וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנים הוקמו בצמוד למטע מרוסס: "סיכון לילדים"

9.9.2013 / 17:07

שני גני ילדים נבנו בבנימינה, באזור שגובל במטע אשר מודבר באופן תדיר. לפי ההורים, שכבר השביתו את הלימודים במחאה על המצב, חובה לפתור את הבעיה. "הריסוס מגיע ישר לגן"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יותם בן-דוד

מאז נפתחה שנת הלימודים, שולחים הורים לילדים בשכונת בית הכרם שבבנימינה את ילדיהם לגן בלב כבד. הסיבה לכך היא ששני גנים חדשים לילדים בגילאי 3-4, שהוקמו במסגרת יישום מסקנות דוח טרכטנברג, שוכנים בצמוד למטע רימונים אשר מרוסס בחומרי הדברה מדי פעם. ההורים חוששים שהריסוס יפגע בילדים ואף השביתו במחאה את הלימודים בגנים ליום אחד. אולם למרות הפניות לכל הגורמים הרשמיים, טרם ניתן להם מענה.

הגנים ממוקמים בקצה היישוב, ובינם לבין המטע מפריד מטר אחד בלבד. "כשגילינו בחודש יולי שהבת שלנו משובצת לגן הזה התחלנו לברר והצטרפו אלינו עוד הורים ששאלו שאלות וניסו להבין איך זה הולך לעבוד", הסביר שי ברומברג, אב לילדה בגן. "אין פה עבירה על הנהלים. אין חוק שאומר שאסור למקם גן בסמיכות למטע רימונים, אבל יש חוזר מנכ"ל של משרד החינוך שאומר שאין לקיים גן בסמוך לגורם מזהם, ויש תקנות במשרד החקלאות שאומרות שלחקלאי אסור להיכנס למטע אחרי ריסוס לפרק זמן מסוים, אז מה דינם של ילדים בני 3?".

ההורים החליטו להשבית את היום הראשון ללימודים בגן במחאה על המצב הבעייתי. לאחר מכן פנו באמצעות עמותת "אדם טבע ודין" למשרד להגנת הסביבה, למועצה המקומית וכן למשרד החינוך בבקשה לפתור את הבעיה. התשובות שקיבלו לא סיפקו אותם. פקח של המשרד להגנת הסביבה אף הגיע למקום ובדוח שלו קבע כי "המקרה הזה הינו הוכחה לחוסר תכנון משווע ואני לא מבין כיצד אושרה תכנית הגן במיקום הנוכחי".

אין פתרון קסם

במשרד להגנת הסביבה הציעו להורים ולמועצה פתרונות בהם התקנת אמצעי על גג שיראה את כיווני הרוח בזמן ריסוס, תליית וילון מניילון חוסם, בדיקת שאריות חומרי הדברה בשטח וקניית כיסוי מתאים למתקני החצר בגן. אולם הפתרונות לא מספקים את ההורים: "אין לזה פתרון קסם", אמר ברומברג, "לשים יריעה? צריכה להיות בהפרדה מוחלטת. אי אפשר לרסס כשהגן נמצא שם. מטע הרימונים והגן לא יכולים לחיות ביחד".

גן הילדים בבנימינה שהושבת ע"י הורים עקב קרבתו למטע רימונים  שמרוסס תדיר בחומרי הדברה. שלומי גבאי
יריעת ניילון אוטמת תעזור?/שלומי גבאי

ההורים שכרו חברה בדיקה פרטית שתיתן את רשמיה בנושא. דוח מפורט של מומחה מטעם החברה קבע כי "העובדה כי אין חסימה הרמטית בין מתחם הגנים למטע מעלה את האפשרות כי חומר ריסוס ו/או שאריות שלו ימצא דרכו למתחם הגן ויבוא במגע עם הילדים".

עוד נקבע כי "הקרבה הרבה בין מתחם הגן למטע, המבנה הפיזי הקשור בסמיכות זו, אשר תורם לפוטנציאל היווצרות תרחישי מיקרו אקלים נקודתיים, רעילות חומרי ההדברה בהם ניתן להשתמש, ורגישות האוכלוסייה החשופה פוטנציאלית, מעוררים ספק ביעילות אמצעי המיגון המוצעים. לא ניתן להבטיח אטימה מלאה וודאות מוחלטת כי לא תהיה הסעת שאריות חומרי הדברה למתחם הגן". לבסוף סיכם הפקח כי "לאור ממצאים אלו מומלץ כי שני שימושים אלו (גני ילדים ומטע הרימונים) לא יתקיימו בכפיפה אחת ולו בשם עקרון הזהירות המונעת".

"הריסוס מגיע הישר לתוך הגן"

ישי ניב, אב לשתי בנות בגן, טוען גם הוא כי המצב לא יכול להימשך. "הריסוס הזה מגיע הישר לתוך הגן. מדובר בחומרים מסוכנים מאוד שמזיקים גם בצורה מידית וגם בצורה מצטברת לילדים הקטנים. לא מדובר בילדים שבחרו מרצונם לחיות ליד מטעים ולהיחשף לסיכון, אלא במועצה המקומית שבהחלטתה בחרה לחשוף את הילדים האלה לסיכון ובמשרדי ממשלה שלא עושים שום דבר רציני כדי למנוע את זה".

ניב הוסיף כי לאחרונה הוכח שהפתרון שהציע המשרד להגנת הסביבה, אינו ישים. "לפני כמה ימים בוצע ריסוס שהתרומם לגובה שמונה מטרים ונכנס ישירות לגן. שום חתיכת בד לא תימנע כניסה של הריסוס, והם יודעים את זה. הם נתנו פתרון כדי לצאת לידי חובה. אחד הדברים המקוממים ביותר בסיפור הזה, הוא שהם טוענים שהמועצה כן מילאה את ההוראות של המשרד והם לא. שום דבר לא נעשה". בינתיים, בנותיו של ניב נמצאות בבית.

התגובות לידיעה

מהמועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה נמסר בתגובה: "שני הגנים החדשים בשכונת בית הכרם נפתחו ב-27 באוגוסט, לאחר שנתקבלו לגביהם כל האישורים וההיתרים הנדרשים. הואיל ומדובר בגנים חדשים, נדרשו היתרים גם ממוסדות התכנון והבנייה בנוסף לאישורים רגילים לקראת פתיחת שנת לימודים. הגנים מאכלסים ילדי טרום וטרום-חובה.

לעניין השטח החקלאי נמסר כי הגנים אכן גובלים במטע רימונים בסביבה חקלאית. "בכדי למנוע חשש לחשיפת הילדים להשפעות הפעילות החקלאית, מרכזת המועצה בנושא זה מאמץ וראש המועצה מוביל באופן אישי פעילות רציפה לבקרה ומניעה", נכתב. לפי המועצה, לצורך פעילות זו היא בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים ופועלת על פי ההנחיות המקצועיות השונות. "לאור רגישות הנושא, בחרנו לאמץ את עקרון 'חובת הזהירות המונעת' ואנו פועלים ברוח זו. בנוסף פנינו גם לאיגוד ערים לאיכות סביבה 'שרון כרמל' בבקשה כי ילווה עניין זה ויתרום מהניסיון הרב שיש לאנשיו", נכתב.

מהמועצה נמסר כי על פי הנחיות המשרד לאיכות הסביבה, הוקם וילון חוצץ על גדר הגן בחזית הפונה למטע והוטלו על החקלאי שורה של הגבלות באשר לאופן הריסוס והשימוש המותר בחומרי ריסוס. "לעניין זה נעשית הבחנה בין שלושה סוגי ריסוס. בקבוצה הראשונה ישנם חומרים אשר נאסר על החקלאי להשתמש בהם מאחר ויש בהם חומרים בעלי סיכון לאדם. בקבוצה שנייה, יש חומרים אשר השימוש בהם מותר, תחת הגבלות בביצוע. בקבוצה השלישית, ישנם חומרים אשר השימוש בהם אינו מוגבל. מיום פתיחת הגן ועד ערב החג, לא רוסס המטע כלל. ביום שלישי 3 בספטמבר לאחר סיום הפעילות בגן, בוצע ריסוס במטע, בחומר שאינו בעל השפעה לבני אדם ועל כן לא הוגבלה פעולה זו. החקלאי מבצע בדיקה שבועית ובהתאם נקבעת תכנית טפול במזיקים". עוד נמסר כי בכדי לשפר את הבקרה והמניעה הקים ראש המועצה צוות בין משרדי לתאום הפעילות החקלאית בסביבה זו. הצוות כולל נציגות של כל המשרדים הרלוונטיים לרבות נציגי מועצה ונציגות הורים.

מנהלת מחלקת החינוך והקהילה וראש המועצה, כך נטען, נמצאים בקשר רציף עם נציגות ההורים ומעדכנים אותם. ראש המועצה פנה להורים המודאגים במכתב שם כתב כי הוא לא מתנגד לסגירת הגן אם יימצא כי אכן ישנה מסוכנות. "חשוב לי להדגיש כי לא אהסס לסגור את הגן לשימוש ציבורי באם אתרשם שיש בו סכנה למשמשים, כפי שעשיתי בעבר במקרים בהם התרשמתי שכך הדבר", כתב.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "עמדתנו היא שהמצב הקיים הוא שגוי ויש להרחיק את הגן מהפרדס או את הפרדס מהגן. הגורמים היחידים שמוסמכים בנושא הם משרד החינוך או המועצה המקומית". ממשרד החינוך נמסר כי כל נושא בניית מבנים ותחזוקתם הינו באחריות הרשות המקומית. "באשר למקרה המוזכר, הרי שהוקמה ועדה בין משרדית הכוללת נציגים מהרשות המקומית, מהמשרד לאיכות הסביבה, משרד החינוך, נציג הורים ונציג החקלאים - במטרה למצוא פתרון קבוע לנושא. מבדיקה עולה כי הרשות המקומית מבצעת אחר ההנחיות אשר ניתנו לה על ידי המשרד לאיכות הסביבה".

לקריאה נוספת:
גן חדש: כל ההתחלות קשות?
אקדח ותחמושת נמצאו מוסתרים בגן ילדים בכפר בצפון
מצוקת קרקע: איך חוסכים בשימוש בקרקע ציבורית?

לפניות לכתבת מיכל רשף: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully