וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים אחרי דוח המבקר: הצפון לא ערוך לרעידת אדמה

ב-2011 מתח מבקר המדינה ביקורת על חוסר המוכנות לרעידת אדמה חזקה. לאחר רצף רעשי האדמה האחרונים, בצפון מאשימים: "כלום לא השתנה". המשרד להגנת העורף כינס הערכת מצב

מערכת וואלה

לפני כשנתיים וחצי מתח מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, ביקורת חריפה על היערכות המדינה לרעידות אדמה בישראל. במרכזו של הדוח, התייחס המבקר לתקציבים שלא הפנה משרד הבינוי והשיכון לחיזוק מבנים בצפון, למרות שאזור הצפון הוא אחד ממוקדי הסיכון העיקריים לרעידות אדמה. בעקבות רצף רעידות האדמה החלשות שהורגשו בימים האחרונים באזור הכינרת, שתיים מהן אתמול, בדקנו מה עשתה הממשלה עם המלצות הדוח.

בדוח מתח המבקר ביקורת על מוכנות הרשויות בצפון ועל המענה הלקוי של המדינה לתחזוקת מבני הציבור ובתי החולים בזמן רעידת אדמה. על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, שנמסרו למבקר עד מרץ 2011, 2,110 דירות שנבנו בקריית שמונה ו-2,420 דירות שנבנו בטבריה, צפת ובית שאן, לא יעמדו בפני רעידת אדמה. עוד חשף המבקר כי במרבית בתי החולים בצפון רק חדרי המיון שנבנו בעקבות מלחמת לבנון השנייה יעמדו ברעידת אדמה. מרבית האגפים בבתי החולים, לעומת זאת, עלולים לקרוס, ונזקים ייגרמו לצוותים הרפואיים ולתשתיות החיוניות.

נקודת האור: שיפור במוכנות בתי החולים

מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי גם היום, בחלוף שנתיים וחצי מפרסום הדוח האחרון בנושא, לא חל כמעט כל שינוי במצב הקשה. "מאז שפורסם דוח המבקר, כלום לא השתנה", אמר אמש (ראשון) אלי סבתי, דובר עיריית טבריה. לדבריו, בצפון לא מנצלים את תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידת אדמה (תמ"א 38) כי "לא קיימת כדאיות כלכלית לבצע חיזוק מבנים בתמורה לתוספות בנייה". הוא הסביר: "יישום תמ"א 38 משתלם במרכז הארץ, אך רחוק מלהשתלם בפריפריה. תמ"א 38 מאפשר להוסיף עוד קומה או קומה וחצי בתמורה לחיזוק המבנה. אלא שכאן, בטבריה, דירה ממוצעת עולה 700 אלף שקל בעוד שבתל אביב דירה כזאת עולה פי שלושה במקרה הטוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מפת רעשי האדמה האחרונים באזור/מערכת וואלה, צילום מסך

בבתי הספר בטבריה, שמרביתם לומדים התלמידים במבנים ישנים מאוד, חל אמנם שיפור במצב אולם הוא קל ביותר. "קיבלנו תקציב לבנות מבנה חדש לבית הספר 'תחכמוני' אבל רק בשנה הבאה אנחנו מעריכים שעבודות הבנייה יתחילו", ציין סבתי. "בימים אלה אנחנו מגישים למשרד החינוך תכניות לחיזוק המבנים במספר בתי ספר".

גם בעיריית צפת אמרו אמש כי התמריצים שהמדינה נותנת לכאורה בדמות תמ"א 38 אינם רלוונטיים לעיר הפריפריאלית בשל העלויות הנמוכות של הנכסים שגורמות לקבלנים לחוסר כדאיות כלכלית. יחד עם זאת, לאחרונה העביר משרד החינוך שישה מיליון שקלים לתכנון ובדיקות הנדסיות במוסדות החינוך שכמו בטבריה, גם בצפת מרביתם שוכנים במבנים בני למעלה מ-50 שנה. "התכנון נמצא כעת בשלבי ביצוע", אמר דובר העירייה, תמיר אנגל. "גם היכל התרבות העירוני הותאם כבר לתקן רעידות אדמה".

תרגיל פיקוד העורף בחולון. דרור עינב
"בימים אלה אנחנו מגישים למשרד החינוך תכניות לחיזוק המבנים במספר בתי ספר"/דרור עינב

בבית החולים זיו בצפת חל שינוי ניכר מאז פרסום דוח המבקר. ד"ר אוסקר אמבון, מנהל בית החולים סיפור כי בימים אלה הולך ונבנה מגדל לאורך כל קומות המבנה המרכזי של בית החולים שמטרתו לחזק את המבנה. "יש תכנית רבת-שלבים איך לחזק את המבנה המרכזי של בית החולים בפני רעידות אדמה", הסביר. "יש עוד כמה עבודות שכולן נמצאות עכשיו בשלבי תכנון. כל המבנים החדשים של בית החולים, לרבות חדר המיון, כבר ערוכים לרעידות אדמה".

כ-60% מהבקשות לחיזוק מבנים לא אושרו

בתוך כך, בהתאם להנחיית השר גלעד ארדן, כונסה אמש ישיבת הערכת מצב במשרד להגנת העורף. בישיבה נכחו כל הגורמים הרלוונטיים להכנת העורף לשעת חירום העלולה להיווצר עקב רעידת אדמה. הדיון נועד כדי לבחון את מוכנות הגופים לטיפול ברעידת אדמה ואת דרכי ההתמודדות לטיפול במצבי חירום. במהלך הישיבה, הוצגו סקירות שונות בעניין מוכנות גופי ההצלה, רשויות החירום ומשרדי הממשלה השונים. הנחת העבודה, לפי שעה, היא כי יש להמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בהתאם לעדכונים המועברים מאנשי המקצוע ולקדם את מוכנות העורף לתרחישים השונים.

גורם ביטחוני סיפר כי בעקבות הערכת המצב, הונחו משרדי הממשלה השונים לרענן נהלים ולבדוק מה סדר הפעולות שנדרש מהן ברעידות אדמה. בין היתר, התבקשו במשרד החינוך להיערך להסברה בבתי הספר וגני הילדים. "על פי הממצאים, עד כה אין שום סיבה לעורר בהלה בקרב הציבור אבל תמיד עדיף להיות מוכן", אמר הגורם הביטחוני. "מדינת ישראל ערכה את תרגיל העורף הלאומי 'נקודת מפנה 6' שדימה רעידות אדמה ולקחיו נלמדים היטב. המערכות שאחראיות על תחום החילוץ וההצלה מבינות היטב מה נדרש לעשות בעת חירום אבל בתחום התשתיות יש פער שיעברו שנים רבות עד שהוא יושלם".

לדברי הגורם, נכון לחודש זה הוגשו 1,500 בקשות לאישור תמ"א 38 ומשנת 2005 ועד כה אושרו רק 900 בקשות לחיזוק מבנים. "זו טיפה בים. הפערים הם אדירים", אמר הגורם הביטחוני. "יש לנו מחסור של 600 אלף דירות שעל פי הערכה לא יעמדו ברעידת אדמה (תואם את הנתון שלא יעמוד בנפילת טילים א"ב). כדי לגשר על הפער הזה צריך להעביר סמכויות ממשרד הביטחון למשרד להגנת העורף כדי שהשר יקום בבוקר ויהיה ביכולתו לקדם את סוגיית העורף ובניית ממ"דים ולסירוגין תכניות תמ"א 38".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

עוד בנושא
דוח המבקר מלפני שנתיים: ערי הצפון יקרסו ברעידת אדמה
מומחים: "לא יכולים לשלול את האפשרות לרעידת אדמה חזקה"
פעם שנייה ביום: רעידת אדמה פקדה את אזור טבריה

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully