וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל תפוסה מלאה במעונות הרווחה - בן 16 נשלח לכלא

ח', בעל נכות נפשית בשיעור 100%, שהה במעצר בית לאחר שלא נמצא לו מקום בפנימיות. כשרצתה אמו לזרז את קליטתו, הציעו לה הרשויות להפר את מעצר הבית. "עשו ממנו שעיר לעזאזל"

נער בן 16 כלוא בשבוע האחרון בכלא אופק בשל מחסור במקום פנוי במעונות של משרד הרווחה. ח', נער שסובל מבעיות התנהגות קשות, שהה במעצר בית במשך ארבעה חודשים בשל אותו מחסור במקום פנוי. ההצעה הטובה ביותר שהעניקו הרשויות לאמו, הייתה לאפשר לבנה להפר את מעצר הבית כדי לקדם את הליך איתור המקום עבורו. לאחר ששוטט ברחובות העיר והפר המעצר - נשלח למאסר. "הוא שעיר לעזאזל של המערכת, ולי אין למי לפנות", אמרה האם.

ח', נער מקריית גת, מוכר כנכה בשיעור 100% בשל בעיות התנהגותיות, נפשיות ונטיות אובדניות. לפני כארבעה חודשים הוצא מהמסגרת שבה שבה שהה, בשל עבירות שביצע - בהן חיתוך צמיגי ניידת משטרה. מצוקת מקום במעונות סגורים של משרד הרווחה גרמה להעבירו למעצר בית. אלא שאת המעצר, כאמור, מרצה ח' בבית אימו, אישה קשת יום שמתקשה לטפל בו לבדה, בעוד שאביו סובל ממצב רפואי קשה לאחר שעבר אירוע מוחי. "הוא ילד מקסים, הוא לא עשה שום דבר בכוונה אבל בפועל הוא לא יכול לשהות בבית כי אין לי יכולת להשתלט עליו", אמרה האם.

"שחררתי אותו למעצר בית וחשבתי שתוך שבוע ימצאו לו מקום, אך הזמן חלף וכל הזמן אומרים לי 'אין מקום, אין מכסות', וככה יצא שהוא נשאר פה. הזמן חולף והוא לא מקבל טיפול", סיפרה. האם ביקשה לדעת מה עליה לעשות כדי לזרז מציאת מקום לבנה, ונענתה בהצעה מפתיעה. "אני פונה לרשויות הרווחה, המקומית והארצית, וכל מה שהם אומרים לי זה 'נחכה שיעשה משהו, יפר תנאי מעצר בית, ואז יעבור למעצר ואולי ימצאו לו מקום'. איזו מן תשובה זו? ככה עובדים הדברים כאן? בינתיים הוא במעצר, לא מקבל טיפול ומצבו מדרדר", אמרה בכאב.

"המדינה מפנה את הגב לילדים האומללים ביותר"

ח' אינו הקטין היחיד שנכלא ללא טיפול מתאים בשל מחסור במקומות פנויים. לפי נתוני משרד הרווחה, כיום ישנם 11 קטינים שממתינים במעצר - בהם שישה שממתינים למקום במעון נעול, בעוד היתר מחכים לחלופות מעצר. עוד עולה מהנתונים, כי 180 קטינים נוספים שביצעו עבירות ממתינים בביתם ובמסגרות חוץ ביתיות. "מדינת ישראל מפנה את הגב לילדים הכי אומללים, שמסכנים עצמם ואחרים יום יום", אמר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד. "לא אחת, במקום שבו כושלים לחלוטין כל שירותי הרווחה, מתבקשת דווקא משפחתו של הקטין לטפל בו. אלה משפחות שממילא חלשות ובקושי מצליחות להתמודד עם יתר הקשיים", הוסיף.

ואכן, במהלך השהות בבית הוריו, ח' נהג להכות את אחיו הצעיר בן ה-12 ששוהה גם הוא בפנימייה. כיוון שח' לא הועבר למעון סגור ונותר במעצר בית, האח הצעיר נמנע מלבקר בבית בשל חשש האם לשלומו. האם עצמה מתקיימת מקצבת הבטחת הכנסה, והחל מחודש יוני עליה לשהות כל העת לצד בנה, ובשל שאינה יכולה להתייצב בלשכת התעסוקה - נשללה קצבתה. "במשך מספר חודשים ילד עם בעיות קשות, בעל נכות של 100% עם רקע נפשי קשה ונטיות אובדניות, צריך להיות באחריות אימו כאשר לא נמצא לו מקום באף אחת מהמסגרות שמיועדות לכך. העובדה הזאת היא תעודת עניות קשה ביותר לכל מי שמופקד על הנושא", אמר ד"ר קדמן. "אנחנו ערים לכך ששר הרווחה מעוניין לתקן את המצב, אך יש לזכור שלילדים האלה אין זמן לחכות. כל יום שעובר הם עלולים לפגוע בעצמם, במשפחתם ולפגוע גם באחרים בחברה", הוסיף.

משרד הרווחה: "הנער אמור להיקלט בתוך שבועיים"

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "הנער אמור להיקלט במסגרת של משרד הרווחה בתוך שבועיים". בעניין המצוקה הכללית של האם נמסר: "נושא המעונות הנעולים טופל באופן מידי על ידי שר הרווחה עם כניסתו לתפקיד, באמצעות תוספת תקציב של 70 מיליון שקלים בשלוש השנים הקרובות לטובת שדרוג והרחבת מערך המעונות הנעולים. בהמשך לכך, המשרד גיבש תכנית שתכלול בינוי של מרחבים נעולים במעונות הממשלתיים שיתנו פתרון לכלל הנערים ופתרון לתור ההמתנה".

עוד בנושא
נשים מוכות רק רוצות לחזור לחיים, והמדינה מעכבת
אוטיסטים לא יוכלו להירשם לקייטנות בתל אביב?
שוויון בנטל? כ-70% מתקציב העמותות של הרווחה - לחרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully