וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מע"צ מודים: הרכבת לאילת עלולה לפגוע באלמוגים

6.10.2013 / 19:27

לאחר ששר התחבורה תקף את הארגונים הירוקים - "אתם חוששים שאיזו לטאה תידרס בדרך?" - נחשף מסמך שחיברו בחברה הסוללת את הפסים, המאשש את החשש לפגיעה באוצרות הטבע הנדירים

על רקע אישור תוואי הרכבת לאילת היום (ראשון) על ידי ועדת השרים לענייני פנים ושירותים בכנסת, הגיע לידי וואלה! חדשות מסמך בו החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), המקדמת את הפרויקט ביחד עם משרד התחבורה, מודה כי ייתכן שהוא יסכן במידה רבה את שונית האלמוגים באילת. זאת מאחר שהתחנה האחרונה של הרכבת תמוקם קילומטרים בודדים צפונית לאילת ועל מנת להעביר סחורות מהנמל לקרונות, יהיה צורך לחפור ולהאריך את מפרץ אילת עד לקרונות המטענים בתחנת הרכבת הדרומית ביותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החשש שמא ייווצר לחץ על פיתוחו של נמל גדול ופגיעה באוצר החשוב של מפרץ אילת אינו מופרך כמובן". שונית האלמוגים באילת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שישי האחרון פרסם שר התחבורה ישראל כץ פוסט בפייסבוק בו הוא תקף את ארגוני איכות הסביבה. "אתם רוצים לטרפד את אישור מסילת הרכבת לאילת, למרות שהתכנית אושרה בכל מוסדות התכנון? אתם חוששים שמא איזו לטאה תידרס בדרך, למרות שדאגנו גם לזה באמצעים מעברים וגשרים? אז תגידו את האמת ואל תשתמשו בכל מיני חוות דעת שלא שוות את הכסף שאולי שולם עבורן", כתב השר כץ.

אולם למרות ששר התחבורה והחברה הלאומית לדרכים המקדמת את הפרויקט מבטלים את הדאגה מפגיעה במפרץ אילת, לידי וואלה! חדשות הגיע מסמך של החברה הלאומית לדרכים בו אנשיה מודים כי ייתכן ששונית האלמוגים המושכת אליה תיירים רבים מכל העולם, תיפגע עקב תוואי הרכבת החדש והשינויים המתוכננים עקב כך בנמל אילת. בעוד שבועיים צפויה מועצת רשות הטבע והגנים לקיים דיון במסגרתו יוחלט האם לאשר את העברת תוואי הרכבת בתוך שמורות הטבע הרבות בהתאם לתכנית המוצעת. במצגת ארוכה ומפורטת שהוכנה על ידי החברה הלאומית לדרכים לקראת הדיון המכריע, מתייחסים אנשי החברה ליתרונות הרבים של הרכבת שתקצר את זמן הנסיעה לאילת לשעתיים בלבד. זאת תוך שמירה מירבית על ערכי הנוף והטבע דרכם יעבור תוואי הרכבת והקמת מעברים אקולוגיים לבעלי החיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יהיה זה לא נכון לתת לחשש זה "למנוע את פיתוח המסילה". שונית אלמוגים אילתית/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שרק בדברי הסיכום, בחלוף 70 עמודים מתחילת המצגת, מתייחסת החברה הלאומית לדרכים במשפט קצר לפגיעה האפשרית בשוניות האלמוגים של מפרץ אילת. "החשש שמא ייווצר לחץ על פיתוחו של נמל גדול ופגיעה באוצר החשוב של מפרץ אילת אינו מופרך כמובן", כתבו מומחי החברה הלאומית לדרכים. יחד עם זאת הוסיפו בביטול כי יהיה זה לא נכון לתת לחשש זה "למנוע את פיתוח המסילה".

"הרכבת לאילת - הולילנד של נתניהו"

אתמול, טען השר להגנת הסביבה עמיר פרץ כי עד כה לא הוצגו לשרים ניתוח של השפעת הרכבת על אזור העיר אילת ומשמעויות הקמת נמל מטענים חדש שיחייב חפירת תעלת מים עמוקים וייצור "הארכה" של הים מעבר לעיר. עוד אמר פרץ כי הקמת נמל שכזה עלולה לפגוע באופן קשה בשוניות האלמוגים הייחודיות ובכך לגרום נזק לתיירות בעיר. "מסלול האישורים החפוז יכול להפוך למסלול מהיר להרס הטבע והתיירות בנגב בכלל ובאילת בפרט", טען פרץ, "מדובר בהחלטה שמתייחסת לציר שבין אילת לבאר שבע, כאשר טרם נבחנו המשמעויות בתוך נמל אילת שעלול לספוג נזק בלתי הפיך ופגיעה בערכי טבע ייחודיים ובכך למחוק את העיר ממפת ערי התיירות בעולם". פרץ המשיך וטען בתקיפות: "כל העניין של מפרץ אילת לא נבדק בכלל. אחרי שהשקיעו כל כך הרבה מיליארדים ברור שירצו להציל ולחפור תעלת מים עמוקים ולבנות נמל מטענים. לא ראינו שום מסמך רציני שמראה מה המשמעויות על אילת. השונית תפגע ואיתה התיירות, ואילת תהפוך לעיר של מטענים".

בתגובה לדבריו של פרץ, אמר השר כץ: "דיברת על אילת, אבל הרכבת לא מגיעה לנמל עצמו ויש מספר אופציות איך מהנמל זה מגיע לרכבת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הקמת רכבת מטענים והרחבת נמל אילת כחלופה לתעלת סואץ מסכנת את מפרץ אילת כאתר טבע". נמל אילת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה הסביבתית חברתית בכנסת, תקף היום אף הוא את החלטת ועדת השרים לאשר את תוואי הרכבת לאילת. "מדובר בפרויקט התחבורה הגדול והיקר ביותר בתולדות ישראל שאיננו מתמודד עם שום בעיית תחבורה אמיתית - פרויקט הרכבת לאילת הוא ההולילנד של ממשלת נתניהו", אמר חנין, "כל המיליארדים שיבוזבזו על הפרויקט יכולים להיות מופנים לפתרונות תחבורה יעילים וזולים בעבור תושבי הפריפריה והערים במרכז הארץ. חלופת אוטובוסים מהירים יכולה להביא אותנו מהמרכז לאילת בקצת יותר משלוש שעות, בהרבה פחות כסף. הקמת רכבת מטענים והרחבת נמל אילת כחלופה לתעלת סואץ מסכנת את מפרץ אילת כאתר טבע, נופש ותיירות ייחודי. הרכבת המתוכננת אפילו לא תעצור במרבית יישובי הדרום, אך תקציבי משרד התחבורה יופנו מדאגה לתושבי הדרום לשמירת אינטרסים של חברות זרות באזור". כמו כן הוסיף ח"כ חנין כי: "לאף אחת מההצדקות המובאות להקמת הרכבת לאילת, אין בסיס במציאות אך את העלויות העצומות והנזקים הסביבתיים נצטרך כולנו לשאת במשך שנים רבות. יש לעצור את הפרויקט ולבחון חלופות שישרתו קודם כל, ובצורה טובה יותר, את תושבי הנגב ואזרחי המדינה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בחשש שאין לו כל בסיס במציאות, שכן על פי התכנון, המסילה תגיע לעיר לאילת ואינה מתוכננת להיכנס לתוך הנמל עצמו. משרד התחבורה בוחן חלופות שיאפשרו להעביר את המטענים לאזור הלוגיסטי של המסילה, דוגמת כביש עוקף אילת. מכל מקום, אין כל כוונה להכניס את הרכבת אל תוך הנמל. באשר לנמל התעלה, משרד התחבורה מבצע בדיקת היתכנות ראשונית להקמת נמל התעלה ללא כל קשר לקידום התכנית הסטטוטורית של הרכבת, כך שהחשש מפגיעה בנמל הים או בשוניות שבמפרץ אילת הוא חסר כל יסוד".

עוד בנושא:
השר פרץ מזהיר: "הרכבת לאילת תפגע אנושות בטבע"
"תוך 6 שנים: רכבת תיסע מתל אביב לאילת בשעתיים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully