וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשרד החוץ מתלבטים: האם לסגור קונסוליה בארה"ב?

9.10.2013 / 10:23

כדי לפתוח קונסוליה חדשה בסין, משרד החוץ ייאלץ לסגור נציגות אחרת בחו"ל. ויכוח בין אלקין לבין בכירים במשרד: האם לסגור את הקונסוליה בפילדלפיה או שגרירות במדינה קטנה?

האם לסגור קונסוליה בארצות הברית או שגרירות במדינה קטנה - זו הדילמה הלא פשוטה שמעסיקה בימים האחרונים את בכירי משרד החוץ. זאת, לאחר שמשרד האוצר הודיע למשרד החוץ כי על מנת לפתוח קונסוליה חדשה בסין, ישראל תיאלץ לסגור נציגות פעילה במדינה אחרת בעולם. בשעה שסגן שר החוץ זאב אלקין מציע לסגור את הקונסוליה הישראלית בפילדלפיה שבארצות הברית, גורמים בכירים במשרד מעדיפים דווקא לסגור שגרירות במדינה קטנה באפריקה או במרכז אמריקה. הוויכוח בין הצדדים אמנם תקציבי במהותו, אבל הוא מקפל בתוכו גם סוגיות אסטרטגיות.

הדילמה נולדה בעקבות החלטה שהתקבלה במשרד החוץ לפני כמה חודשים על פתיחת קונסוליה ישראלית נוספת בסין, בעיר צ'נגדו שבמרכז המדינה. צ'נגדו היא עיר הבירה של מחוז סצ'ואן והינה העיר החמישית בגודלה בסין. מתגוררים בה כ-11 מיליון תושבים והיא מהווה מוקד מסחרי ותעשייתי חשוב. פתיחת קונסוליה שם היא חלק ממאמץ כולל של ישראל להגביר את נוכחותה במזרח אסיה, במסגרת קו שהתווה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמכהן כשר החוץ בפועל.

העיר צ'נגדו, סין. ShutterStock
מוקד מסחרי ותעשייתי חשוב. צ'נגדו/ShutterStock

איש במשרד החוץ אינו מפקפק בצורך לפתוח נציגות ישראלית בצ'נגדו, אלא שבמהלך דיוני התקציב האחרונים, משרד האוצר הודיע למשרד החוץ כי כדי לממן את פתיחת הקונסוליה, תיאלץ ישראל לסגור נציגות קיימת בחו"ל. כעת, השאלה איזו נציגות תיסגר כדי לאפשר את פתיחת הקונסוליה החדשה בסין, מעוררת מחלוקת בין בכירי המשרד. סגן השר זאב אלקין הציע לסגור את הקונסוליה הישראלית בפילדלפיה, אך מספר בכירים במשרד מתנגדים לצעד זה ומציעים במקום זאת לסגור שגרירות במדינה קטנה.

לטענת אלקין, את הקונסוליה בפילדלפיה אפשר לסגור מכיוון שבחוף המזרחי של ארצות הברית יש לישראל חמש נציגויות נוספות (בוסטון, ניו יורק, וושינגטון, אטלנטה ומיאמי), והמרחק בין פילדלפיה לבין וושינגטון וניו יורק אינו מחייב החזקת קונסוליה שם. כמו כן, אלקין סבור כי בשעה שישראל מנהלת שורת מאבקים קריטיים בזירה הבינלאומית וזקוקה לכמה שיותר תמיכה, אסור לה לסגור שגרירויות בעולם. "דגל ישראל צריך להתנופף בכמה שיותר מדינות", הסביר אלקין את עמדתו באחד הדיונים בנושא, והוסיף כי "אי אפשר לדעת אם בעוד שנה או שנתיים לא נצטרך דווקא את המדינה שבה נסגור את השגרירות".

ח"כ זאב אלקין בוועידת המשפט. בן קלמר
"אם כבר מחליטים לסגור קונסוליה בארצות הברית ולא שגרירות, אז אלקין צודק שהקונסוליה בפילדלפיה היא זו שצריכה להיסגר". אלקין/בן קלמר

מן העבר השני, גורם בכיר במשרד החוץ שמתנגד לסגירת הקונסוליה בפילדלפיה, אמר לוואלה! חדשות כי "צריך לחשוב לא רק על המתמטיקה, כלומר כמה נציגויות יש לנו ואיפה, אלא גם על איך הדברים נראים. לסגור קונסוליה בארצות הברית כדי לפתוח אחת בסין, זו הצהרה בעייתית. הרבה יותר הגיוני לסגור שגרירות במדינה קטנה, יש כמה וכמה מקומות שאפשר להסתדר בלעדיהם". לצד זאת, הגורם ציין כי "אם כבר מחליטים לסגור קונסוליה בארצות הברית ולא שגרירות, אז אלקין צודק שהקונסוליה בפילדלפיה היא זו שצריכה להיסגר".

החלטה בעניין צריכה להתקבל ממש בימים הקרובים, וגורמים במשרד החוץ מסרו לוואלה! חדשות כי עד לקבלת החלטה בנושא, אלקין אף הורה לעכב את מינויו של קונסול כללי חדש בבוסטון, במקום הקונסול שי בזק שזה עתה סיים תפקיד. כמו כן, לוואלה! חדשות נודע כי עלויות הקמתה של הקונסוליה החדשה בצ'נגדו אמורות להתחלק, באופן חריג, בין משרד החוץ לבין משרד ראש הממשלה, כאשר משרד החוץ יהיה אחראי למימון הפעילות השוטפת (באמצעות סגירת נציגות אחרת בעולם) ואילו משרד ראש הממשלה יישא בעלויות ההקמה החד-פעמיות. הסיבה לפיצול התקצוב היא החשיבות האסטרטגית שראש הממשלה נתניהו מייחס להרחבת פעילותה הדיפלומטית של ישראל במזרח הרחוק.

לקריאה נוספת:
לאחר 4 חודשים: עובדי משרד החוץ יפסיקו העיצומים
ביקורת בירושלים על "הריכוך" האיראני: "טהראן מנסה לקנות זמן"
"האמריקנים לא מתנגדים שהסינים יבנו מסילה לאילת"

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • משרד החוץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully