וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: שופט בטקסס עצר את חוק ההפלות השמרני

יממה לפני כניסתן לתוקף, בית משפט פדרלי קבע כי המגבלות על ביצוע הפלות, שהיו מאלצות סגירה של מרפאות רבות במדינה, אינן חוקתיות. הצדדים עשויים לעתור לבית המשפט העליון

שופט פדרלי בטקסס בלם את חוק ההפלות השנוי במחלוקת שהיה אמור להיכנס לתוקף הבוקר (שלישי). ההחלטה מגיעה אחרי כמה חודשים של דיונים סוערים בחוק, שאושר בחודש יולי על-ידי המחוקקים בטקסס והיה עשוי לגרום לסגירת עשרות מרפאות בטקסס. לשכת התובע הכללי בטקסס צפויה לערער על ההחלטה, וייתכן שהדיון בנושא יגיע עד פתחו של בית המשפט העליון בוושינגטון.

השופט לי ייקל פסל אמש את אחד הסעיפים העיקריים בחוק, לפיו הפלות יוכלו להתבצע רק על-ידי רופאים המועסקים בבתי חולים, ולא על ידי מרפאות פרטיות. סעיף זה נועד לצמצם משמעותית את מספר ההפלות המתבצעות במרפאות מרוחקות, שאינן פועלות בתנאי בית חולים. מתנגדי החוק טענו שאין הצדקה רפואית לאסור על נשים לעבור הפלה במרפאות קטנות או בביתן.

הצבעה על חוק למניעת הפלות בסנאט של טקסס. יוני 2013. AP
הסנאטורית וונדי דיוויס בנאום שארך 11 שעות נגד החוק, בחודש יוני/AP

לדברי השופט, מגבלות שכאלה סותרות את החוקה, משום שהן אינן מאפשרות לרופאים לפעול לטובת החולה ומונעות מנשים גישה למרפאות הפלה. השופט דן בעתירות נגד החוק במשך שלושה ימים, אך לא פסל סעיף אחר בחוק, הקובע כי מבצעי ההפלות יצטרכו להיצמד לפרוטוקול תרופתי קשוח הדורש מהן שימוש בתרופות מיושנות יחסית. העותרים לא ביקשו מבית המשפט לפסול סעיף שמרני אחר בחוק, האוסר על הפלה אחרי השבוע ה-20 להריון.

אחת ממובילות המחאה נגד החוק, הסנאטורית וונדי דיוויס, אמרה כי היא אינה מופתעת מהפסיקה. לפני ארבעה חודשים התפרסמה דיוויס כשנאמה במשך 11 שעות נגד הצעת החוק, והעמידה את עצמה למשרת המושל כשנישאה על גלי האהדה שזכתה להם בעקבותיו. הפיליבסטר הארוך שלה אילץ את המושל היוצא, ריק פרי, להעביר מחדש את החוק השנוי-במחלוקת.

מושל טקסס, ריק פרי, אמר כי "ההחלטה לא תעצור את המאמצים המתמשכים שלנו להבטיח את ביטחונן של הנשים בטקסס, כך שלא ייחשפו לזוועות של הפלה בתנאי שדה". טקסס היא המדינה ה-12 בארה"ב האוסרת על הפלה אחרי השבוע ה-20. שני הצדדים - התובע הכללי בטקסס, ומתנגדי החוק - צפויים לערער לבית המשפט הפדרלי החמישי בניו אורלינס, כדי לדון בסעיפים נוספים בחוק.

לקריאה נוספת
צפו בנאומה של דיוויס: 11 שעות בסניקרס נגד חוק ההפלות
הצעה בניו מקסיקו: נאנסת שתפיל - תואשם בשיבוש ראיות
ניצלה אם העובר ללא מוח שהפכה סמל המאבק ההפלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully