וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנובל לשלום – לארגון שמפרק את סוריה מנשק כימי

ועדת הפרס באוסלו הכריזה כי הארגון למניעת נשק כימי הוא הזוכה בפרס היוקרתי שיוענק בדצמבר. פקחיו פועלים זה כמה שבועות בסוריה בעקבות ההסכם שגיבשו ארה”ב ורוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

הארגון למניעת נשק כימי (OPCW) הוא הזוכה בפרס נובל לשלום לשנת 2013 – כך הודיעה בצהריים (שישי) ועדת הפרס באוסלו בירת נורבגיה. הארגון, שמקום מושבו בהאג שבהולנד, יזכה בפרס הודות לתרומתו לתהליך פירוקה של סוריה מנשק כימי בשבועות האחרונים – צעד שעליו סיכמו ארצות הברית ורוסיה ואשר מנע את התקיפה הצבאית שתכננה ארצות הברית במדינה המשוסעת. פקחי הארגון פועלים בסוריה זה כמה שבועות בשיתוף פעולה עם האו"ם, שגם כן שלח פקחים מטעמו לאחר המתקפה הכימית ב-21 באוגוסט. מדובר בפעם הראשונה שבה פועל הארגון בזירה שבה מתנהלת לחימה. הפרס, בשווי 1.25 מיליון דולרים, יוענק ב-10 בדצמבר באוסלו.

פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
פקחי או"ם באתר לאחסון נשק כימי בסוריה, השבוע/רויטרס

"האמנות ועבודת הארגון למניעת נשק כימי הביאו להגדרת השימוש בנשק כימי כטאבו תחת החוק הבינלאומי", נימקה ועדת הפרס את הבחירה. "האירועים בסוריה, שם נעשה שימוש בנשק כימי, הדגישו את הצורך להגביר את המאמצים להיפטר מנשק שכזה".

בארגון למניעת נשק כימי חברות 189 מדינות, ולפי נתוניו הוא "מכסה" 98% מאוכלוסיית העולם. כ-500 עובדים מועסקים בו, ובשנת 2010 היה תקציבו של הארגון 102 מיליון דולרים.

מזכ"ל הארגון, הטורקי אמחט אוזומקו אמר לאחר ההודעה: "אני מקווה בכל לבי כי הפרס הזה יסייע למאמצים להשיג שלום במדינה הזאת (סוריה) ולהקל על סבלו של העם". הוא ציין כי היה "מופתע למדי" מההכרזה, והוסיף כי האירועים בסוריה "מהווים תזכורת טרגית לעבודה הרבה שיש לעשות בנושא".

תיעוד ראשון מסיור פקחים במתקן נשק כימי בסוריה

259 אישים וארגונים היו מועמדים השנה לפרס היוקרתי, שיוענק זו הפעם ה-94 בחודש דצמבר באוסלו בירת נורבגיה. ההכרזה שמה קץ לשמועות שונות על זהות הזוכים בפרס. אחד השמות שבלטו ב"בורסות ההימורים" היה זה של מללה יוספזאי, פקיסטנית בת 16 שנורתה בראשה לפני שנה על ידי אנשי טליבאן בגלל מאבקה למען זכותן של ילדות בארצה ללמוד בבתי ספר. היא הפכה יוספזאי לסמל של התנגדות לקיצונים, זכתה להערכה רבה מצד ארגונים שונים, נאמה באו"ם ואתמול אף קיבלה מהאיחוד האירופי – שזכה בפרס נובל לשלום בשנה שעברה – את פרס סחרוב לזכויות האדם של האיחוד האירופי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חברי הארגון למניעת נשק כימי בהאג. 9 באוקטובר 2013. רויטרס
פעילות ראשונה בזירת לחימה. ראשי הארגון למניעת נשק כימי במסיבת עיתונאים שכינסו שלשום בהאג/רויטרס

בין המועמדים הדומיננטיים ששמותיהם הוזכרו גם כן בכלי תקשורת שונים היה ד"ר דניס מוקווגה, גינקולוג מקונגו שהקדיש שנים רבות לטיפול בנשים שנאנסו על ידי חיילים ואנשי מיליציות הפועלות במדינה האפריקנית. ב-1999 השתתף מוקווגה בהקמת בית חולים בעיר בוקאבו שבמזרח המדינה, וזה הפך מאז למקלט עבור אלפי נשים. בשנה שעברה היה ניסיון להתנקש בחייו של הרופא, ובעקבות כך נאלץ לעזוב את ארצו ולעבור לאירופה.

כמו כן, הועלו שמותיהן של לודמילה אלכסייבה, סבטלנה גנושקינה וליליה שיבנובה מרוסיה, שלוש פעילות בולטות שהביעו מחאה נמרצת נגד שורת חוקים מצד הממשל במוסקבה, ובהם החוק האוסר "הפצת תעמולה הומוסקסואלית לקטינים" וכן זה האוסר על "העלבת מאמינים דתיים". קלאודיה פאז, התובעת הכללית של גואטמלה, היא מועמדת אפשרית נוספת לפי הפרסומים. פאז היא האישה הראשונה הממלאת תפקיד זה במדינה המרכז-אמריקנית, והיא ידועה בתרומתה הרבה להבאתם לדין של ראשי הפשע המאורגן בארצה וכן בפעילותה למען מיגור השחיתות הפוליטית בארצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרמו לשמחה בישראל. הזוכים בפרס נובל בכימיה לשנת 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההכרזה על הזוכה בפרס נובל לשלום חתמה שבוע עמוס בהודעות דומות. הוא החל בהכרזה על הזוכים בפרס נובל לרפואה והמשיך בנובל בפיזיקה וכן בפרס בתחום הכימיה שהעניק גאווה הודות לזוכים האמריקנים-ישראלים. אתמול הוכרזה הזוכה בפרס נובל בספרות, וביום שני תהיה ההכרזה האחרונה לשנה זו – כאשר ייוודע למי יוענק פרס נובל בכלכלה.

עוד על שבוע הנובל:
מה מיוחד כל כך באליס מונרו, זוכת פרס נובל לספרות?
הזוכה בנובל: "אני מגדיר עצמי ישראלי"
בקיבוץ של זוכה הנובל מספרים: "היה שקדן וחריג"
הישראלים אריה ורשל ומייקל לוויט זכו בנובל בכימיה

(עדכון ראשון: 11:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully