וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנערה מפקיסטן או המתנגדות לפוטין: מי יזכה בנובל לשלום?

בתום שבוע גדוש זכיות שסיפק גאווה גם לישראל, יישא העולם את עיניו לאוסלו, שם יכריזו על הזוכה בפרס היוקרתי. 259 מועמדים, ביניהם תובעת מגואטמלה וגינקולוג מקונגו

צילום: רויטרס, לע"מ, עריכה: יותם בן-דוד

(פרופ' אריה ורשל האמריקני-ישראלי לאחר זכייתו)

ברק אובמה, מהטמה גנדי, מרטין לותר קינג וגם מנחם בגין ויצחק רבין. אלה הם רק חלק מ-93 האישים שזכו בפרס נובל לשלום היוקרתי, שעל זהות הזוכים בו תכריז היום בצהריים (שישי) ועדת הפרס באוסלו, בירת נורבגיה. ועדת הפרס אינה חושפת את המועמדים לפרס, אולם "גילתה" כי היו 259 כאלה השנה, 50 מתוכם הם ארגונים.

מלאלה יוספזאי, מועמדת לפרס נובל לשלום. AP
צעירה מדי לפרס. מללה יוספזאי מקבלת פרס הומניטרי על פועלה באוניברסיטת הרווארד/AP

אחד השמות הבולטים שהוזכרו בהקשר לפרס הוא זה של מללה יוספזאי, תלמידת תיכון בת 16 מפקיסטן שנורתה באוקטובר 2012 על ידי אנשי טליבאן בגלל מאבקה למען זכותן של ילדות בארצה לרכוש השכלה בסיסית בבתי הספר. בשנה שחלפה מאז הפכה יוספזאי לסמל של התנגדות לקיצונים, זכתה להערכה רבה מצד ארגונים שונים, נאמה באו"ם ואתמול אף קיבלה מהאיחוד האירופי את פרס סחרוב לזכויות האדם של האיחוד האירופי. עם זאת, יוספזאי צעירה מכדי לקבל את הפרס, ואם תזכה – הדבר יהיה מפתיע למדי. בשנה שעברה האיחוד האירופי הוא שקטף את הפרס, וגרם בכך להרמה של לא מעט גבות.

דניס מוקגווה, מועמד לפרס נובל לשלום. AP
סייע לאלפי נשים בארצו. ד"ר מוקווגה מקונגו/AP

בכלי תקשורת במערב, ובהם העיתונים "וושינגטון פוסט" האמריקני ו"הטלגרף" הבריטי, הועלו לאחרונה כמה שמות נוספים של מועמדים דומיננטיים שייתכן כי יזכו לענוד את המדליה היוקרתית, בהוקרה על פועלם בארצותיהם. אחד מהם הוא דניס מוקווגה, גינקולוג מקונגו שהקדיש שנים רבות לטיפול בנשים שנאנסו על ידי חיילים ואנשי מיליציות הפועלות במדינה האפריקנית. ב-1999 השתתף מוקווגה בהקמת בית חולים בעיר בוקאבו שבמזרח המדינה, וזה הפך מאז למקלט עבור אלפי נשים. בשנה שעברה היה ניסיון להתנקש בחייו של הרופא, ובעקבות כך נאלץ לעזוב את ארצו ולעבור לאירופה.

לודמילה אלכסייבה, מועמדת לפרס נובל לשלום,. AP
הפעילה המבוגרת ביותר ברוסיה. אלכסייבה/AP

בנוסף לכך, הוזכרו גם שמותיהן של לודמילה אלכסייבה, סבטלנה גנושקינה וליליה שיבנובה מרוסיה. מדובר בשלוש פעילות בולטות שהביעו מחאה נמרצת נגד שורת חוקים מצד הממשל במוסקבה, ובהם החוק האוסר "הפצת תעמולה הומוסקסואלית לקטינים" וכן זה האוסר על "העלבת מאמינים דתיים". אלכסייבה בת ה-86 היא פעילת זכויות האדם המבוגרת ביותר ברוסיה, ואף הייתה ממקימי הארגון "מוסקבה-הלסינקי" שפעל למען שמירה על זכויות אדם בימי ברית המועצות.

קלאודיה פאז, התובעת הכללית של גואטמלה, היא מועמדת אפשרית נוספת לפי הפרסומים. פאז היא האישה הראשונה הממלאת תפקיד זה במדינה המרכז-אמריקנית, והיא ידועה בכך שתרמה רבות להבאתם לדין של ברוני פשע מאורגן וכן פעלה למיגור שחיתות פוליטית בארצה.

קלאודיה פאז, מועמדת לפס נובל לשלום. AP
נלחמה בפשיעה ובשחיתות. פאז, התובעת מגואטמלה/AP

לצד בורסת ההימורים ה"רצינית", פורסמו גם שמותיהם של כמה "זוכים פוטנציאליים" שהסיכוי ששמם יוכרז מחר באוסלו סביר הרבה פחות, כגון מדליף פרשת המעקבים האמריקני אדוארד סנודן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהעניק לסנודן מקלט מדיני בארצו. גם מדליף אחר – צ'לסי מאנינג (שנקרא בעבר בראדלי אולם בחר לשנות את מגדרו ואת שמו) – נתמך על ידי פעילים שונים. מאנינג היה אחראי להדלפה מאות אלפי המסמכים המסווגים שפורסמו באתר "ויקיליקס". באתר העיתון הבריטי "גרדיאן" הציעו לגולשים להצביע בעד המועמד המועדף עליהם. לפי שעה, המועמד ה"מוביל" הוא נשיא איראן חסן רוחאני, עם 75% התומכים בו. ככל הנראה, פצחנים איראנים הם אחראים לנתון המרשים.

פרס נובל לשלום יוענק בסופו של שבוע שבמהלכו הוענקו גם פרסי הנובל ברפואה, בפיזיקה, בכימיה ובספרות. ההכרזה על הזוכים בכימיה סיפקה גאווה רבה לישראל, בשל זכייתם של שני מדענים אמריקנים-ישראלים – אריה ורשל ומייקל לוויט. ביום שני יוכרז הזוכה – או הזוכים – בפרס נובל לכלכלה.

עוד על זוכי פרס נובל
הישראלים אריה ורשל ומייקל לוויט זכו בנובל לכימיה
הזוכה בנובל: "אני מגדיר עצמי ישראלי"
אליס מונרו זכתה בפרס נובל לספרות
נובל בפיזיקה: למנסחי תיאוריית "החלקיק האלוהי"

(עדכון ראשון: 23:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully