וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יכולים לשלול את האפשרות לרעידת אדמה חזקה"

20.10.2013 / 18:05

רצף הרעשים החלשים שהורגשו בצפון הפתיע גם את המומחים, אך לדבריהם אין הדבר מעיד בהכרח על רעש חזק בהמשך. ב-2011 מתח המבקר ביקורת חריפה על היערכות המדינה לאסון

מערכת וואלה!

שתי רעידות אדמה פקדו היום (ראשון) את צפון הארץ בהפרש של כארבע שעות. שני הרעשים, בעוצמה חלשה יחסית של 3.6 דרגות בסולם ריכטר, מצטרפים לשלושה רעשים שהורגשו בשבוע החולף. רצף רעידות האדמה, החריג במיוחד, גרם לבהלה בקרב תושבי האזור – בייחוד אלה המתגוררים בסמיכות לשבר הסורי-אפריקני - ולחשש באשר לאפשרות של רעשים בעוצמה חזקה יותר.

אורי פריזלנדר, מנכ"ל המכון הגיאופיזי, ביקש להרגיע את האזרחים המבוהלים ואמר: "רצף הרעידות לא אומר שום דבר לגבי העתיד, בימים האחרונים ההעתק (מפגש הלוחות הטקטוניים) הפעיל מייצר רעידות קצת יותר חזקות ולכן הציבור מרגיש אותן". בשיחה עם וואלה! חדשות, הוא הוסיף: "אנחנו לא יכולים לשלול את האפשרות לרעידת אדמה חזקה בהמשך. יחד עם זאת, ייתכן שלא תהיה רעידה כלל". לדבריו, "אין דפוס התנהגות. סטטיסטית, יש רעידה חזקה פעם במאה שנים. רצף רעידות חלשות לא בהכרח מעיד שתבוא רעידה גדולה".

"אין הנחיות מיוחדות לתושבים"

דב זקוסקי, מנהל אגף סיסמולוגיה במכון הגיאופיזי, חיזק את הדברים ואמר גם הוא שרעידות אדמה קטנות "אינן מצביעות בהכרח על רעידה גדולה בדרך". לדבריו, "אנחנו עוקבים אחריהן. אין כרגע הנחיות מיוחדות לתושבים. שנים ארוכות לא היה רצף כזה של רעידות אדמה". גם יו"ר הוועדה הלאומית להיערכות לרעידות אדמה, ד"ר אבי שפירא, טען כי אוסף האירועים אינו מרמז על התגברות הסיכון לרעידה חזקה או על ההיפך. "אין ספק שזאת אמנם תופעה לא שכיחה, אבל בעקבות תופעות כאלה היו מקרים שהיו רעידות אדמה חזקות, והיו מקרים שבהם לא קרה כלום והרעידות נפסקו. אז באמת שאנחנו לא יודעים להגיד אם הרצף הזה מזהיר מפני רעידת אדמה חזקה או לא".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם ד"ר שפירא, לקראת הערכות מצב שיתקיימו הערב במשרדי הממשלה שלהם אחריות לנושא. ראש הממשלה הנחה את ד"ר שפירא לעדכן אותו בהתאם להערכות המצב אם יש צורך בהגברת ההיערכות לאור רעידות האדמה האחרונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת לוחות טקטוניים/מערכת וואלה!, צילום מסך

רעידת האדמה שהתרחשה ביום חמישי והורגשה בעיקר באזור טבריה גרמה נזקים למבנים על אף שעוצמתה הייתה חלשה ונעצרה על 3.5 בסולם ריכטר. "זה בטח לא מעודד, כי רעידות בדרגות כל כך נמוכות, הנחשבות לרעידות חלשות, לא צריכות לגרום בכלל לנזקים", הסביר ד"ר שפירא. "זה מדאיג אותנו שבניינים ניזוקו. גם אם מדובר במבנים שלא נערכו והתושבים לא תחזקו אותם למקרה של רעידת אדמה, הם לא היו צריכים להינזק כתוצאה מרעידת אדמה בעוצמה נמוכה".

מקרים דומים שתועדו בישראל ובסביבתה, שבהם היה רצף אינטנסיבי של רעידות אדמה, היו בשנת 2008 בדרום לבנון, שאחת מהן הגיעה אפילו לעוצמה של 5.5 בסולם ריכטר וגרמה לנזקים בלבנון. בישראל זכורים כמה מקרים כאלה. אחד היה ב-1989 למרגלות הגלבוע. לא נגרם אז נזק ולא אירעה רעידה חזקה בעקבות זאת. באזור מפרץ אילת היו כמה רצפים של רעידות אדמה בין השנים 1983-1995, אחת מהן הייתה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר - החזקה ביותר מאז קום המדינה - וגרמה נזקים כבדים לכבישים ולמבנים. מלון גני שלומית ניזוק באופן קשה ביותר ולבסוף הרשויות הרסו אותו בשל הסכנה הבטיחותית.

שתי רעידות אדמה קטלניות ב-200 שנה

ב-200 השנים האחרונות היו בישראל גם שתי רעידות אדמה קטלניות, האחת ב-1837 והשנייה ב-1927 – שתיהן גרמו להרס רב ולהחרבת כמעט מחצית מצפת ומטבריה. ברעידת האדמה של 1927 נהרגו 300 איש משני צדי נהר הירדן. לדברי ד"ר שפירא, המדינה משקיעה משאבים רבים ביותר על מנת להיערך לרעידות אדמה חזקות. בין היתר, היא משקיעה במעקב ובמחקרים רבים כדי להגדיל את הידע הקיים בנושא, ומתחזקת את כל המבנים שבאחריותה, בהם בתי ספר, בתי חולים, מוסדות ציבוריים ואפילו דירות של הדיור הציבורי. יחד עם זאת, מתריע שפירא: "הציבור צריך להתעורר ולנצל את התמריצים שהמדינה נותנת לחיזוק המבנים הפרטיים באמצעות תמ"א 38. לצערי, מעט מאוד אנשים מנצלים את התמריצים הללו. המדינה מבחינתה עושה את כל מה שהיא יכולה לעשות כדי למנוע אסון שעלול להיגרם מרעידת אדמה חזקה".

המבקר הזהיר: אלפים ייהרגו, מאות אלפים ייעקרו מבתיהם

בשל מיקומה של ישראל על השבר הסורי-אפריקני המפריד בין הלוחות הטקטוניים הערבי, האפריקני והאירו-אסיאתי, עולה הסיכון לרעש אדמה הרסני. בשנת 2011 פרסם מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, דוח בו בחן את מוכנות ישראל לרעידת אדמה חזקה והעריך כי 16 אלף בני אדם ייהרגו, 6,000 ייפצעו ומאות אלפים יאלצו לעזוב את בתיהם במקרה שתפקוד את הארץ רעידת אדמה בעוצה של 7.5 בסולם ריכטר.

ב-20 השנים האחרונות בדק משרד מבקר המדינה בכמה דוחות את ההיערכות הישראלית לרעש אדמה, ובזה האחרון מלפני שנתיים קבע כי ממשלות ישראל לדורותיהן הביאו לידי מחדל חמור ומתמשך לאורך שנים בטיפול בהיערכות ובמוכנות לאסון רעידת אדמה. תקצוב חסר וקיצוצים במשך שנים, שנעשו בלא שנבחנה באורח מקיף השפעתם על ההיערכות לחירום, הביאו לפגיעה קשה בתחום זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת רעידות האדמה שהורגשו באזור ישראל בחודשים האחרונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אזור הצפון נמצא בעיקרו של דוח המבקר שמתח ביקורת חריפה על מוכנות הרשויות בצפון, ועל המענה הלקוי של המדינה לתחזוקת מבני הציבור ובתי החולים בזמן רעידת אדמה. למרות דבריו של ד"ר שפירא, עיקרו של הדוח עוסק בתקציבים שלא הופנו לחיזוק המבנים. משרד הבינוי והשיכון לא הפנה תקציבים לנושא, נכתב בדוח, למרות שאזור הצפון הוא אחד ממוקדי הסיכון העיקריים לרעידות אדמה.

מנתוני משרד השיכון עולה כי 2,110 דירות שנבנו בקריית שמונה, ו-2,420 בטבריה, צפת ובית שאן, לא יעמדו בפני רעידת אדמה. לחיזוק הדירות נדרש סכום של כשני מיליארד שקלים, אולם לא נמצא לכך תקציב. בנוסף, קבע המבקר כי מבנים רבים בבתי החולים בצפון ישנים ואינם בנויים לפי התקנים. לפי סקר של משרד הבריאות, ציין המבקר, רובם עלולים לקרוס ברעידת אדמה חזקה.


לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

עוד בנושא
פעם שנייה ביום: רעידת אדמה פקדה את אזור טבריה
הבוקר: עוד רעידת אדמה הורגשה בצפון
בשבת לפנות בוקר: רעידת אדמה בעוצמה 3.6 הורגשה בצפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully