וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעת הבחירות בצ'כיה: מפלגה בראשות מיליארדר

הסוציאל-דמוקרטים זכו ברוב זעום של הקולות, אחרי שהממשלה הקודמת התפטרה בשל שערוריית שחיתות. לשון המאזניים היא מפלגה חדשה, שהבטיחה להילחם בשחיתות וטרם הציגה מצע ברור

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

חוסר המשילות בצ'כיה עלול להימשך, אחרי שלא מסתמן מנצח ברור בבחירות לפרלמנט שנערכו בסוף השבוע במדינה. הבחירות התקיימו בתום חודשים ארוכים של משבר פוליטי, אחרי שהממשלה הקודמת התפטרה על רקע האשמות בשחיתות והאזנות סתר.

עם ספירת מרבית הקולות עולה כי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית קיבלה את עיקר הקולות - יותר מ-20%, אך פחות מהדרוש כדי להקים ממשלה יציבה. יו"ר המפלגה, בוהושלב סובוטקה, קיווה להקים ממשלת מיעוט בתמיכת הקומוניסטים, אך אמש (שבת) הודה כי "התוצאות אינן בדיוק מה שציפינו". במפלגה ייאלצו כנראה לנהל מגעים ממושכים בשבועות הקרובים עם שאר המפלגות בפרלמנט כדי להקים ממשלה, בין היתר עם המפלגה הקומוניסטית, שקיבלה 15% מהקולות.

בחירות בצ'כיה, אוקטובר 2013. AP
קרקס פוליטי. אנדריי באביש/AP

פרשנים בפראג אמרו אמר כי המנצחת האמיתית בבחירות היא המפלגה שזכתה במקום השני - ANO ("כן"), מפלגת מרכז חדשה שהבטיחה להילחם בשחיתות. בראשה עומד אנדריי באביש, מיליארדר שעשה את הונו בעסקי המזון ונתפס כממליך המלכים החדש של צ'כיה. המפלגה בראשותו זכתה ב-19% מהקולות, והיא הודיעה כי לא תסכים לתמוך בממשלה שבראשה יעמדו הסוציאל-דמוקרטים או בכל ממשלת קואליציה אחרת.

באביש, יזם החולש על עסקי חקלאות וחברות כימיקלים, הקים את המפלגה לפני שנה בלבד. אין לה אידאולוגיה ברורה והיא טרם הציגה משנה כלכלית סדורה.

ממשלת הימין מרכז של פטר נצ'אס נפלה בחודש יוני אחרי שהואשמה בהאזנות סתר, בשחיתות ובמתן שוחד למקורבים. בין היתר, נחשף בזמנו כי ראש לשכתו ופילגשו של נקאש גייסה את ראש המודיעין הצבאי במדינה, כדי לרגל אחרי אשתו לשעבר של ראש הממשלה. הפילגש, יאנה נגייובה, מואשמת ששיחדה שלושה חברי פרלמנט מהאופוזיציה כדי שיתפטרו מהממשלה בתמורה למשרות בכירות במגזר הציבורי.

לקריאה נוספת
זהב, שחיתות וריגול אחר אשתו: כך נפל מנהיג צ'כיה

  • עוד באותו נושא:
  • צ'כיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully