וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטודנטים בעברית זועמים על הזינוק במחיר המעונות

13.10.2013 / 14:28

עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית עולה כי מחירי החדרים בשלושה ממתחמי המעונות באוניברסיטה בירושלים התייקרו בשנה האחרונה בשיעור של עד 40%. "עדיף לשכור דירה במרכז העיר"

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

(פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב, היום)

מתחילים ללמוד השנה באוניברסיטה העברית? לא בטוח שכדאי לכם לגור במעונות: מבדיקה שערכה אגודת הסטודנטים עולה כי בשנה האחרונה העלתה הנהלת האוניברסיטה את מחירי הדירות במעונות בעשרות אחוזים. זאת, במקביל לזינוק במחירי הארנונה, ובניגוד להצהרות האוניברסיטה לפיהן המחירים דווקא ירדו.

לאוניברסיטה העברית שמונה מתחמי מעונות מרכזיים, הממוקמים בין השאר בהר הצופים, בגבעת רם, בקריית יובל ובעין כרם. בסך הכל עומדות לרשות הסטודנטים 6,600 מיטות במסגרת בנייני המעונות, שעל ניהולם אחראית כעת האוניברסיטה, לאחר שרכשה את כפר הסטודנטים (מתחם המעונות הגדול בין המעונות ובו 1,600 מיטות) מחברת "אפריקה ישראל".

במהלך השנים התלוננו סטודנטים על תנאים ירודים במעונות (בין השאר על חדרים ישנים ולא משופצים), ובמאבקם האחרון יצאו נגד כוונת האוניברסיטה להגביל את שעות המים החמים במתחמים (האוניברסיטה שינתה לבסוף את דעתה בעניין). כמו כן, דרשו הסטודנטים לדעת כיצד נקבעים מחירי השכירות במעונות וממשיכים לפעול להורדתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האוניברסיטה הפסיקה את סבסוד הארנונה". האוניברסיטה העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

כחלק מהמאבק להורדת מחירי השכירות במעונות, יזמה אגודת הסטודנטים דוח שמאי מקיף, שקבע לאחר מחקר השוואתי כי מחירי דירות השותפים במעונות גבוהים פי שניים מערכן לפי הערכת שמאי. בעקבות פרסום דוח השמאי, ולאחר מאבק ממושך, רכשה כאמור האוניברסיטה את כפר הסטודנטים, ובמקביל גם שיפצה חלק מהמבנים. הסטודנטים ציפו כי המהלך יוביל להורדת מחירי השכירות, ולהטבה בתנאים. אולם לא כך הדבר.

לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית פרסמה האוניברסיטה מודעה ובה התבשרו הסטודנטים על הורדה משמעותית בשכר הדירה במעונות. עם זאת, מבדיקת האגודה עלה כי ההנחה חלה רק על הסטודנטים השוכרים את מיטותיהם בכפר הסטודנטים, ומדובר בהנחה של 140 שקלים בלבד – דבר המשאיר את מחיר השכירות גבוה בעשרה אחוזים מערך הדירה לפי הערכת השמאי.

ואם זה לא מספיק, הרי שבמקביל לפרסום נודע כי מחירי שלושה מתחמי מעונות אחרים דווקא הועלו בשיעור של בין 40-10%. כך למשל, בשנת הלימודים תשע"ג, עלה חדר קטן ליחיד באחד מבנייני המעונות 887 שקלים לחודש, ואילו בשנת תשע"ד מחירו זינק ל-1,200 שקלים – עלייה של כ-35%. המחיר כולל חשמל ומים, אך אינו כולל ארנונה. בחודש האחרון התלוננו הסטודנטים גם על מחירי הארנונה שהאמירו, לעתים עד 400% ממחירי השנה החולפת. זאת, לטענת העירייה, בשל החלטת האוניברסיטה להפסיק את הסבסוד למחירי הארנונה לסטודנטים.

"הסטודנטים צריכים להיות שותפים לקבלת ההחלטות"

אילנה שרינגטון, שמתחילה השנה את שנתה השנייה בתואר ביחסים בינלאומיים ותקשורת, עזבה את המעונות בעקבות עליית המחירים. "זה פשוט לא משתלם לי יותר", היא אומרת בשיחה עם וואלה! חדשות. "שילמתי כ-1,700 שקלים כולל ארנונה וחשבונות. זה היה מאוד נוח שזה כלל גם את חשבונות, אבל אם מסתכלים על שכר הבסיס לעומת דירות אחרות בעיר, הדירות האלה לא יקרות בהרבה".

לדברי שרינגטון, "אפילו אם מוסיפים לשכר הדירה הבסיס גם חשבונות חשמל ומים זה מגיע לאותו סכום. בסופו של דבר, אם מסתכלים על מעונות לעומת דירה, עם עליית המחירים, זה לא משתלם. אתה מצפה שזה יהיה יותר זול כי זה מעונות של האוניברסיטה. אז בשביל מה לי לגור במעונות? עדיף לי לגור בדירה משלי עם חיי החברה והעצמאות".

שרינגטון מספרת כי התגוררה בדירה עם שתי בנות נוספות, ואמרה כי החדרים אמנם גדולים ויש מקלחת ושירותים בתוך הדירה, אולם מדובר במבנים ישנים מאוד. "חברים של ההורים שלי סיפרו לי שהם גרו שם, וזה רק מראה על האיכות של החדרים. היו לנו הרבה בעיות עם זה, כמו נזילות, הפסקות חשמל, עובש במקלחת". השנה החליטה שרינגטון לשכור דירה במרכז העיר, במחיר כמעט זהה לזה ששילמה במעונות. "שווה לי להוסיף את הכסף הזה בשביל המיקום, האווירה הסטודנטיאלית והעצמאות", היא אומרת.

הסטודנטים בישראל זונחים את המעונות. גדעון צנטנר
הסטודנטים בישראל זונחים את המעונות/גדעון צנטנר

יו"ר האגודה, גיורא ואלה הוסיף: "לצערנו האוניברסיטה והעירייה בוחרות לפעול בדרך של הצהרות לחוד ומעשים לחוד, וההתנהלות הזו היא תעודת עניות. בחודשים האחרונים אנו עדים לפעולות המהוות פגיעה קשה בציבור הסטודנטים, כאשר שיקולי רווח עולים על שיקולי רווחה. אנחנו מרגישים את זה במחירי המעונות ועליית הארנונה, דרך צמצום כ-300 נקודות זכות ופיטורי עשרות מרצים בפקולטה למדעי הרוח וכלה באיום הממשי לסגירתה של הפקולטה לרפואת שיניים.

"אולי אני תמים", מוסיף ואלה, "אבל אני משוכנע שניתן להגיע למצב שבו הסטודנטים הם שותפים לתהליכי קבלת ההחלטות במעמד שווה. דווקא בגלל התקופה בה אנו נמצאים, ערב פתיחת שנת הלימודים החדשה וערב הבחירות ברשויות המקומיות, אני קורא לאוניברסיטה ולעיריית ירושלים לקחת אחריות על המצב, להפסיק את הפגיעה בסטודנטים ולהיכנס אתנו לתהליך הידברות פרודוקטיבי".

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: "האוניברסיטה העברית פועלת במרץ על מנת לשפר את תנאי המגורים בכלל מעונות האוניברסיטה, משקיעה מיליוני שקלים בשיפוץ המעונות השונים ובאבזור הדירות במוצרי חשמל חדשים, וכך תמשיך לעשות גם בעתיד. האוניברסיטה לא יכולה להתייחס להערכת השמאי, שכן לא מצוינים הפרמטרים עליה התבססה ההערכה. אולם מבדיקות שערכה האוניברסיטה עולה כי לרוב, מחירי השכירות במעונות זולים ביחס לשוק השכירות בירושלים, וזאת מבלי להזכיר את מגוון היתרונות שבמגורים במעונות, דוגמת שירותי אבטחה ותיקון תקלות. יתר על כן, האוניברסיטה הפחיתה את שכר הדירה ב-35% מחדרי המעונות וב-53% מהמעונות לא נעשה שינוי במחיר".

"שיקולי רווח עולים על שיקולי רווחה"

באשר למעונות שטרן, נמסר מהאוניברסיטה, "שכר הדירה שגבתה האוניברסיטה בשנה שעברה במעונות שטרן היה נמוך במיוחד משום שהוא נפתח במהלך השנה ולא עם פתיחת שנת הלימודים. כעת, עם תום השיפוצים, החזירה האוניברסיטה את מחירי המעונות למחירם הרגיל, שאינו גבוה מהמקובל".

באשר לתשלום הארנונה, נמסר מהאוניברסיטה: "בשנה האחרונה הגיעו האוניברסיטה והעירייה להבנות על גובה התשלום לארנונה על כלל נכסי האוניברסיטה בירושלים. לפי ההנחיות של משרד הפנים ניתנת הנחה בארנונה על סמך מבחן הכנסה בלבד ולא על סמך מעמד סטודנט. עדכון תעריפי הארנונה במעונות נערך בהתאם לתעריפי העירייה מן האוניברסיטה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "אין כל שינוי בתעריפי הארנונה למעונות האוניברסיטה שמשלמת האוניברסיטה ישירות לעירייה. הנהלת האוניברסיטה היא זו הקובעת כל שנה כמה ארנונה ברצונה לגבות מהסטודנטים הגרים במעונות והיא החליטה מטעמים השמורים עמה ואינם ידועים לעירייה להעלות את גובה העריף אותו האוניברסיטה גובה מהסטודנטים. יש לציין כי העירייה אף הציעה לאוניברסיטה לדון על הפחתת תעריפי הארנונה שמשלמת האוניברסיטה עבור המעונות בתמורה לכך שהאוניברסיטה תפחית את תעריפי השכירות לסטודנטים, ועד כה לא התקבלה תגובת האוניברסיטה להצעה זו".

לקריאה נוספת
עובדים יותר, מרוויחים פחות: סטודנטים פותחים שנה
חרף הקושי הכלכלי: הסטודנטים לא מוותרים על הלימודים
יותר נשים, פחות מדעי הרוח: נתוני הההשכלה הגבוהה

וואלה! סקול – ללמוד באינטרנט בכל מקום בכל זמן ובקצב שלך

לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully