וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מתרחקת מהמזרח התיכון: "לקחת צעד אחורה"

בראיון ל"ניו יורק טיימס" אמרה היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס כי הנשיא אובמה סבור שיש לבחון מחדש את מעורבות הממשל באזור. "אי אפשר להישאב לאזור אחד מסביב לשעון"

היועצת לביטחון לאומי של ארצות הברית, סוזן רייס, מובילה הערכה מחודשת של מדיניות הממשל במזרח התיכון, המחזקת את הגישה שיש לצמצם את המעורבות האמריקנית באזור. "אי אפשר לעסוק באזור אחד בלבד כל יום כל היום", אמרה רייס בראיון שפורסם היום (ראשון) בעיתון "ניו יורק טיימס". "הנשיא חשב שזה זמן טוב לקחת צעד אחורה ולהעריך מחדש בצורה ביקורתית את האופן שבו אנחנו תופסים את האזור. יש עולם שלם בחוץ, ולנו יש אינטרסים והזדמנויות לאורכו ולרוחבו".

לפי רייס, מטרתו של הנשיא הייתה למנוע מהמזרח התיכון לבלוע את סדר היום הבינלאומי שלו. המדיניות החדשה, כך נכתב בעיתון, סולדת משימוש בכוח צבאי - הצבא יופעל רק נגד גורמים שתוקפים את ארצות הברית או את בעלי בריתה, משבשים את אספקת הנפט, משתמשים בטרור או מפיצים נשק להשמדה המונית. בנוסף, היא לא מסמנת את הפצת הדמוקרטיה כיעד מרכזי.

המו"מ המדיני עדיין בעדיפות עליונה

צוותה של רייס בחן את האינטרסים של ארצות הברית במזרח התיכון, ותהה מה ניתן לצפות להשיג באזור כה רווי סכסוכים. המדיניות שגובשה כמענה לתהיות אלה מוגדרת "צנועה", ועולה ממנה ספק אם ארצות הברית תשתמש שוב בכוחה הצבאי אי פעם באזור. עקרונות אלו באו לידי ביטוי גם בנאומו של אובמה בעצרת הכללית של או"ם, שבו אמר: "רק לעתים נדירות ניתן להשיג את מטרותינו באמצעות פעילות אמריקנית חד-צדדית, דוגמת מבצע צבאי". עם זאת, הוחלט להגדיר את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים כתהליך בעדיפות עליונה. לכך אחראי בחלקו שר החוץ ג'ון קרי, ששם את מלוא כובד משקלו על התהליך.

אש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ון קרי ברומא. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
קרי ונתניהו בפגישתם ברומא בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בשבוע שעבר נועד קרי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בין השאר, דנו הצדדים במשא ומתן הישראלי-פלסטיני ובמגעים בין המעצמות לבין איראן בנושא הגרעין. בפגישה נכחו יועצים בכירים משני הצדדים, בהם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, ומקבילו הישראלי בוושינגטון, רון דרמר, כמו גם היועץ לביטחון לאומי, יוסי כהן, ואיש סודו של נתניהו במשא ומתן עם הפלסטינים, עורך הדין יצחק מולכו. עם זאת, חלק נרחב מהפגישה התקיים בארבע עיניים, בין קרי לנתניהו בלבד.

הנושא האיראני תפס נתח זמן נכבד, אך את רוב הפגישה הקדישו נתניהו וקרי לנושא הישראלי-פלסטיני. נתניהו ציין כי הוא וקרי משוחחים בעניין זה "כמעט כל יום". המשא ומתן שאותו מנהלים ראשי צוותי המשא ומתן, ציפי לבני וסאיב עריקאת, הואץ בשבועיים האחרונים, כולל ארבע פגישות שנערכו בטווח של כשבוע.

בניגוד לפגישות הראשונות, שנערכו ללא נוכחות אמריקנית בחדר הדיונים, בפגישות האחרונות השתתף גם השליח המדיני האמריקני, מרטין אינדיק. בנוסף, קרי אף עיבה את צוות המשא ומתן האמריקני, שכלל בתחילה רק את אינדיק ואת איש אמונו, פרנק לוונסטיין.

עוד בנושא
השעון מתקתק: האמריקנים מגבירים את קצב השיחות
נתניהו נועד עם קרי ברומא: "שלום דורש הכרה הדדית"
המשא ומתן עולה הילוך: שלוש פגישות בארבעה ימים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully