וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית בת 1,700 שנה: כתב קללה של מכשף בעיר דוד

החוקרים נדהמו לגלות שעל לוחית העופרת המגולגלת שאותרה בחפירות של רשות העתיקות מסתתר כיתוב שכתב "קוסם" אשר ביקש לגדף יריב. "הכיתי ומסמרתי את הלשון, העיניים והזעם"

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

תגלית ארכיאולוגית בירושלים: החפירות בעיר דוד שבעיר העתיקה ממשיכה לספק ממצאים מרהיבים ששופכים אור על אורחות החיים של תושבי המקום, מהתקופה שאחרי חורבן הבית השני. בחפירות שמנהלת רשות העתיקות באזור חניון גבעתי התגלתה לאחרונה לוחית עופרת מגולגלת הנושאת כתובת ביוונית. המיוחד הוא שמדובר בלוחית "מאגית" הנושאת קללה, שנכתבה ככל הנראה על ידי אדם שתוארו באותם ימים היה "מכשף מקצועי".

הלוחית התגלתה באחד מחדריו של בניין עצום ממדים מהתקופה הרומית, שנחפר באתר במהלך השנים האחרונות - סיפרו ד"ר דורון בן עמי ויאנה צ'חנוביץ, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות. הבניין, שהוקם במרוצת המאה השלישית לספירה בקצה הצפוני של שלוחת עיר דוד, חרב ברעידת האדמה שפקדה את האזור בשנת 363 לספירה, כפי שהעידו המטבעות הרבים שנמצאו בינות למפולות קומתו השנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכיתי ומסמרתי את הלשון. מתוך הלוחית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך עיי המפולות שנחפרו בפינתו הצפונית-מזרחית נמצאו שלל חפצים בני התקופה, הכוללים, מלבד לוחית העופרת האמורה, גם כמות רבה של רעפים המוטבעים בטביעת הלגיון שחנה בעיר לאחר חורבנה בשנת 70 לספירה, חפצי עצם ושנהב, צלמיות חרס וממצאים נוספים המעידים על תרבותם החומרית העשירה של תושביו. שרידי פרסקאות (טיח צבעוני) שנמצאו במפולות מהווים עדות לכך שהקירות במקום היו מעוטרים בציור צבעוניים, ובדגמים וצמחיים.

לוחית העופרת, דמוית צינורית קטנה, נשלחה לצורך פתיחתה למעבדות רשות העתיקות. המשמרת לנה קופרשמידט הייתה הראשונה לזהות את הממצא החשוב, שלא נפתח מאז נכתב וגולגל לפני כ-1,700 שנה, בכתב העתיק. היה צורך בסבלנות רבה לפתוח את לוחית העופרת – שכן ניסיון לעשות זאת במהירות עלול היה לגרום לנזק בלתי הפיך לכתובת. כשנפתחה הלוחית הסתבר כי היא במצב השתמרות מעולה, וכי היא כוללת כתובת ביוונית המכסה אותה.

הכתובת שוטחת את הכישוף שמבקשת להטיל אישה בשם קירילה על אדם ששמו יאניס, ככל הנראה בעקבות מחלוקת משפטית שמהותה אינה ברורה. לשם כך, היא קוראת לעזרתם של אלי השאול ביניהם פלוטו, הרמס פרספונה, ואף האלה המסופוטמית ארשכיגל נדרשת למשימה. הטקסט כתוב בכתב רהוט, וניכר כי לא נכתב על ידי אותה קירילה עצמה, אלא על ידי קוסם מקצועי ששכרה - כך עולה מניתוחו של ד"ר רוברט דניאל מאוניברסיטת קלן שבגרמניה, מומחה בעל שם עולמי בתחום, אליו נשלחה הלוחית לקריאה.

"הכיתי ומסמרתי את הלשון, העיניים, הזעם, החרון, הדחייה וההתנגדות של יאניס" – נכתב בקטע אחד של לוחית הקללה המאגית. אפשרות אחת לביאור המשפט היא תיאור מטאפורי של פעולות שנקטה קירילה, אולם אין לפסול את האפשרות שמדובר בתיאור פיזי, מעין טקס וודו קדמון. את הלוחית הטמינה קירילה במקום המזוהה עם אותו יאניס, אולי אף במקום מגוריו.

לקריאה נוספת:
במצרים נחשף קברו של ”נסיך הקסם”, רופא הפרעונים
בזכות מאובן בן 1.8 מיליון: תפנית בחקר מוצא האדם
”תגלית של פעם בחיים”: מדליון עתיק נמצא בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully