וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר פרץ מזהיר: "הרכבת לאילת תפגע אנושות בטבע"

6.10.2013 / 0:01

לקראת האישור הסופי של תוואי הרכבת היום, תקף השר להגנת הסביבה את התכנית, וטוען כי הקמת המסילה והרחבת הנמל בעיר יפגעו קשות בשונית האלמוגים ואף ימוטטו את התיירות

לקראת האישור הסופי של תוואי הרכבת לאילת שצפוי להתקבל היום (ראשון) בישיבת ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, יצא לראשונה השר להגנת הסביבה עמיר פרץ במתקפה חריפה נגד התכנית. בהודעה שפרסם אתמול טען פרץ כי עד כה לא הוצג לשרים ניתוח של השפעת הרכבת על אזור העיר אילת ולא נדונו ההשלכות להקמת נמל מטענים חדש שיחייב חפירת תעלת מים עמוקה וייצור "הארכה" של הים מעבר לעיר.

עוד טען פרץ כי הקמת נמל שכזה עלולה לפגוע באופן קשה בשוניות האלמוגים הייחודיות, ובכך לגרום נזק לתיירות בעיר. לדבריו, "מסלול האישורים החפוז יכול להפוך למסלול מהיר להרס הטבע והתיירות בנגב בכלל ובאילת בפרט. מדובר בהחלטה שמתייחסת לציר שבין אילת לבאר שבע, כאשר טרם נבחנו המשמעויות בתוך נמל אילת, שעלול לספוג נזק בלתי הפיך ופגיעה בערכי טבע ייחודיים הקיימים באילת, ובכך למחוק את העיר ממפת ערי התיירות בעולם".

עוד אמר פרץ כי התוואי המוצע "הוא מסלול שיפגע בשמורות הטבע ובמרחבי הנגב בצורה אנושה כאשר ניתן למצוא חלופות טובות יותר ולכן חובה עלינו לקיים דיון רציני ומעמיק בכל הסוגיות וההשלכות הנובעות מתכנית זו. הדבר המינימלי שנדרש לפני שדוהרים קדימה הוא לבצע תסקיר שיבחן את השפעת הרכבת על העיר אילת ועל המפרץ בכלל".

שיבושים בתנועת הרכבות בשל התהפכות רכבת משא. מערכת וואלה! NEWS
רכבת שהובילה אשלגן וברום והתהפכה ליד קריית גת, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS

לקראת הדיון המכריע שצפוי להתקיים היום ולמעשה לאשרר את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שאישרה לפני כמה חודשים את תוואי הרכבת, כינס פרץ בסוף השבוע לישיבה מיוחדת את אנשי משרדו בשיתוף החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים.

בפגישה עם השר הציגו אנשי החברה להגנת הטבע עבודה שהוכנה עבורם ועבור מרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים של האוניברסיטה העברית בשנה האחרונה, ובה חוות דעת של מומחים חיצוניים לגבי מכלול הבעיות הקשורות להקמת קו הרכבת לאילת, בהן תחבורה יבשתית, תחבורה ימית ועוד, לצד חוות דעת עדכניות לגבי הפגיעה הסביבתית והנופית הצפויה בעקבות הקמת הקו לנגב, לערבה ולמפרץ אילת.

שמורת האלמוגים, אילת. דורון ניסים
"הקמת הנמל עלולה לפגוע באופן קשה בשוניות האלמוגים הייחודיות". מפרץ אילת/דורון ניסים

בין שאר הדברים שנידונו התברר כי עד כה לא נבחנו כלל השפעות הקו מסחרי, שאמור לשמש חלופה לתעלת סואץ, על הסביבה ועל העיר. על פי התכניות המוצעות, הרכבת צפויה לעצור עוד לפני העיר, ולשם כך תיחפר תעלת מים עמוקים מהמפרץ צפונה ותשמש את ספינות המשא. כמו כן, בקצה התעלה ייבנה נמל מטענים ובו יפרקו את המכולות אל הרכבת. לפי מומחים לנושא, בניית נמל שכזה עלולה להחריב את שונית האלמוגים הייחודית במפרץ ובכך לפגוע בתיירות בעיר.

"מתעלמים מהחלופה שהציעה רשות הטבע והגנים"

עוד נטען כי השרים יידרשו להצביע על התוואי מבלי שהוצג להם תסקיר השפעה על הסביבה של כלל הפרויקט. בנוסף, בניית גשר יבשתי, שיהווה חלופה לתעלת סואץ, יגביר באופן משמעותי את תנועת החומרים המסוכנים ברחבי ישראל.

כזכור, רק לפני כשבועיים התהפכה רכבת אשר הובילה ברום ואשלגן סמוך לקריית גת. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי התוואי אשר יעלה היום להצבעה מתעלם מחלופה שהוכנה על ידי אנשי המשרד ורשות הטבע והגנים. החלופה הסביבתית מציעה כי הרכבת תנוע במנהרה מתחת לשמורות הטבע ובכך תמנע את הריסתן. לעומת זאת, התוואי אשר יידון היום, כך טוענים מומחים, יחריב שמורות ואתרי טבע בני מיליוני שנים כגון שמורת המכתשים עין יהב (ובתוכה נחל צין), מדבר יהודה, מישור ימין והמכתש הגדול.

כיוון שהרכבת תיבנה על סוללות עפר מוגבהות, היא תבתר אזורי מחיה של בעלי חיים שייאלצו לנוע בשטח מצומצם יותר, תוך סיכויי התרבות קטנים יותר – מהלך שיוביל להכחדת מינים ייחודיים לאזור. בין החיות שייפגעו: פראים, ראמים, צבאים, זוחלים ועוד.

דבריו של פרץ פורסמו בהמשך למתקפת לחילופי דברים עם שר התחבורה, ישראל כץ. בין השאר האשים כץ את ארגוני הסביבה בניסיון לטרפד את אישור תוואי הרכבת. בתגובה טען פרץ כי התוואי הנוכחי לא עברה תהליכים בסיסיים ולא נדונה לעומק. יצוין כי קודמו של פרץ בתפקיד, שר התקשורת גלעד ארדן, הצביע בעד התוואי המוצע.

לקריאה נוספת
רכבת שהובילה אשלגן וברום התהפכה ליד קריית גת
"תוך 6 שנים: רכבת תיסע מתל אביב לאילת בשעתיים"

(עדכון ראשון: 19:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully