וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מזהירה: מסמכי סנודן יחשפו המאמץ נגד איראן

25.10.2013 / 10:16

גורמים בממשל אובמה טוענים כי ייתכן שהמדליף מחזיק במסמכים הכוללים מידע על פעילות מודיעין של מדינות שונות נגד אויביהן. בתוך כך, מרקל דורשת מארה"ב הסכם "אי-ריגול"

מסמכי סנודן ממשיכים לעורר סערה: גורמים רשמיים בארצות הברית הזהירו סוכנויות מודיעין זרות כי ייתכן שהמדליף אדוארד סנודן שם את ידו על מסמכים המתעדים שיתופי פעולה חשאיים שהתנהלו בין מדינות שונות לבין ארצות הברית – כך דווח היום (שישי) ב"וושינגטון פוסט" מפי גורמים בממשל אובמה. על פי הדיווח, חלק מהמסמכים מכילים מידע רגיש בנוגע לפעילות מודיעין של מדינות שונות נגד מדינות אויב, בהן איראן, רוסיה וסין, וחלק מהמסמכים אף עוסקים באיסוף מודיעין בידי מדינות שיחסיהן עם ארצות הברית אינם ידועים ברבים.

על תהליך יידוען של המדינות שעלולות להיות מושפעות מהדלפת המידע המופיע במסמכים הללו אחראית לשכת מנהל המודיעין הלאומי של ארצות הברית. ההודעות הרגישות באות בזמן לא טוב עבור ממשל אובמה, הפועל בימים אלה בניסיון לשקם את היחסים של וושינגטון עם בעלות ברית הזועמות בעקבות חשיפת מעקבים של ארצות הברית אחר תושבי מדינות זרות ומנהיגיהם.

אדוארד סנודן מדליף מסמכי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. מוסקבה, אוקטובר 2013. AP
מסכן את איסוף המודיעין נגד איראן? סנודן/AP

בעקבות סערה זו, דרשה הלילה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שוושינגטון תחתום על הסכם "אי-ריגול" עם ברלין ועם פריז עד סוף השנה. בתום שיחה עם מנהיגים נוספים באיחוד האירופי בנושא, דרשה מרקל שהנשיא ברק אובמה יפעל ולא רק ידבר בטון מתנצל, וציינה כי יש לשים קץ לריגול אחר שתי בעלות בריתה הקרובות ביותר של ארצות הברית באירופה.

גרמניה וצרפת יבקשו גם "הסכם הדדי" עם ארצות הברית בנוגע לשיתוף פעולה בין סוכנויות המודיעין של המדינות ושל מדינות אחרות באיחוד. "המשמעות היא מסגרת של שיתוף פעולה בין שירותי המודיעין הרלוונטיים. גרמניה וצרפת נקטו ביוזמה, ומדינות אחרות יצטרפו", אמרה מרקל. בהצהרה משותפת בתום השיחות, מנהיגי 28 המדינות החברות באיחוד הביעו תמיכה בתכנית הגרמנית-צרפתית.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. ברלין, 23 באוגוסט 2012. Sean Gallup, GettyImages
רוצים לשים קץ לריגול האמריקני. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ומרקל/GettyImages, Sean Gallup

מרקל העלתה לראשונה את האפשרות של חתימה על הסכם שכזה עם אובמה במהלך ביקורו בברלין בחודש יוני השנה, אולם הדבר לא בא לידי מימוש. עם זאת, בעקבות הגילויים האחרונים, לפיהם בין היתר גם הטלפון האישי של הקנצלרית היה תחת מעקב אמריקני, נחישותה של מרקל בנושא התחדשה.

"גם ארה"ב זקוקה לחברים בעולם"

מרקל טענה כי ההסכם עם ארצות הברית היה צריך להיחתם כבר מזמן, בשל החוויות המשותפות לשתי המדינות. "אנחנו נמצאים באפגניסטן ביחד. החיילים שלנו עומדים במצבים מסכני חיים. לעתים הם אף מתים ביחד באותם הקרבות", אמרה מרקל. "החברות והשותפות בין המדינות החברות באיחוד האירופי, כולל גרמניה, עם ארצות הברית אינה חד-צדדית. אנו תלויים בכך, אך יש סיבות טובות לך שארצות הברית זקוקה גם כן לחברים בעולם".

לארצות הברית יש כבר הסכם "אי-ריגול" עם בריטניה, עם אוסטרליה, עם ניו זילנד ועם קנדה, בהסכם הנודע כ"חמש עיניים", אשר נחתם בעקבות מלחמת העולם השנייה. עם זאת, וושינגטון הסתייגה עד כה מחתימה על הסכמים דומים עם בעלות ברית נוספות.

הבית הלבן סירב הלילה להתייחס לטענה בדבר הציתות לטלפון האישי של מרקל בעבר. "אין בכוונתנו להגיב בפומבי לכל פעילות מודיעין לכאורה שמדברים עליה", אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני. "הנשיא שוחח עם הקנצלרית מרקל, והרגיע אותה שארצות הברית אינה עוקבת אחר התקשורת של הקנצלרית ולא תעשה זאת".

אמש פורסם ב"גרדיאן" הבריטי, בהתבסס על מסמכי המדליף אדוארד סנודן, כי הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית (NSA) צותתה למכשירי הטלפון של 35 מנהיגי מדינות, זאת לאחר שקיבלה את מספרי הטלפון מגורמים בכירים בממשל האמריקני. לפי הדיווח, הסוכנות עודדה את "לקוחותיה" בבית הלבן - משרד החוץ ומשרד ההגנה - לחלוק עמה את המאגרים של אנשי הקשר שברשותם, על מנת שאלה יצורפו למאגר האישים הנתונים למעקב.

עוד בנושא:
מסמכי סנודן: "ארה"ב צותתה ל-35 מנהיגים בעולם"
מרקל התקשרה לאובמה: "אתם מצותתים לשיחותיי?"
"ארה"ב צותתה לצרפת לקראת הטלת סנקציות על איראן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully