וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרוטקשן חרדי: שלם – ותוכל לבנות על קברים

2.9.2013 / 14:00

בעוד שבארגון "אתרא קדישא" מוחים נגד בנייה על קברי יהודים בטענה של שמירה על כבוד המת, תחקיר וואלה! חושף את השיטה: יזמים שמוכנים לשלם זוכים לפינוי חשאי של הקברים

מערכת וואלה!

מאת: יקי אדמקר ויהושע בריינר

בשבועיים האחרונים מפגינים מדי יום חרדים קיצוניים מטעם ארגון "אתרא קדישא", הפועל להגנה ולשימור קברי יהודים בארץ ובעולם, נגד חפירות באתר בנייה בבית שמש. תחילה אולי היה אפשר לחשוב שמדובר במערכה מתוך אידיאולוגיה הלכתית של כבוד המת, אך תמונות שנחשפות לראשונה בוואלה! חדשות מגלות כי רחוק מהעין, במחצבה הסמוכה לרמלה, חרדים הפועלים בתיאום מלא עם הארגון מתירים חפירה של קברי יהודים.

החוק מחייב את רשות העתיקות לחפור בכל מקום שבו מעוניין יזם לפתח את הקרקע או להשתמש בה - והחרדים הקיצוניים עוצרים את הבנייה בכל אתר שבו התגלו קברים. לפני כבר יותר מעשר שנים, העניקה רשות העתיקות למכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה רישיון לבצע במחצבה חפירה ארכיאולוגית. עוד בתחילת החפירות התגלו בחלק מאזורי המחצבה קברים שחלקם זוהו כקברי יהודים.

כדי להימנע מהפרעה לעבודות, נשכרו שירותיו של מנדל אקשטיין, שעל פי גורמים רבים פועל על פי ההכוונה של "אתרא קדישא". אקשטיין הוא לא החרדי היחיד שפועל בשטח. יחד עמו, מגיעה מדי בוקר קבוצת חרדים מבני ברק, מירושלים ומבית שמש ופועלת במחצבה במשך שעות. ואם לא די בכך כדי להוכיח כי אלו מזוהים עם הארגון, עדויות שהגיעו לוואלה! חדשות מספרות על כך שחזקי קלמנוביץ', סגן יו"ר "אתרא קדישא", מבקר לעיתים באתר ומחלק הוראות לקבוצתו של אקשטיין. וכך, בעוד שאנשי הארגון מפגינים באתרים שספק אם קיימים בהם עצמות של יהודים, הם תומכים בהוצאת עצמות יהודיות מקבורה ברמלה.

מצלמות נסתרות של וואלה! חדשות חשפו השבוע תמונות של החרדים הפועלים במחצבה. העובדים, המזוהים עם הארגון החרדי, עובדים לצד ערבים. חלוקת העבודה בין הקבוצות נעשית באופן כזה שהחרדים משגיחים על החפירות שמבצעים הערבים, ובד בבד, אנשי האוניברסיטה מפקחים על הממצאים הארכיאולוגים אם יימצאו כאלה. עם הגעת המצלמות למקום, החרדים הסתתרו, כיסו את פניהם באמצעות הבגדים וניסו באלימות למנוע את צילומם. חלקם אפילו גם נעלמו מהמקום. ההתנהגות הזו יכולה לחזק את הטענה כי הפעילות שנעשית בשטח היא מנוגדת להלכה וגם לחוק. רק כשהם היו בטוחים שהמצלמות כבויות, הם הופיעו בחזרה.

ארגון "אתרא קדישא" הוקם בשנת 1959, בעקבות מאבקים שהתנהלו בין חרדים וארכיאולוגים בנושאי חפירה ארכיאולוגית בקברים עתיקים לצורך חקירתם – פעולות האסורות ברוב המקרים על פי ההלכה, ואשר נתפסו בעיני הפעילים כחילול כבודם של המתים. הדמויות המרכזיות בארגון הם הרב דוד שמידל, המשמש בתפקיד היו"ר, וחזקי קלמנוביץ', יד ימינו של הרב שמידל ומי שצפוי לשבת על כיסאו בעתיד.

במשך שנים היה הארגון של הרב שמידל הסמכות היחידה שפסקה בשאלת קיומם של קברים באדמות המיועדות לבנייה. אלא שאחרי האירועים האלימים שליוו את הקמת חדר המיון התת-קרקעי בבית החולים ברזילי באשקלון לפני כשנתיים, החליטו במשרד הדתות וברשות העתיקות להפסיק את שיתוף הפעולה עמו. במקומו העדיפו לקבל את שירותיהן של עמותות אחרות - מתחרות. אז החל גל ההטרדות והוונדליזם.

פועלים באמצעות רשת של מלשינים

וכך עובדת השיטה: אנשי הארגון, בעזרת רשת של מלשינים, מאתרים מקומות בנייה שבהם קיים חשש להימצאות קברים. הם פונים לבעלי הקרקע ומבקשים לפקח על האתר תמורת תשלום. כשהקבלנים והיזמים מסרבים, הטרור מתחיל. אחת הדוגמאות למחיר שנאלצו לשלם בעקבות ההפגנות של הארגון הוא המאבק נגד הקברים בכביש 6. חברת "חוצה ישראל" נאלצה לשלם לחברת "דניה סיבוס" ול"סולל בונה" 20.5 מיליון שקלים על העבודות לסלילת הקטע הצפוני של כביש 6. התשלום הוא פיצוי על פעולות שלא היו חלק מהעבודה המקורית, והפעולות הנוספות בכביש נדרשו בעיקר בעקבות גילוי של קברים עתיקים לאורך תוואי הכביש, שחייבו את שינויו.

במשך השנים, חששו החרדים המתונים להכריז מלחמה נגד הארגון. הסדק, כאמור, החל במאבק בברזילי, אך גם זה לא היה מספיק. רבים רצו לראות את מפלתו של הארגון בתוך הרחוב החרדי, אך חששו לפעול לשם כך. ארהל'ה יקטר היה אחד מהראשונים שהעזו להניף דגל שחור נגד הרב שמידל ואנשיו. לפני ארבע שנים הוא הקים, יחד עם גורמים חרדים נוספים, את "האגודה למניעת חילולי קברים", שקיבלה את תמיכתם של הרבנים החרדים המתונים. עבור שמידל זו הייתה מכה קשה. לאחרונה, הנמיך יקטר פרופיל והעביר את המושכות לארגון חדש הנקרא "ארץ החיים", שעמם הוא עובד בשיתוף פעולה מלא. כשהוא מתבקש לדבר על "אתרא קדישא", הוא לא חוסך במילים קשות: "זה ארגון של רוצחים. הם שולחים לתת מכות, מאיימים על אנשים וקבלנים ואפשר לומר שהארגון הזה הוא אחד מארגוני הפשע הגדולים בישראל".

יקטר מאשים את אנשי "אתרא קדישא" כי הם "לא עושים שום דבר בחינם. הם גובים דמי פרוטקשן. אם תשלם להם, הם יפנו את הקברים בחשאיות ותיהנה משקט תעשייתי. אבל ברגע שתסרב לשלם, הם ידאגו למרר לך את החיים ויפגינו לך מתחת לבית, יאיימו על הילדים שלך ויעשו הכול כדי לעצור את העבודות". לדברי יקטר, אין חולק על כך שהפעילות של הארגון מחללת את הקברים ברמלה. "מי שעוקב אחר הפעילות יכול לגלות עשרות מערות שדודות וחלולות, עצמות בארגזים ועוד דברים מזעזעים", אמר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

שומרים את העצמות בארגזים

באופן רשמי, "אתרא קדישא" אינה משתפת פעולה עם כלי התקשורת בגלל היותם ארגון אנטי-ציוני. בניסיון להבין אם לטענתם הפעילות שנעשית אכן גורמת לחילול קברים, נמצא מסמך לא-רשמי שפורסם מטעם אנשי הארגון, ימים ספורים לאחר שהתקיים בבית הדין של העדה החרדית דיון בעניין החפירות ברמלה. "בדיון התבקש הרב מנדל אקשטיין לפרוש מה נעשה במקום", נכתב במסמך. "חברי האגודה (המתחרים של 'אתרא קדישא' - י.א.) טענו כי ההיתר שניתן לפני כ-12 שנה כבר אינו רלוונטי". ב"אתרא קדישא" טוענים: "בסופו של הדיון יצא פסק שניתן להמשיך כפי שהיה עד עתה".

ואם לא די בכך, במסגרת תהליך קבורת העצמות, החוק נדרס באופן בוטה. על פי החוק, העצמות צריכות לעבור לידיהם של אנשי משרד הדתות. במקום זאת, העצמות עוברות לידיהם של אנשי הארגון, אשר מכניסים אותם לארגזים וקוברים אותם בבית קברות ביסודות. יועץ משרד הדתות לענייני קברים, שלום פריד, עבד בעבר עם "אתרא קדישא" במשך 28 שנים. לטענתו, אנשי הארגון מקבלים את העצמות ושותפים לפשע. "זה ארגון בלי כללים. מי שקובע הוא הרב שמידל בכבודו ובעצמו, וכשצריך הוא מתיר לעצמו. זה דבר נורמלי?", שאל פריד. "זהו בית קברות ענק שבמשך 12 שנים מפנים ממנו קברים. אתה יודע כמה אלפי שלדים הוציאו משם? מה שמניע אותם זה לא ההלכה ולא התורה, ולא הרצון להציל קברי ישראל. הם נטפלים לכל דבר, בין אם יש שם קברים ובין אם לא. כל מה שמעניין אותם זה הפוליטיקה".

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה מבצע חפירה ארכיאולוגית במקום בהתאם לרישיון של רשות העתיקות. במסגרת החפירה, אין לאוניברסיטת חיפה כל קשר ל'אתרא קדישא'".

ממשרד הדתות נמסר בתגובה: "המשרד אינו מעורב בנעשה במקום עקב חוסר שיתוף פעולה של גופים שונים. בימים אלו בוחנת הלשכה המשפטית במשרד את המשך הטיפול בנושא".

מנדל אקשטיין, הפועל במתחם, סירב להגיב.

את התגובה הרשמית של ארגון אתרא קדישא לא היה ניתן לקבל, אך יו"ר הארגון, הרב דוד שמידל, אמר בתגובה: "לאנשים שלנו אין קשר לחפירות במחצבה של רמלה". הוא מודה שמנדל אקשטיין, שמנהל את החפירות במקום, פועל מדי פעם בהכוונתו ועל העבודה שלו הם סומכים בעיניים עצומות. לגבי הטענה שחזקי קלמנוביץ, סמנכ"ל הארגון מסתובב בשטח, הוא אמר: "הוא רק בא לוודא שהעבודה לא נלקחת מידיו של הרב אקשטיין".

עוד במהדורה:

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, פועל לשכנע את הקונגרס לתקוף בסוריה. תמונות שהופצו מהלשכה בבית הלבן מציגות אותו בשיחה טלפון עם יושב ראש בית הנבחרים, מודיע על החלטתו. ניתחנו את שפת הגוף של הנשיא האמריקני עם החיבה לנעליים על השולחן.

מה אומרת עלינו רשימת השירים המושמעים ביותר ברדיו? אתמול התפרסמה הרשימה, אבל היא חוטאת למציאות. חגי אוזן מוואלה! תרבות חושב שהרדיו ממש לא משקף את פס הקול שלנו, ושאקו"ם, שעוקב אחרי הנתונים - עקום.

כמה נשמין במהלך החג? בלי לשים לב, מגפילטע פיש לרימון ותפוח בדבש - אתם צפויים לאכול לא פחות מ-5,000 קלוריות בארוחת החג. ומה עם שאר סוף השבוע? חישבנו את הקילוגרמים שאתם צפויים לעלות בסוף השבוע הקרוב.

התחזית: היום עלייה קלה בטמפרטורות, הערב מעונן חלקית. מחר ללא שינוי במידות החום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully