וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המודיעין בארה"ב: מדינות בעולם גם מאזינות לאובמה

30.10.2013 / 0:01

בתגובה לחשיפות האחרונות, הודה ראש המודיעין האמריקני ג'יימס קלפר כי מדינתו אמנם צותתה למנהיגים בעולם, אולם היא לא היחידה. במקביל, דווח כי ארה"ב הפחיתה ההאזנות לאו"ם

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו באובמה מתייחס לפרשת הציתותים, שלשום)

ג'יימס קלפר, ראש המודיעין הלאומי האמריקני, אמר אמש (שלישי) כי לא רק ארצות הברית מבצעת האזנות לבעלות בריתה בעולם, וכי גם חלק מהן עושות לה את אותו הדבר. במהלך שימוע בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים השיב קלפר בתשובה לשאלה אם גם בעלות בריתה של ארה"ב ברחבי העולם מצותתות לה: "לחלוטין". לדברי קלפר, שבתפקידו משמש האחראי על כלל קהילת המודיעין של ארצות הברית, ריגול נגד מנהיגים זרים הוא כלי נפוץ במסגרת המרחב המודיעיני.

ראש הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, קית' אלכסנדר, שהופיע גם הוא בפני הוועדה הגן על תוכנית הציתותים האמריקנית, וטען כי כל ההאזנות שבוצעו נגד מנהיגים זרים התמקדו בשאיפה למנוע מתקפות טרור על ארה"ב ובעלות בריתה, ונעשו תחת בקרה מחמירה. "הרבה יותר חשוב לאומה הזו שנגן עליה ונספוג את הביקורת על כך, מאשר לוותר על התוכנית – דבר שיוביל לכך שנותקף", אמר לחברי הוועדה.

מטה האו"ם, ניו יורק. GettyImages
הופחתו ההאזנות למטרות מודיעיניות. מטה האו"ם בניו יורק/GettyImages

"כל מדינה אוספת מודיעין על זרים. זה לא ייחודי רק לארצות הברית", הוסיף אלכסנדר. "מה שייחודי לארה"ב הוא דרגת הפיקוח, מחויבותנו להגנת הפרטיות והאיזונים והבלמים על איסוף המודיעין". אלכסנדר הוסיף כי חלק מהמידע שנטען במסמכים שהדליף אדוארד סנודן כי נאסף על ידי ה-NSA סופק "על ידי השותפים של ארה"ב בעולם". לדבריו, "זה לא היה מידע שאנחנו אספנו על אזרחים אירופיים, אלא כזה שבעלות בריתנו אספו כדי לעזור לנו להגן על המדינה שלנו".

בתוך כך, דיווחה אמש סוכנות הידיעות רויטרס כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הורה לאחרונה לסוכנות לביטחון לאומי להפחית את ההאזנות למטה האו"ם בניו יורק, כחלק מבחינה מחדש של מדיניות הציתותים האמריקנית. על פי הדיווח, המתבסס על גורם אמריקני רשמי המעורה בפרטי ההחלטה, צעדו של הנשיא האמריקני הוא האחרון מבין כמה שנעשו לאחרונה על ידי הבית הלבן, במטרה להשקיט מעט את הביקורת מצדן של בעלות הברית של ארה"ב על הציתותים שנחשפו במסמכים שהדליף סנודן. בתקופה האחרונה נחשפו כמה האזנות שביצעה ה-NSA לבעלות בריתה של ארצות הברית – הבולטת שבהן עסקה בהאזנות שבוצעו לכאורה לטלפון הסלולרי של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. הסוכנות לביטחון לאומי סירבה להגיב לדיווח. גם דוברו של מזכ"ל האו"ם באן קי-מון טרם התייחס לנושא.

אובמה: "יוזם בחינה מחדש"

שלשום סירב הנשיא אובמה לאשר את הדיווחים בדבר ההאזנות לטלפון של מרקל, אך יחד עם זאת אישר כי פעולותיה של ה-NSA נבחנות מחדש כדי לוודא שיכולותיה נמצאות תחת פיקוח. "ככלל, לפעולותיה של ה-NSA יש מטרה אחת – לוודא שאזרחי ארצות הברית מוגנים, וכי ההחלטות שאני מקבל הן טובות", אמר אובמה בראיון לרשת ABC. "אני עושה את השימוש הסופי במודיעין שהם אוספים, אבל הם מעורבים במגוון של נושאים. אנחנו נותנים להם הנחיות לגבי המדיניות, אולם בשנים האחרונות ראינו כי יכולותיהם ממשיכות להתפתח ולהתרחב, ולכן אני יוזם כעת בחינה מחדש, כדי לוודא שמה שהם מסוגלים לעשות הוא גם מה שהם צריכים לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully