וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובל לרפואה: למדענים שפיצחו את תעלומת התעבורה בתא

חתני הפרס - שני האמריקנים ג'יימס רותמן ורנדי שקמן והגרמני תומס סודהוף, שחקרו את אברון הבועית: "לולא הבנת תהליך התא היה שוקע לתוהו-ובוהו". המדענים מישראל לא זכו

פרס נובל לרפואה לשנת 2013 יוענק למדענים האמריקנים ג'יימס רותמן רנדי שקמן, ולגרמני תומס סודהוף. לפי הודעת מכון קרולינסקה שבשבדיה, השלושה "חקרו את בועית התא ופענחו את התעלומה שבה התא מארגן את מערכת העברת המסרים שלו". השלושה יחלקו שווה בשווה את הפרס, בגובה שמונה מיליון קרונות שבדיות (כ-1.25 מיליון דולרים).

סוכנות תומסון רויטרס הבריטית חזתה כי המועמדים המובילים לקבלת הפרס הם דווקא שני חוקרים ישראלים - פרופ' חיים סידר ועמיתו פרופ' אהרון רזין, מהאוניברסיטה העברית בירושלים. שמותיהם של רותמן, שקמן וסודהוף לא הוזכרו בתחזית של רויטרס, הנחשבת למדויקת ביותר מבין כל התחזיות.

רנדי שקמן, בן 65 מאוניברסיטת ברקלי, גילה את מערכת הגנים הדרושה להעברה בתא של הבועית - אברון בתוך הציטופלזמה שתפקידו, בין היתר, איחסון והפרשה של מים עודפים. ג'יימס רותמן, בן 66 מאוניברסיטת ייל, חקר את מערכת החלבונים המאפשרת לבועית לנוע ולעגון ברחבי התא. תומס סודהוף, בן 57 מסטנפורד, גילה כיצד הבועית יודעת להעביר את המטען שלה למיקומו המדויק ברחבי התא - ולהיפטר ממנו ברגע הנכון.

חתני פרס נובל לרפואה לשנת 2013 -  ג'יימס רותמן רנדי שקמן, ולגרמני תומס סודהוף. AP
מימין: תומס סודהוף, רנדי שקמן וג'יימס רותמן/AP

לפי ועדת נובל, מחקרם של השלושה תרם להבנה כי הפרעות במערכת העברת הבועית גורמת בעיות שונות בגוף, כגון מחלות נוירולוגיות, סוכרת והפרעות במערכת החיסון.

"חתני הפרס חשפו תהליך יסודי בפיזיולוגיה של התא. לתגליות שלהם יש השפעה משמעותית על ההבנה שלנו, לגבי האופן שבו מטען נישא בתזמון ובדיוק בתוך התא ומחוצה לו (...) לולא התהליך המדויק למפליא הזה, התא ישקע לתוהו-ובוהו".

בשנה שעברה הוענק פרס נובל ברפואה לשיניה ימנאקה היפני ולג'ון גורדון הבריטי, שהצליחו לראשונה לקחת תאים בוגרים ולהחזירם למצב של תאי אב באמצעות "תכנות מחדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully