וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהוראת האיחוד: ספרד שיחררה מחבלת שרצחה 23 איש

23.10.2013 / 10:10

חברת המחתרת הבאסקית אינס דל ריו נידונה ל-3,800 שנות מאסר בשל מעורבותה בפיגועים קטלניים. בית הדין לזכויות אדם בשטרסבורג קבע כי מאסרה ממושך מדי ואף אישר לה פיצויים

ספרד שחררה ממאסר מחבלת של המחתרת הבאסקית (ETA או אט"א), אחרי שבית הדין האירופי לזכויות אדם פסק כי היא מוחזקת בכלא בניגוד לחוק.

אינס דל ריו פראדה נעצרה ב-1987 ונידונה ל-3,800 שנות מאסר, בשל מעורבותה ב-23 מעשי רצח ופיצוץ מכוניות ממולכדות בשירות אנשי המחתרת. בין היתר, היא תכננה פיגוע באוטובוס שהסיע שוטרים במדריד, בו נרצחו 12 בני אדם. התנהגותה הטובה בבית הכלא שבמחוז גליסיה בצפון-מערב ספרד הייתה אמורה לאפשר לה להשתחרר כבר ב-2008, אחרי שריצתה 21 שנות מאסר.

ואולם, עוד ב-2006 פסק בית המשפט העליון במדינה התבסס על פסיקה שנויה במחלוקת, וקבע כי המתקת העונש תתבצע לכל עבירה בנפרד - ולא לעונש הכולל. לפיכך, דל ריו לא הייתה אמורה להשתחרר לפני שנת 2017. עורכי דינה של דל ריו ערערו על ההחלטה לבית הדין האירופי לזכויות אדם. חבר השופטים מתח ביקורת על בית המשפט בספרד, והורה על שחרורה המיידי. השופטים, שמושבם בשטרסבורג שבצרפת, אף פסקו כי ספרד תשלם לה פיצויים בגובה 30 אלף אירו.

שר המשפטים של ספרד אלברטו-רויס גלרדון (משמאל) ושר הפנים חורחה פרננדז דיאז. מדריד, אוקטובר 2012. רויטרס
שר הפנים פרננדז דיאז ושר המשפטים רויס-גלרדון, מתייחסים לפסיקה שנכפתה על ספרד/רויטרס

שוטר שנפצע בפיגוע: "מרגיש בחילה מההחלטה"

הפסיקה עלולה להשפיע על עשרות מחבלים נוספים של המחתרת הבאסקית המרצים עונשי מאסר בספרד. קרוביהם של 23 בני האדם שנרצחו בפיגועים של דל ריו הביעו זעם, ותהו כיצד מחבלת שרצחה מספר כה רב של אנשים יכולה להשתחרר אחרי 26 שנים בלבד בבית הכלא. אנריקה גונזלס, איש ה"גוארדיה סיביל" (כוח משטרה צבאי-למחצה), שנפצע בפיגוע האוטובוס שתכננה דל ריו, אמר כי הוא "חש בחילה ומרמור, זעם וכעס".

לפי בית הדין האירופי, דל ריו נענשה שלא כדין, משום שההחלטה שלא להפחית את עונשה התקבלה רק ב-2006 - אך מתייחסת למעשים שהיא נכלאה בגינם בשנות ה-80. ההחלטה גם משקפת את הראייה המשפטית לפיה מחבלי המחתרת הבאסקית מהווים איום הולך ופוחת לספרד, אחרי עשרות שנים של פיגועים שגבו את חייהם של 800 בני אדם. הארגון, שרבים ממפקדיו נתונים במעצר, הכריז לפני שנתיים על הפסקת הפיגועים בספרד, אך המגעים להסכם שלום עם ממשלתו של מריאנו רחוי מוקפאים זה כמעט שנה.

לקריאה נוספת
בכירי המחתרת קוראים למו"מ: הזדמנות היסטורית לצדק
ספרד דחתה את הצעת המחתרת הבאסקית למשא-ומתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully