וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בננו הפעוט קיבל חיסון נגד פוליו ולקה בשיתוק"

רמי שני

16.10.2013 / 11:08

זוג הורים מאילת טוענים כי בנם בן השנה לקה בשיתוק לאחר שקיבל את החיסון, אולם בדיקות רפואיות שנערכו לו שללו קשר בין הדברים. גם במשרד הבריאות טוענים: "אין קשר לחיסון"

מערכת וואלה!

(צפו בד"ר צחי גרוסמן, מזכ"ל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, מסביר על חיסון הפוליו)

האם חיסון הפוליו, למרות קריאות ההרגעה מצד אנשי משרד הבריאות, אכן מסוכן לילדים שמקבלים אותו? אם תשאלו זוג הורים לפעוט בן שנה מאילת, שלקה בשיתוק חלקי לאחר קבלת החיסון, התשובה היא חיובית.

לפני כחודש קיבל בנם הקטן חיסון נגד נגיף הפוליו, וזמן קצר לאחר מכן הם הבחינו כי הוא סובל בשיתוק בחלקו השמאלי של גופו. ההורים המודאגים, שהיו בטוחים כי הדבר נגרם כתוצאה ישירה מהחיסון שקיבל בנם, לקחו אותו לעבור סדרת בדיקות בשלושה בתי חולים. הם הגיעו תחילה לבית החולים יוספטל באילת. משם הועבר בנם לבית החולים סורוקה שבבאר שבע ונשלח להמשך טיפול ושיקום בבית החולים תל השומר.

ילדים בדרום הארץ מתחסנים נגד פוליו. אוגוסט 2013. דייב בוימוביץ'
ילד מקבל חיסון נגד פוליו במהלך מבצע החיסונים הארצי/דייב בוימוביץ'

אולם, חרף ביטחונם של ההורים בקיומו של קשר ישיר בין החיסון לבין השיתוק שבו לקה בנם, הבדיקות שערכו הרופאים לפעוט שללו כל קשר לחיסון שקיבל נגד הפוליו. הוא אובחן כסובל מתסמונת אדם (ADEM) – מחלה הפוגעת במערכת העצבים המרכזית, העלולה לגרום לשיתוק בהיקפים וטווחי זמן שונים, ומתרחשת בחלק מהמקרים ללא סיבה ברורה. במקרים מעטים, היא אכן נגרמת בשל חיסון מוקדם בילדים בריאים, אולם בכמחצית ממקרי התחלואה אין עדות לחיסון בטווח הזמן הקרוב שלפני אבחון המחלה.

במשרד הבריאות טוענים כי "מדובר בילד בן שנה שחלה בתסמונת ADEM בעקבות מחלה ויראלית שהופיע לפניה.
אין שום קשר לחיסון נגד הפוליו. גם בבדיקות צואה לא נמצא פוליו. יודגש כי הילד חוסן חמישה שבועות לפני כן, וחלה רק לפני שבוע במחלה הויראלית. תופעת ADEM מופיעה בין ארבעה ל-13 ימים לאחר האירוע שגורם לה. לכן, האירוע קשור למחלה הוויראלית ואין קשר לחיסון. עד כה חוסנו מעל 900 אלף ילדים עד גיל 10 ומדי שנה ישנם מאות ילדים בגיל זה המאושפזים בגלל מחלות שונות. לאחר המבצע רובם יהיו אחרי חיסון, אולם זה לא סיבה להצביע על קשר לחיסון. לא נצפו דיווחים חריגים על תחלואה כלשהי בהשוואה לשנים קודמות".

"התופעות שמדאיגות את ההורים לא קיימות"

לפני כחודשיים החל מבצע חיסון הפוליו בכל רחבי הארץ, שבמסגרתו קרא משרד הבריאות להורי הילדים שנולדו לאחר 1 בינואר 2004 להגיע לתחנות טיפות חלב האזוריות ולקבל את החיסון באמצעות נגיף מוחלש ילדים. לקראת פתיחת המבצע הארצי, ביקש מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, להרגיע את החששות בנוגע לחיסון ולהדגיש את חשיבותו.

"במדינת ישראל יש עשור של ילדים שלא מחוסנים", אמר גמזו. "הם יכולים לשאת ולהפריש". גמזו הסביר כי החיסון בטוח לחלוטין, ובדרך שבה הוא ניתן יש אפס פגיעה. "אנחנו נותנים אותו רק לילדים מחוסנים. ילד שלא חוסן במומת לא יקבל את החיסון החי-מוחלש", הסביר. "אותן תופעות שמנסים להטריד את ההורים המודאגים איתן לא קיימות. אין שיתוק ילדים בסיטואציה שבה אנו עושים את החיסון".

עוד בנושא:
מבצע החיסון הארצי נגד פוליו החל; "בטוח לחלוטין"
לראשונה: שרידי נגיף הפוליו התגלו בירושלים
הפוליו מתפשט צפונה: שרידי הנגיף התגלו בעירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully