וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פרויקט המאה": מנהרה ראשונה מחברת שתי יבשות

30.10.2013 / 4:42

ראש ממשלת טורקיה ארדואן חנך את קו הרכבת התת-ימי המחבר את שני חלקיה של איסטנבול. תכנון המנהרה החל עוד בתקופת האימפריה העותומאנית. "היום הגשמנו חלום בן 150 שנה"

היסטוריה דו-יבשתית: טורקיה פתחה אתמול (שלישי) את המנהרה הראשונה בעולם המחברת שתי יבשות, ובכך הוציאה לפועל חלום ישן של מנהיגים ששלטו באזור, עוד בשנותיה של האימפריה העותומאנית. אורכה של המנהרה, המשמשת לתנועת רכבות, הוא 13 קילומטרים, והיא מחברת את אירופה ואסיה תחת מצרי הבוספורוס באיסטנבול.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן חנך קו רכבת המחבר את אסיה ואירופה. איסטנבול, 29 באוקטובר 2013. רויטרס
ארדואן ב"נסיעת מבחן", אתמול באיסטנבול. מימין: ראש ממשלת יפן שינזו אבה/רויטרס

תחילה יעברו במנהרה רכבות נוסעים, ובהמשך גם כאלה המשמשות לשינוע מטענים. הרכבת צפויה להפחית את תנועת כלי הרכב באיסטנבול, מהערים הצפופות בעולם, בכ-20%. מיליון וחצי נוסעים עתידים לגדוש את קרונותיה מדי יום. אתמול צוינו בטורקיה גם 90 שנה להפיכתה לרפובליקה חילונית, שאותה ייסד מוסטפא כמאל אטאטורק.

"היום אנו מגשימים חלום בן 150 שנה, מאחדים את שתי היבשות ואת האנשים שחיים בהן", אמר ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן במעמד פתיחת המנהרה, שזכתה לשם "מרמריי". הוא כינה את בניית המנהרה "פרויקט המאה" ואמר כי מימש את "חלומם של אבותינו". תכניות לבנייתו של הקו התת-ימי החלו עוד בשנת 1891, כשהסולטן העותומאני עבדולחאמיד זימן מהנדסים צרפתים לצורך המשימה, שלבסוף לא יצאה לפועל.

תכנית הענק, שעלותה הסתכמה ב-2.8 מיליארד דולרים, נחשבת לאחד ה"מגה-פרויקטים" של ארדואן, שנועדו לשנות את פניה של ארצו. בין יתר תכניותיו – בניית עשרות קילומטרים של תעלות סביב איסטנבול, הקמת נמל תעופה שיהיה העמוס ביותר בעולם וכן פתיחת מסגד ענק על ראש גבעה בעיר שבה חיים כ-15 מיליון תושבים. כמו כן, בתכנון גם תחנות כוח המופעלות על ידי אנרגיה גרעינית. גשר שלישי מעל הבוספורוס כבר נמצא בבנייה.

מפגינים מניפים את דגל טורקיה בכיכר טקסים באיסטנבול, יוני 2013. AP
בונה "פרויקטים פרעוניים". מחאה נגד ארדואן, יוני 2013/AP

מתנגדיו של ארדואן טענו כי מדובר ב"פרויקטים פרעוניים" המהווים תסמין לסגנון האוטוריטרי של הממשלה הטורקית. הם הזהירו מפגיעה אנושה בסביבה, לנוכח העובדה שטורקיה היא אחת המדינות המועדות-לפורענות ביותר בכל הנוגע לרעשי אדמה. ארדואן מצדו אמר כי מדיניותו נועדה לענות על צרכיה של האוכלוסייה ההולכת וגדלה. "כבישים הם ציוויליזציה", אמר בשבוע שעבר. "לא יהיו מכשולים בפני הכבישים שנבנה. אם מסגד נמצא במקום שבו צריך להיבנות כביש, נהרוס את המסגד ונבנה אותו במקום אחר", אמר ארדואן האיסלאמיסטי.

הפרויקט הגרנדיוזי נבנה בשיתוף עם חברה יפנית, וחלק נכבד מהמימון ניתן על ידי בנק יפני. "יפן וטורקיה הן שני צדדים של אסיה", אמר ראש ממשלת יפן שינזו אבה שהגיע לחנוכת המנהרה. "בואו נחלום על רכבת מהירה שיוצאת מטוקיו, עוברת דרך איסטנבול ומגיעה ללונדון", הוסיף. בעשור הקרוב מתכננת ממשלת טורקיה להשקיע לא פחות מ-250 מיליון דולרים בכבישים, בייצור אנרגיה ובתשתיות השונות.

עוד על טורקיה:
צבא טורקיה התגרה בכוחות צה"ל בים ובאוויר
"המודיעין הטורקי יבטל הסכם מעבר לסוכני המוסד"
"הקונגרס האמריקני ביטל עסקת מל"טים עם טורקיה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully