וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "אל תשלו את עצמכם, הסטטוס קוו עם הפלסטינים לא יימשך"

16.10.2013 / 16:03

נשיא המדינה נשא דברים בטקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה יצחק רבין. "ארורה היד הזדונית שלחצה על ההדק. פשעה לא יסולח", אמר. נתניהו: "שלום עושים עם אויבים שרוצים בכך"

עריכה: טל רזניק

18 שנים לרצח רבין: שרים, חברי כנסת, אישי ציבור וקרובים הגיעו אחר הצהריים (רביעי) להר הרצל, שם נערך טקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר ולרעייתו המנוחה לאה רבין. בטקס השתתפו בין היתר נשיא המדינה שמעון פרס, שהיה שותף לדרכו הפוליטית של רבין שנים רבות, וראש הממשלה בנימין נתניהו, שיישא דברים גם בישיבה מיוחדת שתתקיים מאוחר יותר בכנסת.

"יצחק רבין עמד בחזית העם במאבק על תקומתו ובהגנה על חייו ובקדמת המאמץ להביאו אל מפתן השלום", אמר נשיא המדינה שמעון פרס בדברים שנשא לזכר רבין. "את אש המלחמות שרד, אך הוא נחשף לאש המכלה של נבל שלחץ על ההדק, ירה בגבו ושיתק את לבו. ארורה היד הזדונית הזו. פשעה לא יסולח לעולם". את הדברים אמר הנשיא על רקע יוזמות שונות שנועדו להביא להענקת חנינה לרוצח יגאל עמיר.

פרס הוסיף כי "יצחק ידע שעוד רבה הדרך עד שנוכל לכתת את חרבותינו, אך לא פסק מלחפש את הסיכוי רווי התהפוכות לנתיב השלום הנכסף של עמנו. 'שלום עושים עם אויבים', חזר ואמר. שלום עושים עם אויבים למען עצמנו, כדי לצאת מן האיבה שמחירה יקר כבר היום, ועלול להתייקר עוד יותר בעתיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנשיא פרס, ראש הממשלה נתניהו, נשיא בית המשפט העליון גרוניס והרב הראשי דוד לאו, אחר הצהריים בטקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

"השגת יעד השלום עוברת דרך שיח ציבורי מעמיק ונוקב, כנהוג בחברה דמוקרטית. אבל בתנאי שיידע גבולות של כיבוד היריב, של איפוק, של שמירה על החוק. 'שתי מדינות לשני עמים' ישמור על אופייה המוסרי של ישראל, ועל עתידה כמדינה יהודית ודמוקרטית. מי שמשלה עצמו שהסטטוס קוו בינינו לבין הפלסטינים ימשיך, עלול להיות קורבן של אשלייתו. מנהיגים נבחנים בהצבת יעדים לעמם. בהתוויית דרכים להשגתם, גם במציאות הנראית כסרבנית. יצחק רבין הבין זאת הלכה למעשה ואזר אומץ לאחוז בקרני ההיסטוריה ולעצב את כיוונה. רבין נרצח, אבל הצורך לקבל את ההחלטה ההיסטורית בעינו עומד".

פרס התייחס גם להסכמי אוסלו שנחתמו לפני שני עשורים, ואשר לדבריו "פתחו את השער לשלום והניחו תשתית להסכמים עתידים בינינו לבין הפלסטינים ולעולם הערבי כולו". לדברי הנשיא, "כל ממשלות ישראל אימצו את ההסכמים האלה. לא הוצעה אלטרנטיבה, ויש ספק אם היא קיימת.

נשיא המדינה הוסיף כי אחדותו של העם היהודי "תלויה בשלום ובדמוקרטיה, וגורלו תלוי בקיומה של מדינה יהודית. בעולם של ימינו רוצחים בודדים פועלים להרוס מערכות שלמות. ארגונים קטנים מנסים לזעזע מדינות שלמות. אם לא נעקור מן השורש תופעות כאלה, עלולים להצמיח צמחי רעל מסוכנים גם בעתיד. 18 שנים חלפו. תינוקות שנולדו אז הם היום חיילים בצה"ל. על הדור הצעיר לדעת שחלומו של יצחק טרם הושלם. אין לנו לנוח על זרי דפנה, בוודאי בטרם נדע שלום אמת וצדק חברתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דליה ויובל רבין, ילדיו של ראש הממשלה המנוח, בטקס האזכרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה נתניהו שעלה לנאום אחר כך, אמר כי רבין "פעל לשלום עם שכנינו, ואנו מחויבים לכך גם היום". עם זאת, הדגיש נתניהו: "שלום עושים עם אויבים, אבל רק עם כאלה שרוצים בשלום ולא עם כאלה שרוצים במחיקתנו מהמפה. רבין ידע שלא ניתן להשיג שלום ללא עליונות צבאית. הוא רצה עלה של זית ופעל לשם, אבל עמדה לנגד עיניו תמיד החרב שמגנה על שני השיבולים בסמל הפלמ"ח. הוא האמין בחזון ישעיה, אבל כאדם מפוכח האמין כי עד שיגור זאב עם כבש מוטב שנאחוז היטב בחרב, כי רק באמצעותה נבטיח את קיום ישראל ונוכל להגיע לשלום ולהבטיחו לאורך זמן".

נתניהו הוסיף כי זכור לו ביקורו של רבין, שבא לנחם את משפחתו לאחר נפילת האח יוני נתניהו במבצע אנטבה. "זכורה לי אמירתו באותם הימים: 'התעשרה אמונתי שבצה"ל טמונים כוחות כבים'. התפיסה כי ביטחונה היא ערובה לקיומה של ישראל ותנאי להשגת שלום ליוותה אותו כל חייו".

לקריאה נוספת:
"רוצח ראש הממשלה הבא יגיע מקרב מבצעי תג מחיר"
35 אלף השתתפו בעצרת במלאות 18 שנים לרצח רבין
תיעוד נדיר: רבין קרא "להתמודד עם רוצחי השלום"

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully