וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט סנודן: מרקל יוזמת הסכם איסור ריגול באירופה

26.10.2013 / 10:58

עקב הפרסומים המבוססים על מסמכי המדליף אדוארד סנודן, לפיהם ארה"ב ריגלה אחר גרמניה, צרפת ואיטליה, החלו גרמניה וברזיל לקדם הצעה דומה באו"ם, שלה חברו כבר 19 מדינות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מבקשת ליזום את ניסוחו של הסכם "איסור ריגול" מיוחד בין 28 המדינות החברות באיחוד האירופי, בדומה להסכם שצרפת וגרמניה מתעתדות לחתום עליו – כך מסר הלילה (שבת) דובר הממשלה הגרמנית. לטענת הדובר, מרקל, שנמצאת בימים אלה בבריסל בכנס מנהיגי האיחוד האירופי, הציעה במהלכו למנהיגים לגבש הסכם כזה, לאור הפרסומים לפיהם ארצות הברית צותתה לטלפון הנייד של הקנצלרית, ועקבה אחר אזרחי צרפת. על פי גורמים שנוטלים חלק בכינוס, הצעתה של המנהיגה הגרמנית נשקלת בחיוב על ידי המנהיגים. הצעה זו של מרקל, מצטרפת לדיווח הלילה, לפיו גרמניה מגבשת יחד עם ברזיל הצעת החלטה שתובא בפני העצרת הכללית של האו"ם, ואשר מטרתה למנוע ריגול נגד מדינות ואזרחים שעושים שימוש בתקשורת אלקטרונית.

בעקבות המהלך של גרמניה וברזיל פתחו נציגות שתי המדינות בשיחות עם דיפלומטים מ-19 מדינות נוספות לגיבוש הצעת החלטה לשמירה על הזכות לפרטיות באינטרנט. כך דיווח היום האתר "פוריין פוליסי". בין המדינות שהצטרפו למהלך, בעלות בריתה של ארצות הברית כמו מקסיקו וצרפת, וכן מדינות יריבות כמו ונצואלה וקובה. על פי הטיוטה שגובשה, על מדינות העולם "לכבד ולהבטיח" את הכבוד לפרטיות בהתאם לאמנות בינלאומיות.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל משוחחת בטלפון הנייד. AP
רוצה לדבר בטלפון ללא חשש. מרקל/AP

כמו כן הודיעה ממשלת גרמניה כי תשלח את ראשי שירותי המודיעין לוושינגטון כדי "לקדם" חקירה בנוגע לדיווחים על ההאזנות למרקל. לדברי דובר הממשלה, ראשי שירותי מודיעין החוץ והפנים יקיימו שיחות עם הבית הלבן ועם ה-NSA בנושא.

אתמול אחר הצהריים התייחסה מרקל לפרסומים אודות ריגול אמריקני אחר שיחות הטלפון שלה, שהביאו לביקורת חריפה על הממשל האמריקני. עם הגיעה לבריסל אמרה מרקל, כי "אין זה ראוי שחברים ירגלו אחד אחרי השני. נדרש אמון בין בעלי ברית ושותפים, ויש לשמור על אמון שכזה. כעת יש לבנות את האמון מחדש". לדברי הקנצלית, היא העבירה את המסר הזה לנשיא האמריקני ברק אובמה בשיחת טלפון שהתקיימה בין השניים ביום רביעי האחרון.

אולם, כאמור, על פי הפרסומים האחרונים לא רק גרמניה עומדת במרכז פרשת ההאזנות של ארה"ב באירופה. ביום שני האחרון נחשף כי ה-NSA ריגלה באופן נמרץ אחרי אזרחי צרפת. העיתונאי הצרפתי גלן גרינוולד, שחשף בעזרת המדליף האמריקני אדוארד סנודן את היקף הריגול הנרחב של הממשל האמריקני, פרסם כתבה בעיתון הצרפתי "לה מונד", בה מתוארת פעילות ה-NSA בצרפת, שכללה לדבריו 70 מיליון הקלטות בחודש אחד בלבד. לפי המסמכים, האינטרס של ארה"ב בצרפת נבע מחיפוש אחר חשודים בטרור, אך כלל גם מניעים מדיניים. הריגול אף כיסה אינטרסים עסקיים ששירתו את הממשל בארה"ב. לא ברור אם הריגול עדיין נמשך.

בפריז זעמו על היקף ההאזנות הנרחב, שכלל עשרות מיליוני ציתותים לאזרחים, לפוליטיקאים ולאנשי עסקים - ונועד, בין היתר, להבטיח את גורלן של הסנקציות על איראן. הנשיא פרנסואה הולנד שוחח גם הוא עם עמיתו ברק אובמה, והביע בפניו זעם על "החשיפות האחרונות בכלי התקשורת". בפגישה שקיימו שרי החוץ של שתי המדינות, דרש לורן פביוס מעמיתו ג'ון קרי הסברים מלאים לפרשת הריגול, ודרש ממנו "להפסיק את הפעולות הבלתי מקובלות הללו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

פרשת הריגול מסתעפת: גם איטליה נפלה קורבן

הזעם האירופי על ארה"ב התגבר אתמול עם הדיווח בשבועון האיטלקי "ל'אספרסו" לפיו שירותי המודיעין של ארצות הברית ובריטניה ריגלו אחר רשתות תקשורת של ממשלת איטליה וחברות שונות וכן אחר ארגונים החשודים בפעילות טרוריסטית. בכתבה הובאו דבריו של העיתונאי גלן גרינוואלד, שהיה הראשון לפרסם מסמכים שהדליף סנודן ב"גרדיאן" הבריטי ביוני האחרון. "הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) מבצעת פעולות ריגול שונות, ובכלל זה נגד ממשלות אירופיות ונגד ממשלת איטליה", אמר גרינוולד. לדבריו, המסמכים שהיו בידי סנודן "כוללים מידע רב הנוגע לבקרה של דרכי תקשורת באיטליה שיפורסם בשבועות הקרובים". לאחר הפרסום, התייחס לנושא ראש ממשלת איטליה אנריקו לטה, שאמר כי אם הדיווח נכון, זה "בלתי מתקבל על הדעת".

בתגובה לשלל הדיווחים השבוע על מעשי הריגול של ארה"ב אחר בעלות בריתה באירופה, העביר הפרלמנט האירופי החלטה לא מחייבת הדורשת השעיה של ההסכם להעברת נתונים פיננסיים מאירופה לארה"ב. ההחלטה, שעברה ברוב זעום של 280 קולות בעד מול 254 נגד ו-20 נמנעים, מתייחסת להסכם שנכנס לתוקפו בשנת 2010 והעניק גישה לארצות הברית לנתונים של מערכת הנתונים הבנקאית הבינלאומית "סוויפט", הממוקמת בבלגיה. במקביל לכך, הוועדה הפרלמנטרית לחירויות אזרחיות, משפט וענייני פנים של האיחוד פתחה בחקירת פעילויות הריגול המיוחסות ל-NSA באירופה.

(עדכון ראשון: 4:58)

עוד בנושא:
בברלין לא מסתפקים בהכחשה של אובמה בפרשת הציתותים
מסמכי NSA: ארה"ב צותתה למיליוני שיחות בצרפת
מרקל התקשרה לאובמה: "אתם מצותתים לשיחותיי?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully