וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' בכנסת: "רבין לא בחר בשלום מתוך רומנטיקה"

16.10.2013 / 17:00

חברי הכנסת ציינו את יום השנה ה-18 לרצח ראש הממשלה לשעבר. נתניהו: "המפתח להשגת שלום טמון ביכולתנו להגן על עצמנו". יו"ר הכנסת: "הרצח חריג, האלימות הפוליטית לא"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יותם בן-דוד

במלאת 18 שנים לרצח, קיימה אחר הצהריים (רביעי) הכנסת ישיבה מיוחדת לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין. בישיבה, בה השתתפו גם בני משפחה של רבין, נשאו דברים בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' ושר המדע יעקב פרי, שהיה ראש שירות הביטחון הכללי בתקופה בה כיהן רבין כראש הממשלה והיה חבר קרוב שלו.

יו"ר האופוזיציה יחימוביץ' קראה בנאומה לראש הממשלה נתניהו ללכת בדרכו של רבין ולהגיע להסכם שלום עם הפלסטינים. "רבין לא בחר בדרך השלום מתוך רומנטיקה, אלא משום שידע שזה מה שנחוץ לישראל", אמרה. "אם הוא היה מאוהב אז הוא היה מאוהב במדינת ישראל שלמענה שילם בחייו". לדבריה, ראשי המדינה מעולם לא באמת ניסו להגיע להסדר עם הפלסטינים. "רבין התכוון, באמת ובתמים, והיה מסוגל להוציא את המהלך הזה מהכוח אל הפועל, אבל הוא נרצח לפני שניסינו. כל פעם שניסינו שלום לא התאכזבנו. השלום עם מצרים לא אכזב אותנו, השלום עם ירדן לא אכזב אותנו. את זה (השלום עם הפלסטינים – ע"נ) לא ניסינו מעולם".

יחימוביץ' פנתה לנתניהו ואמרה: "אתה שב ומצהיר שחזון שתי המדינות מקובל עליך. אי אפשר לבקש ממך להזדהות פוליטית עם רבין, אבל די לנו שתזדהה עם בגין המנוח שעשה מה שגולדה לא עשתה - לא עצם את העיניים ולא סתם את האוזניים (...) יש לך הזדמנות להוביל מהלך היסטורי שיבטיח את עתידה של מדינת ישראל כמדינה ציונית, יהודית ודמוקרטית. קח את ההזדמנות הזאת. די לאיומים ולהפחדות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים בטקס לזכר ראש הממשלה יצחק רבין במליאת הכנסת. לשכת העיתונות הממשלתית
גם בני משפחתו של רבין נכחו בישיבה. המליאה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מעל דוכן הנואמים כי חשוב שיהיו בידי מדינת ישראל הכלים להגן על עצמה בכוחות עצמה. "רבין פעל להבטיח את חוסנו של צה"ל כמכשיר החיוני להבטיח את עתידנו ולהשיג שלום עם שכנינו", אמר. "בלי צה"ל, גורלו של העם היהודי היה בדיוק כמו גורלו של עמנו בשנות הגלות. צה"ל היה והינו הדבר שעומד בינינו לבין גורל הכליה. זה נכון תמיד, גם כשאנחנו משיגים הסדרי שלום וגם אם איננו משיגים אותם - ואנחנו שואפים להשיג אותם. הכוח שלנו הוא הערובה, הן לקיום והן לשלום".

לדברי נתניהו, "אנחנו פועלים למצות את הסיכוי לשלום. אנחנו לא רוצים מדינה דו-לאומית ובאותה העת איננו רוצים שלוחה אירנית ביהודה ושומרון כפי שכבר קרה בגבולותינו. זה מחייב שגבול הביטחון של ישראל ייוצב בבקעת הירדן בדיוק כפי שאמר רבין בנאומו האחרון בכנסת כמה שבועות לפני מותו. מה שהיה תקף אז, תקף עוד יותר היום לאחר עליית האיסלאם הקיצוני, לאחר שבאי כוחה של איראן השתלטו על שטחים שפינינו בלבנון ובעזה. המזרח התיכון גועש, המפתח להשגת שלום עם הפלסטינים טמון קודם כל ביכולתנו להגן על השלום ועל עצמנו במקרה שכוחות אחרים ינסו לפרום את השלום".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הלקח המרכזי מהרצח - חיזוק המורשת הדמוקרטית"

יו"ר הכנסת אדלשטיין שפתח את הישיבה, אמר: "בחלוף 18 שנים לרציחתו של ראש ממשלת ישראל בידיו של רוצח יהודי, הופך רצח רבין ממאורע אישי, לאירוע היסטורי, מכונן, האמור להיחקק בתודעה הלאומית... עבור רבים, רצח רבין הוא מאורע יוצא דופן, חד פעמי, שאין לו אח ורע בהיסטוריה של מדינת ישראל ושל העם היהודי. ואכן, במידה רבה של צדק, רצח ראש הממשלה של מדינת ישראל בידי מתנקש יהודי הוא אירוע חריג. אבל האלימות הפוליטית, לצערי, איננה חריגה כלל ועיקר".

אדלשטיין הוסיף כי האלימות "איננה מחלה של השמאל או של הימין, זו איננה מחלה ישראלית או יהודית בלבד, זוהי מחלה עקשנית שפגיעתה רעה". לדבריו, "ניתן לומר כי זוהי מחלה קשה, אבל כזו שניתן להתמודד איתה והיא איננה חשוכת מרפא. אפשר להתמודד עם אלימות בכלל ועם אלימות פוליטית בפרט. חייבים להתמודד איתן, להישיר מבט מול איומיהן ולנצח במאבק נגדן". לסיכום אמר: "למרות שלא הייתי מתומכי רבין, ואף חלקתי על דרכו הפוליטית, אין לי ספק שהלקח המרכזי ממותו בידי בן עוולה חייב להיות חיזוקה של המורשת הדמוקרטית של מדינת ישראל, ופיתוח השיח הפוליטי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפכ"ל המשטרה דנינו, הרמטכ"ל גנץ ויו"ר הסוכנות היהודית שרנסקי בהר הרצל/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר המדע יעקב פרי אמר כי "ההסכם הראשון עם אש"ף (הארגון לשחרור פלסטין) חולל מהפך במעמדה המדיני של ישראל בעולם כולו... ההסכם עם אש"ף הוביל לחתימת הסכם השלום עם ירדן באוקטובר 1994. לעולם מוכה הסכסוכים והקרבות הייתה לרגע עדנה ותקווה לעתיד טוב יותר. כאז, גם היום - ניתן לשנות את מהלך ההיסטוריה ובהחלט צריך ואפשר לעשות את אזורנו ואת חיינו פה טובים יותר ושקטים יותר. פתרון שתי המדינות לשני העמים הוא הפתרון היחיד. כאז, גם היום, זהו אינטרס חיוני שלנו ואסור להרפות לרגע מהמאמץ והחתירה לשלום והבנה".

מוקדם יותר נערך בהר הרצל הטקס הממלכתי לזכרם של ראש הממשלה לשעבר ורעייתו, לאה. "יצחק רבין עמד בחזית העם במאבק על תקומתו ובהגנה על חייו ובקדמת המאמץ להביאו אל מפתן השלום", אמר נשיא המדינה שמעון פרס בדברים שנשא לזכר רבין בטקס. "את אש המלחמות שרד, אך הוא נחשף לאש המכלה של נבל שלחץ על ההדק, ירה בגבו ושיתק את לבו. ארורה היד הזדונית הזו. פשעה לא יסולח לעולם". את הדברים אמר הנשיא על רקע יוזמות שונות שנועדו להביא להענקת חנינה לרוצח יגאל עמיר.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

עוד בנושא
פרס: ”אל תשלו את עצמכם, הסטטוס קוו עם הפלסטינים לא יימשך”
35 אלף השתתפו בעצרת במלאת 18 שנים לרצח רבין
תיעוד נדיר: רבין קרא ”להתמודד עם רוצחי השלום”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully