עובדה קיימת. לא נוכל לקבל החלטה שגויה שמערערת ופוגעת ובביטחון בחוסן התושבים".

כוחות צה"ל ניטרלו מטען גדול על גבול הרצועה. רויטרס
כוח צה"ל ליד גדר הגבול עם רצועת עזה/רויטרס

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "שר הביטחון קיבל את המלצת הצבא לאחר עבודת מטה רצינית, סדורה וארוכה שנעשתה ובחנה את כלל השיקולים והחלופות. בעקבות בקשה של מזכיר התנועה הקיבוצית, איפשר השר ליישובים מספר שבועות נוספים להתארגנות, מעבר לזמן המקורי שניתן. ההגנה על יישובים בדרום ובצפון מבוססת כיום על מספר מרכיבים, שכוללים בין היתר מכשול אלקטרוני, אמצעי מודיעין מתקדמים וכוחות לוחמים המוצבים בסמוך ובתוך היישובים. ההחלטה התקבלה באחריות ולאחר שיקול דעת מעמיק, והיא מעניקה מענה הולם ואיכותי לטובת ביטחון התושבים, אשר מאפשר לוותר על נוכחות חיילים עורפיים בשערי היישובים".

לקריאה נוספת:
הדרום מתחמם: צה"ל הורה לפנות החקלאים ליד עזה
איך נכנסים לראש של המחבל הספונטני?
כיתות הכוננות ברמת הגולן יתורגלו נגד אל-קאעדה

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully