וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקונגרס האמריקני ביטל עסקת מל"טים עם טורקיה"

22.10.2013 / 0:52

ארצות הברית ביטלה את העברתם של 10 כלי טיס ללוחמה בטרור, לאחר שטורקיה חשפה מרגלים איראנים שפעלו בשירות המוסד. "ארדואן הביך את אובמה, וכנראה שעכשיו הנשיא מעניש"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הקונגרס בארצות הברית ביטל משלוח של עשרה מטוסים ללא טייס (מל"טים) לטורקיה, בעקבות חשיפתו של ראש המודיעין הטורקי, חכאן פידאן, את זהותם של עשרה איראנים שריגלו עבור המוסד – כך דיווח אתמול (שני) העיתון הטורקי "טראף דיילי". על חשיפת זהותם של מרגלי המוסד לכאורה דיווח בשבוע שעבר העיתון "וושינגטון פוסט". לפי הדיווח הטורקי, המל"טים, מסוג "פרדטור" המיועד ללוחמה בטרור, אמורים היו להימסר לטורקיה ביוני שעבר. ואולם, היחסים הקרובים בין המודיעין הטורקי לבין איראן הביאו לביטול העסקה.

גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר אמש בעקבות הפרסום, כי "אחרי שנשיא ארצות הברית ברק אובמה שכנע את נתניהו להתנצל בפני הטורקים כדי לסיים את המתיחות, החליט רג'פ טייפ ארדואן לצפצף לא רק על ישראל אלא גם על ארה"ב. הוא פשוט הביך את הנשיא וכנראה שעכשיו הגיע העונש". לדברי הבכיר, "ישראל לא מעורבת בביטול עסקת המל"טים בין ארה"ב לטורקיה". הוא העריך כי החשש האמריקני ממידע ביטחוני מסווג שיזלוג מטורקיה לאיראנים גבר על העניין הכלכלי.

באנקרה טוענים כי הפרסום לפיו המודיעין הטורקי הסגיר מרגלים של ישראל לאיראן אינו נכון, וכי כל מטרתו הייתה לפגוע בטורקיה בעת שהיא מחזקת את השפעתה במזרח התיכון. לפי הטורקים, הפרסום נרקם על ידי מדינות זרות, ש"מרגישות אי-נוחות" לנוכח התחזקותה.

מל"ט פרדטור של חיל האוויר האמריקני. POOL PHOTO, AP
מיועד ללוחמה בטרור. מל"ט מסוג פרדטור/AP, POOL PHOTO

בשבוע שעבר נחשפה הפרשה, ופרשן ה"וושינגטון פוסט" דיוויד איגנשיוס דיווח כי המודיעין הטורקי (MIT) הסגיר את זהותם של 10 סוכנים איראניים שפעלו עבור ישראל, ושנעו בשטח טורקיה כדי להיפגש עם מפעיליהם הישראלים. בנוסף, דיווח בשבוע שעבר ה"וול סטריט ג'ורנל" כי הממשל האמריקני חושש שראש המודיעין הטורקי, חאכאן פידאן, חלק עם האיראנים מידע רגיש.

שר החוץ אחמט דאווטאולו דחה את הטענות שהופנו נגד המודיעין הטורקי ונגד פידאן, וכינה אותן "תעמולה שחורה". בשיחה עם עיתונאים בעיר הולדתו קוניה, אמר כי "תפקידו הראשון של ראש המודיעין הוא לשמור על ביטחון ארצו, ולכן הטענות כלפיו מוכיחות עד כמה טוב הוא ביצע את עבודתו". דאווטאולו אמר כי המודיעין הטורקי הרחיב את פעולותיו במידה ניכרת כדי לנטר איומים משמעותיים נגד המדינה, ושיבח את פידאן על שירותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully