וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצת מזיקים: מטען בננות ענקי לא הוכנס לישראל

רמי שני

28.10.2013 / 17:30

אניית משא מקולומביה עמוסה ב-250 טונות של בננות ביקשה לפרוק בנמל אשדוד את המטען שנרקב בדרך בשל תקלה במערכת הקירור. בנמל סירבו לבקשה ולפי משרד החקלאות מנעו נזק כבד

גורמי בטיחות בנמל אשדוד מנעו היום (שני) מאניית משא שהגיעה מקולומביה לפרוק בישראל 250 טונות של בננות, זאת בשל חשש להימצאות מזיקים בפירות, שהתבררו כבלתי ראויים למאכל. בנוסף, חל איסור על יצואני תוצרת חקלאית קולומביאנית לשווק מוצרים בישראל.

הבננות היו מיועדות במקור להישלח למדינה אחרת, אך בשל תקלה במערכות הקירור של האנייה, ניזוק המטען קשות וצוות האנייה ביקש לפרוק אותן ולהשמידן במדינה שלישית. "סוכן האנייה ניסה להכניס את המטען על מנת להביאו להשמדה בישראל", סיפר מאיר עמר, מהנדס הבטיחות של הנמל, "משרד החקלאות אסר עלינו לקבל את המטען, לאחר שהבאנו את דבר בקשת הסוכן לגורמים המוסמכים במשרד. החשש שלהם הוא בעיקר מפני חדירת מזיקים לישראל".

בננות בשלות. ShutterStock
"ענף הבננות בישראל נקי מנגעים ומזיקים הקיימים במדינות אחרות"/ShutterStock

טרם שהגיעו לישראל, ניסה צוות הספינה לפרוק את המטען בנמל בקפריסין, אך בקשתם נדחתה, לאחר שהשלטונות גילו שמדובר בבננות עם מזיקים. "יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם משרד החקלאות", הסביר עמר, "אם המטען היה נכנס זה היה גורם נזק עצום". גורמים במשרד החקלאות סבורים כי בעצירת הכניסה של הבננות נמנע נזק בלתי הפיך לענף המקביל בישראל. צוות האנייה פועל כעת למצוא חלופה במדינה אחרת. יש להדגיש כי על פי אמנות שייט בין לאומיות, אין להשליך מטען שניזוק מאניות היישר אל הים.

במשרד החקלאות הסבירו היום כי בניגוד למינים מקומיים, שנמצאים "בשיווי משקל ביולוגי", למין חדש ש"עושה עלייה" לישראל "אין אויב טבעי בשרשרת המזון". במקרים כאלה, החרקים מתרבים ללא יכולת טבעית לשלוט על האוכלוסייה, כאשר התוצאה – אוכלוסיית חרקים ש"אוכלת אך אינה נאכלת", הגורמת נזק בלתי הפיך לצומח ולחי בישראל. אכילת הצמחים גורמת לנזק לגידולים חקלאיים ופוגעת במגוון צמחיית הבר בישראל, וקיים סיכוי גבוה שהם יהפכו למזיקים צמחיים ויסבו נזק לחקלאות ולצמחייה בארץ.

נמל אשדוד. אורי לנץ
אנשי הנמל מנעו את פריקת המטען/אורי לנץ

"במקרה הנוכחי, ענף הבננות בישראל נקי מנגעים ומזיקים הקיימים במדינות אחרות", נמסר ממשרד החקלאות, "ולכן נחשב לענף סגור ללא ייבוא, בכדי למנוע כניסת מזיקים שאינם קיימים בארץ, שכאמור יכולים לכלות את הענף המקומי. במקרה דנן, אנייה ביקשה להכניס משלוח בננות בן 250 טונות לישראל בכדי להשמידו כיוון שהיה בשל מדי. כאמור, בגלל סכנת המזיקים והעובדה שהענף המקומי כאמור נקי לחלוטין ממזיקים, לא התאפשר להכניסו".

לקריאה נוספת:
אחרי 13 שנה: שיתוף פעולה חקלאי בין ישראל לרשות
החקלאים נגד סגירת כרם שלום: "שנה שלמה אובדת"
גנים הוקמו בצמוד למטע מרוסס: "סיכון לילדים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully