וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים השתלטו על מגרש חנייה - והקימו בית כנסת

31.10.2013 / 15:05

דיירי רחוב בירושלים הופתעו לגלות באחד הלילות כי החלו עבודות לבניית בית כנסת, דווקא בחנייה שלהם. חרף הודעת הרשויות כי המעשה לא חוקי, הבנייה נמשכת. "כמו עולם שלישי"

לפני כשבועיים, התעוררו באמצע הלילה דייריהם של שלושה בניינים ברחוב דב בר יקר בשכונת נווה יעקב בירושלים למשמע רעש בלתי נסבל, שנגרם כתוצאה מעבודות בנייה במגרש החניה המשרת את שלושת הבניינים. כשהציצו החוצה בעיניים טרוטות, בניסיון נואש להבין מה מתרחש מחוץ לחלון ביתם, נדהמו לגלות שרכביהם הוזזו באמצעות כלים כבדים לרחוב הסמוך, ושמגרש החנייה שלהם הפך בן לילה, ללא אישור או התראה מוקדמת, לאתר בנייה.

התושבים המודאגים יצאו החוצה מבתיהם לכיוון מגרש החנייה, שם הופתעו לגלות כי חרדים תושבי השכונה, המעוניינים בבית כנסת המותאם למנהגיהם, החלו בעבודות בנייה פרטיות לצורך הקמתו. לטענת התושבים, בבירור שביצעו למחרת היום הם גילו כי הדבר נעשה ללא אישור מתאים מהעירייה. כמה ימים לאחר מכן, הוציא אומנם מהנדס העיר, שלמה אשכול , צו מנהלי המורה על הפסקה מיידית של העבודות במקום, אך חרף זאת העבודות במקום נמשכו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פשוט לא ייאמן". מבנה בית הכנסת במגרש החנייה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

התושבים לא ויתרו, ופנו אל הפקח העירוני האחראי על השכונה. אולם, הוא הפנה אותם למשטרה, שבתגובה החזירה אותם לעירייה. "זה פשוט לא ייאמן", אמרה בזעם חגית, תושבת הרחוב. "חשבנו שדבר כזה לא יכול לקרות פה. זה כמו מדינת עולם שלישי. אתה קם באמצע הלילה ומגלה שהשתלטו לך על השטח בכוח. אנו אזרחים שומרי חוק, פונים באופן מסודר לגורמים הרלוונטיים ואף אחד מהרשויות לא עושה כלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השכונה מפוצצת בבתי כנסת אבל הם רוצים אחד משלהם". בית הכנסת הלא חוקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענתה של הודיה סימן טוב, גם היא תושבת הרחוב, "ביצענו שיחות רבות עם השוטר הקהילתי וגם הגשנו תלונה. בפעם הראשונה הגיעה ניידת, הסתכלה על הצו והוציאה את הפועלים מהמבנה. מיד לאחר מכן החרדים חזרו לשם ומאז המשטרה מסרבת להגיע. בכל לילה אנו מתקשרים למשטרה ומבקשים מהם לפחות לאכוף את נושא הרעש בלילות, אך הם מתעלמים מאתנו. העירייה טוענת שזה לא תחת אחריותם והמשטרה מחזירה אותנו לעירייה. איזו מן התנהלות זו?".

מה אמרו לכם במשטרה?

"אמרו לי שהם לא שולחים לשם שום ניידת כי זה אחריות של עיריית ירושלים ועיריית ירושלים אומרת שזה אחריות של המשטרה. כולם מפילים את זה על כולם ואנחנו נופלים באמצע".

ניסיתם לדבר עם קבוצת החרדים?

"שוחחנו איתם עשרות פעמים. מדובר בקבוצה קטנה מהעדה הספרדית שרוצה בית כנסת שעונה בדיוק למנהגים שלהם. השכונה מפוצצת בבתי כנסת, אבל הם רוצים מבנה משלהם. הם אומרים שאין להם מקום אחר להקים בית כנסת ושאם יש לנו בעיה אנו יכולים לצאת מהשכונה".

המשטרה: המבנה הוצב באופן לא חוקי

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר במבנים ניידים שהוצבו ללא היתר, והעירייה נוקטת בהליכים משפטיים לפנותם. העירייה הוציאה צו הפסקת עבודה אולם באופן שיטתי מופר הצו. לאור זאת, פועלת העירייה בבית המשפט להוצאת צו פינוי למבנים. חשוב לציין כי פעולות העירייה נעשות בתיאום ותוך שיתוף פעולה וקשר רציף עם התושבים במקום".

משטרת ירושלים מסרה: "עם הנחתו של המבנה לראשונה נקראו סיירי תחנת שפט למנוע את הצבתו. לאחר מכן המבנה הוצב שוב באופן לא חוקי, מבלי שהסיירים נקראו למנוע את הצבתו בשנית. אכן אין אישור להצבת מבנה היביל (מבנה נייד – י"א) במקום. עיריית ירושלים הוציאה צו להפסקת קיבוע המבנה היביל ולא לפינוי היביל. מאחריותה של העירייה להוציא צו לפינוי היביל המונח באופן בלתי חוקי בשכונה. עד לרגע זה משטרת ירושלים לא נקראה לסייע באכיפתו של פינוי היביל המוצב שם באופן בלתי חוקי".

לקריאה נוספת:
פרוטקשן חרדי: שלם – ותוכל לבנות על קברים
חרדים תקפו חייל חרדי בבירה והתעמתו עם שוטרים

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully