וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי אפשר לסכל מחשבה: "המחבל החדש" מאיים על צה"ל

18.10.2013 / 9:54

הפיגועים האחרונים מצביעים על פרופיל זהה: מפגע בודד, שאינו מחובר לתשתית טרור ובחר לפעול על דעת עצמו. המקרים מפוענחים, הלקח נלמד, אך אין פיתרון קסם לתסכול הפלסטיני

פיגוע הטרקטור שאירע אמש (חמישי) בכניסה לבסיס רמה מעמיד בספק את המושג האמורפי גם כך - "הרתעה", שהולכת ומאבדת מכוחה. בפיקוד מרכז דואגים להבהיר בשעות האחרונות כי לא קיים חוט מקשר בין הפיגועים - והניסיונות לפגע בתקופה האחרונה, לרבות זה שבמהלכו חדר אתמול טרקטור למחנה צה"ל ליד רמאללה. הדברים משתלבים בהערכת קהילת המודיעין, שמתעקשת כי אין יד מכוונת או תשתית מסודרת מאחורי רצף האירועים.

אם רוצים בכל זאת לעמוד על מכנה משותף, הרי שבכל המקרים קיים הפרופיל שבשב"כ מכנים "מפגע בודד". כזה שלכאורה קם בבוקר ומחליט לרצוח יהודי, ואין משנה הדבר אם הרקע לכך הוא פלילי או לאומני. הבעיה העיקרית, כמובן, היא שלרוב הוא אינו משתף איש בכוונותיו והאפשרות לסכל את הפיגוע קטנה.

חשד לניסיון פיגוע – פלשתיני ניסה לפרוץ עם טרקטור לבסיס ליד רמאללה ופצע חייל, אוקטובר 2013. אורי דיוויס, חדשות 24
תחושת הביטחון וההרתעה הצה"לית נשחקות. בסיס רמה, אתמול/חדשות 24, אורי דיוויס

מעבר ל"הרתעה" החמקמקה, הגדרה אהובה אחרת היא "תחושת הביטחון", וכנגזרת של הראשונה - גם היא אינה בשיאה באחרונה. אירועי החודש האחרון מחזקים את התחושה כי המוטיבציה להוציא פיגועים לפועל עלתה באופן משמעותי. קשה שלא להיזכר בשנות התשעים המדממות, שבהן אירוע דקירה של אזרח ישראלי היה עניין שבשגרה. המענה של צה"ל היה מוגבל, ואותה תחושת ביטחון לא הייתה קיימת אצל תושבי ירושלים, למשל.

לזכות הצבא ומערכת הביטחון ראוי לומר שברחבי כבישי הגדה כבר לא קיימת אותה תחושת חוסר אונים; אירועי יידוי אבנים, הפרות סדר והפגנות אלימות פחתו משמעותית. בסבלנות שזורה ביצירתיות, השכילו בצה"ל לשתף פעולה עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ולהביא לירידה משמעותית בהיקף האלימות.

הפיגוע בחברון נותר בגדר תעלומה

התופעה החדשה ברחבי הגדה זוכה להסבר נוסף. הקיצוץ החד בתקציב הביטחון הביא להחלטת המטה הכללי לקצץ משמעותית בכוחות מילואים שממלאים משימות ביטחון שוטף ברחבי יהודה ושומרון. במקום זאת, פועלים כיום כוחות סדירים שמתמרנים בין ההגנה על הגבולות לבין הרצון לשמור על רמת כשירות גבוהה לאימונים ולמלחמה אפשרית. פיחות הכוחות לעומת העלייה במספר המקומות שמצריכים נוכחות צבאית, יצר ואקום שאליו נכנס התסכול הפלסטיני מהקיפאון המדיני.

פיתרון קסם אין, אך גל האלימות ייפגע ברגע שהפרצות בגדר ההפרדה ייסגרו. במציאות של היום, קריצת עין בין הדרג הצבאי לדרג המדיני מאפשרת לשוהים בלתי חוקיים להיכנס לשטח ישראל באין מפריע. כדי להניע זיק של תקווה ברחוב הפלסטיני, אומרים במערכת הביטחון, ראוי לקדם את המשא ומתן עם הפלסטינים ולתגבר את השטח בכוחות ביטחון שוטף. גם במחיר גיוס חיילי מילואים.

אם בכל זאת ישנה נקודת אור באירועים האחרונים, מקורה ביכולת הפיענוח של מערכת הביטחון. חלקם הסתיימו בטרגדיה, חלקם בניסיון שכשל, ואולם למעט ירי הצלף שגרם למותו של החייל גל קובי בחברון - כולם פוענחו. הפיגוע בחברון מוגדר כתעלומה והחוקרים מגששים באפלה במטרה להגיע לקצה החוט שיביא אותם ליורה. אך הקליע לא אותר, לחוקרי המעבדה לזיהוי פלילי אין אפשרות לעמוד על סוג הנשק ממנו נורה החייל וחשוד פוטנציאלי לא קיים. יתר האירועים פוענחו, אך כמו שבצה"ל כבר יודעים - הרתעה ותחושת ביטחון הם לא תוצר של האירועים שמסוכלים ומפוענחים, אלא הם נמדדים באלה שיצאו לפועל.

עוד בנושא
"אחיו של המחבל ביצע פיגוע טרקטור בשנת 2009"
פלסטיני פרץ לבסיס צה"ל עם טרקטור ונורה למוות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully